Κυρίες και Κύριοι,

Είναι μεγάλη τιμή να βρίσκομαι σήμερα εδώ για να μιλήσω για τον παγκόσμιο ρόλο της Ελληνικής Ναυτιλίας. Ενός κλάδου που αντέχει σε δύσκολες εποχές, ανθεί σε καλές συγκυρίες και βοηθά την Ελλάδα και στα δύσκολα και στα καλά χρόνια. Η Ελληνική Ναυτιλία, άλλωστε, είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό επίτευγμα της σύγχρονης Ελλάδας!

Σήμερα, η εικόνα της ελληνικής οικονομίας αργά αλλά σταθερά αλλάζει προς το καλύτερο. Το πρωτογενές πλεόνασμα που επιτυγχάνουμε, βασιζόμενοι στις θυσίες του ελληνικού λαού, δίνει μια βάση στην εθνική οικονομία για να προσελκύσει καινούργιες επενδύσεις και να αναπτυχθεί. Και ο μόνος πυλώνας πάνω στον οποίον παραδοσιακά η χώρα μπορούσε να αναπτυχθεί και να δει νέες επενδύσεις να έρχονται ήταν ο πυλώνας της ναυτιλίας.

Μέγεθος Ελληνικής Ναυτιλίας:

Ο Ελληνικός Στόλος μετρά 1,551 πλοία. Ο Ελληνόκτητος στόλος διατήρησε την πρώτη θέση σε χωρητικότητα και αριθμεί 3,428 πλοία αντιπροσωπεύοντας το 15.56% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η Ελληνική Σημαία κατατάσσεται στην έκτη θέση διεθνώς και δεύτερη στην Ευρώπη, ενώ ο Ελληνόκτητος στόλος εκπροσωπείτο 42,72 % της Ένωσης.

Μιας ναυτιλίας, που σήμερα συμμετέχει στην εθνική οικονομία με 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 6% του ΑΕΠ, απασχολεί άμεσα εκατόν εξήντα πέντε χιλιάδες ανθρώπους και λειτουργεί επ’ ωφελεία πεντακοσίων χιλιάδων ανθρώπων. Ειδικότερα, η άμεση συνεισφορά του βασικού ναυτιλιακού κλάδου υπολογίζεται στα περίπου €7,6 δισεκατομμύρια, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,5% του Ελληνικού ΑΕΠ.

Η Ελληνική Ναυτιλία είναι πρώτη σε παγκόσμια κλίμακα κι αυτή η πρωτιά της δεν είναι τωρινή και συγκυριακή. Είναι διαχρονική. Αποδείχθηκε ανθεκτική στο χρόνο. Άρα είναι πια αδιαμφισβήτητη. Κι αυτό αποτελεί μοναδική ενίσχυση του ισοζυγίου πληρωμών της Ελλάδας, που αποτελεί πάντα την χρόνια «Αχίλλειο πτέρνα» της Οικονομίας μας.

Που όμως οφείλεται αυτό το μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας;

* Πρώτον, λοιπόν, η ναυτοσύνη ταυτίζεται σχεδόν με την Ελληνικότητα δημιουργώντας μόνιμο συγκριτικό πλεονέκτημα. Στην Ελληνική γλώσσα διατυπώθηκε στο τέλος του 5ου προ Χριστού Αιώνα το αξεπέραστο εκείνο «μέγα το της θαλάσσης κράτος». Το διατύπωσε ο Θουκυδίδης. Η Ελλάδα αναγεννήθηκε στους νεώτερους χρόνους, ξανά μέσα από την ναυτική ισχύ των «καραβοκύρηδων», που προετοίμασαν την Παλιγγενεσία.

Πολλές αρετές έχει ο Έλληνας. Από τις πιο αναλλοίωτες και πιο διαχρονικές είναι η ναυτοσύνη.

* Δεύτερον, η εξωστρέφεια συμπίπτει με τη φύση της Ναυτιλιακής επιχείρησης. Σε ένα σύγχρονο ανοικτό κόσμο δεν υπάρχει ανάπτυξη χωρίς εξωστρέφεια και ανοικτούς ορίζοντες. Η Ελλάδα θα γίνει μεγάλη δύναμη, μόνο αν πάψει να θεωρεί τον εαυτό της ομφαλό της γης. Δηλαδή με εξωστρέφεια. Κι ο κυριότερος τρόπος να επιτύχει τέτοια εξωστρέφεια είναι με τη Ναυτιλία. Η Ναυτιλία μας απέδειξε ότι όχι μόνο μπορούμε να επιβιώνουμε σε συνθήκες διεθνούς ανταγωνισμού. Αλλά μπορούμε και να κυριαρχούμε.

* Η παγκόσμια Ναυτιλία περνάει συνεχείς κυκλικές διακυμάνσεις. Πράγμα που απαιτεί τεράστια προσαρμοστικότητα: στις υφέσεις για να αντέχει, στις ανοδικές φάσεις για να κερδίζει παραπάνω από το χαμένο έδαφος. Και για να εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες και στις καλές και στις κακές εποχές.

