Με μεγάλη μου ευχαρίστηση σας καλωσορίζω όλους στη συνέντευξη τύπου επ’ ευκαιρία της αυριανής διάσκεψης για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και την υιοθέτηση της Οδηγίας για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό. Επωφελούμαι της ευκαιρίας να ευχαριστήσω ακόμα μία φορά τόσο την Επίτροπο Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας, Μαρία Δαμανάκη όσο και την κα Gesine Meissner, που είναι η αρμόδια εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για αυτό το θέμα ,για τη πολύτιμη συμβολή τους καθ’ όλη τη διάρκεια της διαπραγματευτικής διαδικασίας.

Είναι σημαντικό για εμάς, για μια χώρα ναυτιλιακή όπως η Ελλάδα, να κατέχει το χαρτοφυλάκιο των Θαλάσσιων Υποθέσεων και της Αλιείας η κ. Δαμανάκη, η οποία κατάφερε να βάλει ψηλά στην Ευρωπαϊκή ατζέντα θέματα σχετικά με τη θάλασσα, κατάφερε να ολοκληρώσει μέσα στο χρόνο της θητείας της σημαντικές πρωτοβουλίες και μια από αυτές τις πρωτοβουλίες είναι αυτή. Αξίζουν στην κ. Δαμανάκη θερμά συγχαρητήρια γιατί πρέπει κάποια στιγμή και στην Ελλάδα να μάθουμε να λέμε και μια καλή κουβέντα για αυτούς που δουλεύουν και για αυτούς που παράγουν και γι αυτούς, οι οποίοι αθόρυβα ουσιαστικά συμβάλλουν στο να υλοποιείται το Ευρωπαϊκό όραμα.

Μέχρι σήμερα στη Προεδρία μας, εργαστήκαμε με συγκεκριμένο σχέδιο και ορίσαμε στόχους για το Συμβούλιο που ολοκληρώθηκαν με επιτυχία. Συγκεκριμένα, στο τομέα της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής, σημειώσαμε εξαιρετική πρόοδο. Πρώτον ολοκληρώσαμε με μεγάλη μας χαρά τις διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με την Οδηγία που θεσπίζει πλαίσιο για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό με τη πολύτιμη υποστήριξη και συνεισφορά των ομολόγων μας, με τους οποίους συνεργαστήκαμε στενά, καθώς και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η Οδηγία είναι ουσιώδες μέρος της φιλοδοξίας για την ανάπτυξη της Γαλάζιας Οικονομίας της Ευρώπης και επιτρέψτε μου, επίσης, να τονίσω τη προτεραιότητα που δίδουμε στην ανάπτυξή της. Οι οικονομίες μας έχουν πολλά να ωφεληθούν από την θάλασσα. Οι στόχοι πρέπει να εξυπηρετηθούν για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και για την εκπλήρωση του στόχου των 600 δις τζίρου έως το 2020. Σε αυτή την κατεύθυνση οφείλουμε να τους ξεπεράσουμε αυτούς τους στόχους με την αξιοποίηση του υποθαλάσσιου πλούτου, αλλά και αξιοποιώντας τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο θαλάσσιο πεδίο.

Με την Οδηγία πετύχαμε να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο οργάνωσης του θαλασσίου περιβάλλοντος. Η θάλασσα για εμάς είναι πηγή ζωής και ευημερίας και πρέπει να προστατευθεί για τις επόμενες γενιές. Η Μεσόγειος δυστυχώς έχει πληγεί βάναυσα από την ρύπανση. Όλες οι μελέτες το δείχνουν αυτό. Πρέπει λοιπόν να αποφύγουμε την κακή χρήση των ακτών και τον στρεβλό χωροταξικό σχεδιασμό για να μην έχουμε αρνητικά αποτελέσματα για το περιβάλλον. Διότι υπήρχαν παραδείγματα στο παρελθόν που δεν σεβάσθηκαν ούτε την ιδιομορφία, ούτε το περιβάλλον, ούτε ενδεχομένως τις πολλαπλές χρήσεις που προκύπτουν για το κοινωνικό σύνολο από τις ακτές.

