Αναφορικά με το περιστατικό που συνέβη στην Μυτιλήνη και την απώλεια ζωών παράνομων μεταναστών.

Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης : Από  χθές το βράδυ ασχολούμαστε με μία υπόθεση με τραγική κατάληξη.  Άλλη μια τραγωδία στο Αιγαίο. Αυτό το οποίο συμβαίνει στο Αιγαίο, κάθε ημέρα,  είναι τραγική ιστορία.  Είναι μια τραγική ιστορία με συνανθρώπους μας  που  επιβιβάζονται σε ακατάλληλα σκάφη για να διασχίσουν τη θάλασσα. Τα σκάφη αυτά  είναι   ακατάλληλα,  αλλά και οι καπετάνιοι τους μάλλον, δεν έχουν  τις ικανότητες να τα διαχειριστούν.Αποτέλεσμα  αυτών είναι να αντιμετωπίζουμε κάθε ημέρα και μια τραγωδία.  Πολλές φορές άνθρωποι σαν αυτούς δεν έχουν δει θάλασσα. Πάντως- επειδή διαχειριστήκαμε συνολικάτρία περιστατικά χθές το βράδυ - αυτό που κάνει ακόμη πιο τραγικό το συγκεκριμένο , είναι ότι στην ημιβυθισμένη  βάρκα  βρήκαμε  εγκλωβισμένους και νεκρούς πέντε ναυαγούς,   εκ των οποίων  τρεις γυναίκες,ένας  άνδρας και ένα μικρό παιδί.

 

Αναφορικά με το θέμα των  παράνομων μεταναστών, τις συζητήσεις με τους ξένους για την Ελληνική Ακτοφυλακή, την περιφρούρηση των συνόρων μας και το πώς θα μπορέσουμε να λύσουμε αυτά τα ζητήματα αν δεν μπορούμε μέσα σε δύο 24ωρα να δώσουμε λύση  με την τρόικα στο θέμα του γάλακτος. 

ΥΝΑ, Μ. Βαριτσιώτης: Μην κάνουμε αντιπαραβολή στα θέματα αυτά.Για το θέμα την  παράνομης  μετανάστευσης,  ήδη,  έχουμε πάρει μία σοβαρή χρηματοδότηση από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων  της  Ευρωπαϊκής  Ένωσης και τώρα θα υποβάλλουμε αυτές τις ημέρες και τον κατάλογο των αναγκών μας  για την επόμενη προγραμματική περίοδο. Δεν είμαστε χωρίς βοήθεια, χωρίς αυτό να σημαίνει, όμως,  ότι παίρνουμε όλη την βοήθεια που θα θέλαμε να πέρνουμε. Γιατί στο επίπεδο της συμμετοχής του FRONTEX, θα σας πω ότι είναι πολύ μικρά τα νούμεραμε τα οποία μας συνδράμουν,  δηλαδή,  περίπου 2.000.000 ευρώ για καύσιμα έδωσε την προηγούμενη χρονιά ο FRONTEX. Δεν είναι τόσο σημαντική οικονομικά η συμβολή της. Είναι πολύ περισσότερο θεσμική η παρουσία της και έχει σχέση με τη διασφάλιση ότι η Ελλάδα τηρεί τους προβλεπόμενους κανόνες για την διαχείριση των περιστατικών που έχουν να κάνουν με την παράνομη μετανάστευση.

 

Αναφορικά με  την αδυναμία της χώρας  να   διαμορφώσει μια  κοινή  ευρωπαϊκή  αντίληψη ότι  τα  θαλάσσια ελληνικά σύνορα αποτελούν και κοινά Ευρωπαϊκά θαλάσσια  σύνορα.

ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης : Ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς,  ανέλαβε από τον περασμένο Οκτώβριο μια πρωτοβουλία για τη διαμόρφωση μιας  κοινής  αντίληψης και  κίνησης  στα πλαίσια της Ε.Ε.   για την αντιμετώπισητης  μετανάστευσης στη θάλασσα.   Ενώ  στην αρχή ξεκινήσαμε μόνοι μας  και πήραμε την συνδρομή των Μαλτέζων και των Ιταλών,   έχουμε φθάσει αυτή τη στιγμή να έχουμε  σχηματίσει πλειοψηφία μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις  χώρες τις οποίες θέλουμε να δημιουργηθείένας  Ευρωπαϊκός μηχανισμός για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Στόχος  μας  είναι μέσα από το πλαίσιο της  Ελληνικής Προεδρίας και,μάλιστα,  στη Σύνοδο Κορυφής  του Ιουνίου,  να τεθούν οι βάσεις γι αυτό που λέμε Ευρωμεσογειακή ΤaskForce.  Μια  Ευρωμεσογειακή Task Force που θα έχει  κοινό  στόχο την αντιμετώπιση του φαινομένου. Νομίζω ότι έχουμε κάνει πολλά βήματα στο να συνειδητοποιήσει η Ευρώπη ότι το πρόβλημα δεν είναι  Ελληνικό, δεν είναι Ιταλικό, δεν είναι Μαλτέζικο, είναι πρόβλημα  της  ίδιας της  Ε. Ε.    και οφείλει να αναλάβει αναλογικά η κάθε χώρατο μερίδιο της. Μπορεί  να το λέμε  15 χρόνια τώρα, αλλά είναι η πρώτη φορά που έχουν δημιουργηθεί οι συνθήκες  για να γίνει πράξη κάτι. 