Αυτή η προσαρμοστικότητα είναι από τις σπάνιες αρετές ανταγωνιστικότητας. Κι όπως έχει αποδειχθεί, η προσαρμοστικότητα της Ελληνικής Ναυτιλίας είναι απαράμιλλη. Όλα τα προηγούμενα – εξωστρέφεια και προσαρμοστικότητα - συνοψίζονται σε μια λέξη:

Την Ανταγωνιστικότητα!

Η Ανταγωνιστικότητα είναι αυτό που κυρίως λείπει από το μοντέλο ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας. Η Ανταγωνιστικότητα είναι αυτό που υπάρχει αποδεδειγμένα και με το παραπάνω στην Ελληνική Ναυτιλία. Κι όταν μας λένε ότι η Ελλάδα είναι πολύ μικρή ή πολύ «καθυστερημένη» για να γίνει ανταγωνιστική, απαντάμε ως εξής:  Δείτε την Ελληνική Ναυτιλία! Οι άνθρωποι της ναυτιλίας είναι το παράδειγμα και η απόδειξη, ότι η ανταγωνιστικότητα είναι μέσα στη φύση του Έλληνα.

Στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας θέσαμε συγκεκριμένες προτεραιότητες και καλέσαμε και τις υπόλοιπες χώρες να συνεργασθούν επάνω σε αυτές. Είπαμε ξεκάθαρα σε όλους τους τόνους ότι περιφερειακές πολιτικές και λογικές υπερφορολόγησης, που πηγάζουν από γραφειοκρατικές αντιλήψεις των Βρυξελλών και ανταγωνιστριών χωρών, βλάπτουν τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και στρέφουν τα κεφάλαια σε χώρες της Ασίας. Στο Άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών τον Μάιο έχουμε καλέσει και τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για να σηματοδοτήσουμε την ουσιαστική συνεργασία που πρέπει να υπάρχει μεταξύ Ένωσης και Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας.

Παράλληλα, στο ίδιο πλαίσιο στοχεύουμε στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη «Γαλάζια Ανάπτυξη» και τη συναφή ενίσχυση της απασχόλησης, καθώς και σε μέτρα και πολιτικές που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων, τη διευκόλυνση της ναυτιλιακής κίνησης, στοχεύοντας στην ενίσχυση εν γένει της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Ως Υπουργείο θέλουμε την Ενίσχυση του Εθνικού Νηολογίου. Σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο ζητάμε την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην Ελληνική σημαία. Το ζητάμε γιατί αυξάνεται το εθνικό κεφάλαιο, η συμβολή της Ελληνικής Ναυτιλίας στην εθνική οικονομία και η διεθνής μας διαπραγματευτική θέση.

Συμφωνήσαμε με την Ελληνική Ναυτιλιακή Κοινότητα στη βάση ενός Συνυποσχετικού Συμφώνου Οικειοθελούς Προσφοράς  προς το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο και επισφράγισε την επιθυμία της Ναυτιλιακής Κοινότητας να συνδράμει οικειοθελώς, με ορίζοντα τριετίας, στην εθνική προσπάθεια σταθεροποίησης της οικονομίας της χώρας. Η υποχρεωτική, πλέον, εισφορά για τα επόμενα χρόνια δεν αλλάζει και δεν επιθυμούμε να αλλάξει σε καμία περίπτωση το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο που προστατεύεται άλλωστε από Συνταγματικές διατάξεις, θεσμικό πλαίσιο το οποίο και κατέστησε ανταγωνιστική και πρωταθλήτρια την Ελληνική Ναυτιλία διεθνώς όλα αυτά τα χρόνια.

Πιστεύουμε στον Έλληνα Ναυτικό γι΄ αυτό και αναβαθμίζουμε τη Ναυτική Εκπαίδευση. Το αυξημένο ενδιαφέρον των νέων στο ναυτικό επάγγελμα δημιουργεί πρόσθετη δυναμική για το άμεσο μέλλον. Η εξασφάλιση της άρτιας εκπαίδευσής τους, έτσι ώστε οι νέοι ναυτικοί να αποκτήσουν βαθειά γνώση των νέων τεχνολογιών, ιδιαίτερα αυτών που ενσωματώνονται στα νέο-κατασκευαζόμενα πλοία είναι ιδιαίτερα κρίσιμη.

Στο πλαίσιο πρωτοβουλιών που λάβαμε για την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης, εξισώσαμε τις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν οι σπουδαστές  ΑΕΝ, κατά την εκτέλεση των εκπαιδευτικών τους ταξιδιών. Με την απόφαση αυτή, διευθετήσαμε οριστικά την διαφορετική  ασφαλιστική αντιμετώπιση μεταξύ των σπουδαστών που πραγματοποιούν εκπαιδευτικά ταξίδια σε πλοία με σημαία κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σημαίας τρίτης χώρας, και εκείνων που πραγματοποιούν εκπαιδευτικά ταξίδια σε πλοία υπό ελληνική σημαία.