Με το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό για τα κράτη μας παρέχουμε τους ένα σημαντικό εργαλείο σχεδιασμού του τρόπου χρήσης του θαλάσσιου χώρου τους και ακόμη πολλαπλών χρήσεων του ίδιου χώρου. Αυτή η συγκεκριμένη νομοθετική πράξη θα καταστήσει περιβαλλοντικά βιώσιμο τον δημόσιο σχεδιασμό και θα δώσει θεσμικά τη δυνατότητα σε ιδιώτες επενδυτές να λάβουν υπόψη τους συγκεκριμένα δεδομένα που αφορούν το περιβάλλον και το θαλάσσιο πεδίο. Μην ξεχνάτε ότι έχουν γίνει επενδύσεις που αφορούν την παραγωγή πόσιμου νερού, οπότε είναι κρίσιμο να προστατευθεί αυτό. Η Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική αναγνωρίζει το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό ως καινοτόμο εργαλείο πολιτικής για δημόσιες αρχές και παράγοντες για την εφαρμογή μίας συντονισμένης και ενιαίας προσέγγισης.

Είναι ουσιώδες να τονιστεί ότι η Οδηγία είναι πολυσύνθετη στο εύρος που έρχεται να εφαρμοστεί. Καλύπτει τομείς πολιτικής με αντίκτυπο στις ακτές, τις θάλασσες και τους ωκεανούς και αποτελεί ευκαιρία για συνεργασία και συντονισμό όχι μόνο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και σε εθνικό επίπεδο ,αν λάβουμε υπόψη τη πολύπλευρη διάσταση του Περιβάλλοντος, σχεδιασμού Αλιείας, Τουρισμού, Ενέργειας και Θαλασσίων Μεταφορών.

Η Οδηγία αυτή, παρέχοντας το θεσμικό πλαίσιο και αναγνωρίζοντας ένα γενικό κατάλογο στοιχείων που πρέπει να περιλαμβάνονται στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο, προσφέρει μεγάλη ευελιξία, που είναι απόλυτα απαραίτητη, στα Κράτη Μέλη που εξαρτώνται από τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των περιοχών τους να αναπτύξουν τα σχέδια τους λαμβάνοντας υπόψη όλες τις σύγχρονες εξελίξεις που σημειώνονται στο πλαίσιο της καλύτερης διαχείρισης των θαλασσίων υδάτων τους.

Το Υπουργείο Nαυτιλίας και Αιγαίου με την αρμοδιότητα της νησιωτικής πολιτικής, πρέπει να έχει κυρίαρχο ρόλο στον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό. Το Υπουργείο έχει την δυνατότητα παρουσίας και ελέγχου σε όλη την ακτογραμμή της χώρας και αυτό είναι μία ευκαιρία και συνάμα πρόκληση για την Ελλάδα, που αφορά την εφαρμογή της Οδηγίας αυτής. Η Ελλάδα οφείλει να πρωτοπορήσει σε αυτό το πλαίσιο που χαράσσει η Οδηγία. Θα πρέπει, επίσης, να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, ο σεβασμός της ιδιομορφίας του νησιωτικού μας πλούτου, του θαλάσσιου περιβάλλοντος, οι ενεργειακές απαιτήσεις της χώρας και φυσικά οι ανάγκες επάρκειας των νησιών.

Τέλος, επιτρέψτε μου να δηλώσω ότι είμαι σίγουρος ότι η Διάσκεψη που έχει προγραμματιστεί για αύριο θα παρέχει εξαίρετη ευκαιρία σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να διερευνήσουν σε βάθος όλους τους κλάδους και τις παραμέτρους Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού και να διευκρινίσουν θέματα που έχουν στόχο την ορθή και έγκαιρη εφαρμογή της Οδηγίας συγκεντρώνοντας φορείς της ναυτιλίας.

Είναι αλήθεια ότι οι προκλήσεις είναι πολλές και πρέπει να συνεχίσουμε τη σκληρή δουλειά που έχουμε ξεκινήσει για να κάνουμε το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό αληθινή επιτυχία.