 

Σχετικά με το αν έχουμε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο Αιγαίου  όσον αφορά  στην έρευνα και διάσωση,   με αφορμή  ένα   περιστατικόκατά το οποίο ένα Αμερικανικό πλοίο προσέτρεξε στηΜύκονο για να διασώσει ανθρώπινες ζωές.

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης : Το Αμερικανικό σκάφος το οποίο επιχείρησε στην Μύκονο, έκανε ασκήσεις έρευνας και διάσωσηςκαι με την άδεια μας έκανεαυτή την  επιχείρηση. Δεν την έκανε χωρίς την έγκρισή μας.   Άλλωστε,  στη συγκεκριμένη επιχείρηση απεγκλωβισμού των  ναυτικών του πλοίου που προσάραξε στην Μύκονο,  συμμετείχε τόσο το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό, όσο και η ΕλληνικήΠολεμική Αεροπορίαπου συμμετείχε  με ένα superpuma.  Μάλιστα,  οι μισοί φύγανε τελικά με το superpuma της Ελληνικής  Πολεμικής Αεροπορίας.

 

Για την ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Νόμου «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» και τα αρνητικά σχόλια τα οποία έχουν προκύψει σχετικά με μια συγκεκριμένη  που αφορά  το  λεγόμενο  “πλοίο ασφαλείας”

ΥΝΑ, M. Βαρβιτσιώτης : Το πλοίο ασφαλείας  έχει να κάνει με δύο πράγματα. Kαταρχάς, με την κατάσταση η οποία βρίσκεται η Ακτοπλοϊα. Βλέπουμε εταιρείες οι οποίες αδυνατούν  να εκτελέσουν τα δρομολόγια τα οποία έχουν αναλάβει και χρειάζεται να μπορούμε να επιβάλλουμε σε κάποιο πλοίο να εξυπηρετήσει κάποιες γραμμές. Αυτή η δυνατότητα σήμερα δεν υπάρχει. Δεν είναι σκοπός να φτιάξουμε ένα απεργοσπαστικό μηχανισμό. Αυτό το  οποίο  έχω πει, εξηγήσει και ζητήσει από την Π.Ν.Ο.- και νομίζω σήμερα ή αύριο να γίνει- είναι  μία συνάντηση νομικών εκπροσώπων τους και εκπροσώπων του Υπουργείου Ναυτιλίας, ώστε  να δούμε πως η διάταξη αυτή θα διατυπωθεί καλύτερα,  ώστε να μην αφήνει τέτοια εντύπωση. Γιατί στόχος μας δεν είναι να κάνουμε απεργοσπαστικούς μηχανισμούς. Αλλά, βέβαια, δεν είναι και λογική αυτή   η οποία υπάρχει, ότι κάθε απεργιακή κινητοποίηση θα πρέπει να καταλήγει σε μια επιστράτευση,   γιατί δεν εξυπηρετεί καμία από τις ζωντανές καιβιοτικές,  πάνω  απ’ όλα, ανάγκες των νησιών μας.  Δεν είναι θέμα εικόνας, είναι θέμα ουσίας. Δεν μπορούμε να αφήσουμε, σε καμία περίπτωση, τα νησιά μας χωρίς καύσιμα, φάρμακα  ή τους επαγγελματίες τους χωρίς να μπορέσουν να μεταφέρουν τα προϊόντα τους.  Αυτές οι αντιλήψεις ότι θα κλείσουμε όλη τη χώρα και θα εκβιάσουμε  όλη τη χώρα στα πλαίσια μίας απεργιακής κινητοποίησης πρέπει να τελειώνει. Αυτό το οποίο εγώ σέβομαι απόλυτα είναι το δικαίωμα της απεργίας . Όμως, δε θα πρέπει να γίνει κατάχρηση του δικαιώματος της απεργίας σε σχέση με τα υπόλοιπα κοινωνικά δικαιώματα.