Η απόφαση αυτή, διευκολύνει, παράλληλα, τους  σπουδαστές Α.Ε.Ν. στη ναυτολόγησή τους, καθώς, τους δίνει ουσιαστικά τη δυνατότητα να πραγματοποιούν, με ίδιους οικονομικούς και προαγωγικούς όρους, τα υποχρεωτικά εκπαιδευτικά τους ταξίδια και στα πλοία με σημαία, πέραν της Ελληνικής.

Παράλληλα, κυρώσαμε την Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας, αποκαλούμενη και ως ‘Χάρτα Δικαιωμάτων των ναυτικών’. Κάναμε, δηλαδή, ένα σημαντικό βήμα για να διασφαλίσουμε σύγχρονες συνθήκες, όρους ναυτικής εργασίας και κυρίως την ανταγωνιστικότητα του Έλληνα Ναυτικού.

Αναδιαρθρώσαμε τις λιμενικές υπηρεσίες με γνώμονα όχι μόνο την καλύτερη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων μας αλλά και την καλύτερη παροχή υπηρεσιών προς τους φορείς της Ναυτιλίας μας. Διότι, το Λιμενικό Σώμα είναι ο βραχίονας και της Ναυτιλιακής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας. Πλέον με τη Νέα Δομή του Υπουργείου και των Λιμενικών Αρχών υπηρετείται με μεγαλύτερη συνέπεια και αποτελεσματικότητα αυτός ο στόχος.

Πολιτική του Υπουργείου Αιγαίου και Ναυτιλίας, σε αυτή την κατεύθυνση, είναι ο συνεχής εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας, καθώς και η βελτίωση των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών ώστε να υπηρετηθεί αυτός ο στόχος με συνέπεια. Ως Υπουργείο «τρέχουμε» διαδικασίες ολοκλήρωσης λιμενικών έργων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες εκτέλεσής τους, καθώς και της εκπόνησης σχετικών μελετών βελτίωσης – αναβάθμισης – εκσυγχρονισμού τους.  Για κάθε νησί αλλά και για την ίδια τη χώρα μας τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να γίνουν «μηχανές ανάπτυξης».

Και θεωρώ ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να επαναπροσδιορίσουμε συνολικά τη Λιμενική πολιτική στη χώρα μας: Δηλαδή τον τρόπο διαχείρισης των λιμένων, τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων και την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των νησιών μας και κυρίως την προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Η αξιοποίηση των λιμανιών συμβαδίζει με το νέο μοντέλο παραγωγικό μοντέλο της χώρας, αφού μέσω αυτής θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και θα τονωθούν τα δημόσια έσοδα. Η απελευθέρωση των δυνατοτήτων των ελληνικών λιμανιών και η προσέλκυση επενδύσεων  σε αυτά είναι για εμάς μεγάλη και κύρια προτεραιότητα με κύριο χαρακτηριστικό, τη διεθνή ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια.

Υπάρχει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα το οποίο και θέλω να υπογραμμίσω, αυτό του Πειραιά. Το μεγάλο λιμάνι της χώρας  σήμερα έχει αλλάξει εικόνα, αποκτώντας μια δυναμική «μητροπολιτικού χαρακτήρα» για όλη τη Μεσόγειο. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι κρίσιμο να εγκριθεί ο Φιλικός Διακανονισμός ΟΛΠ – COSCO από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς η συμφωνία, περιλαμβάνει επιπλέον επενδύσεις ύψους 230 εκατ. Ευρώ. Και, βέβαια, την Τετάρτη θα κατατεθεί προς έγκριση στη Βουλή η πρόσκληση εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ που υπηρετεί τους παραπάνω στόχους.

Η Ελληνική Ναυτιλία είναι διεθνώς ανταγωνιστική. Κι έτσι κατέκτησε και διατηρεί την παγκόσμια πρωτοπορία. Δίνει πολλά στην Ελλάδα, αλλά δεν επιβαρύνει το ελληνικό κράτος. Η Ναυτιλία είναι Εθνικό Κεφάλαιο και δεν χωρούν σε αυτή λαϊκισμοί και κομματικές κορώνες.

Στις μεγάλες στιγμές της η Ελλάδα μεγαλούργησε με τη Ναυτιλία της.

Στις δύσκολες στιγμές της η Ελλάδα στηρίχθηκε στη Ναυτιλία της.

Τώρα είναι καιρός πια να στηρίξει τη Ναυτιλία της για να βγει η Ελλάδα από την κρίση. Για να γίνει αυτό που η Ναυτιλία της είναι από πολλά χρόνια:

Ανταγωνιστική.