Προσπαθώ πάρα πολύ να διατηρηθεί μία εργασιακή ειρήνη, παρότι  είναι   μία πάρα πολυ δύσκολη χρονιά.Δεν είχαμε μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις γιατί βρισκόμαστε σε ένα πνεύμα συνεργασίας με όλους τους φορείς και, ιδιαίτερα, με τους  Ναυτικούς μας. Σε κάθε περίπτωση, μην ψάχνουν να βρούν κάποιοι, μόνο και μόνο για να σηκώσουν αντιπολιτευτικές κορώνες , αφορμές σε ένα Νομοσχέδιο το οποίο έχει δεχθεί τα συγχαρητήρια όλου του κλάδου και όλων των φορέων. Κάποιοι  ψάχνουν  να βρουν αφορμές  μόνο και μόνο  για να το καταψηφίσουν. Αυτή είναι μια παλιά λογική η οποία ήθελε την εκάστοτε  Αντιπολίτευση να είναι απέναντι σε κάθε τι.

 

Αναφορικά με την θέση του, ως Υπουργός Ναυτιλίας, για το μοντέλο αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης : Κοιτάξτε, το μοντέλο της COSCO, έγινε, πέτυχε. Τώρα,  πρέπει να πάμε στην επόμενη φάση. Η επόμενη φάση είναι για εμένα η αποκρατικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά με δύο στόχους. Πρώτα απ΄όλα, να μην δημιουργήσουμε μία στρατιά ανέργων ανάμεσα στους υπαλλήλους. Γιατί οποιαδήποτε παραχώρηση, όπως γνωρίζετε, δεν θα συνοδεύοταν από τις υφιστάμενες εργασιακές σχέσεις. Άρα, θα κοβόντουσαν  θέσεις, άρα θα πηγαίναμε σε  απολύσεις. Το δεύτερο είναι ότι ουσιαστικά με τη μέθοδο της παραχώρησης θα προχωρούσαμε την αξιοποίηση μόνο των κερδοφόρων χρήσεων , ενώ για άλλους σημαντικούςγια την οικονομία κλάδους,   όπως η Ναυπηγοεπισκευή που είναι ζημιογόναγια τον ΟΛΠ, δε θα μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα και θα βούλιαζε σε μια μαύρη τρύπα.  Στόχος μας, λοιπόν, είναι να προσελκύσουμε επενδύσεις και, βέβαια, να αντιμετωπίσουμε και τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί σε σχέση με την τήρηση του προγράμματος.

 

Αναφορικά με την λειτουργία των υδατοδρομίων στην Ελληνική επικράτεια και αν τέτοιου είδους επενδύσεις θα βοηθήσουν τις μεταφορές   και  την αύξηση του τουρισμού.

ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης :  Εμείς τρέχουμε τις διαδικασίες για τιςαδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων.   Αυτό είναι το κύριο μέλημά μας. Ήδη,  έχει δοθεί κατεύθυνση σε  όλους  τους Οργανισμούς Λιμένων να χωροθετήσουν υδατοδρόμια και να τα αδειοδοτήσουν.  Από εκεί και πέρα,  θα φανεί αν υπάρχει το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την δρομολόγηση υδροπλάνων. Υπάρχει, ήδη, όπως φαίνεται, αυξημένο ενδιαφέρον  για τα  Ιόνια νησιά, την Πελοπόνησσο, την   ηπειρωτική χώρα  αλλά και όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα. Ακόμα, όμως,  δεν υπάρχει συγκεκριμένη εταιρεία που  να μας έχει δηλώσει ότιθα εκτελέσει κάποια συγκεκριμένα δρομολόγια.

 

Σχετικά  το  αν  οι     νέοι   πολιτικοί σχηματισμοί   που μέσα σε ένα μήνα βρίσκονται με ποσοστά της  τάξης του  6%-7% επηρεάζουν την πορεία της Κυβέρνησης  γιατί  φαίνεται  να  αντλούν ποσοστά  και  από τη  Ν.Δημοκρατία.

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης:Κοιτάξτε, ακόμα έχουμε πρωτόλεια δημοσκοπικά ευρήματα. Δεν νομίζω ότι το κόμμα του κ. Θεοδωράκη έχει μορφοποιηθεί  ακόμη. Δεν έχει αποκτήσει ιδεολογικό στίγμα, δεν έχει παρουσιάσει πλατφόρμα θέσεων και δεν έχει παρουσιάσει υποψηφίους για τις Ευρωεκλογές. Νομίζω,  ότι όσο θα αρχίζει να σχηματοποιείταιβεβαίως,  αυτό που έχει δείξει η  πείρα,  είναι ότι   θα αρχίσει να περιορίζεται δημοσκοπικά. Γιατί,  σήμερα  όλοι   λένε  “ωραία  ιδέα! Ένα καινούργιο κόμμα”. Βεβαίως,  και εγώ συμφωνώ ότι είναι ωραίο σε μια ζωντανή δημοκρατία  να δημιουργούνται νέες κινήσεις. Από εκεί και πέρα,όμως, αυτή η κίνηση πρέπει να πάρει σάρκα και οστά, πρέπει να αποκτήσει το δικό της στίγμα και βηματισμό και τότε θα αρχίσει να κρίνεται. Να κρίνεται επί της ουσίας.