ΔΗΜ: Σχετικά με την πρόσφατη επιτυχία του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής κατάσχεσης πάνω από ένα τόνο ηρωίνης και τη σύλληψη μελών διεθνούς δικτύου διακίνησης ναρκωτικών.

ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης: Eίναι επιτυχία 100% του Λιμενικού Σώματος. Είναι στo πλαίσιo μιας στρατηγικής που έχουμε χαράξει εδώ και πολύ καιρό, ώστε να κυνηγάμε πλέον μεγάλες ποσότητες και να μην αναλωνόμαστε σε μικροποσότητες, όπως γίνονταν ως τώρα.

ΔΗΜ: Αναφορικά με την έλευση του Πρωθυπουργού της Κίνας την Πέμπτη και την υπόθεση ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά που ακόμα δεν έχει καν λυθεί το ζήτημα της επαναδιαπραγμάτευσης της πρώτης σύμβασης του λεγόμενου φιλικού διακανονισμού που έγινε με την COSCO. Για την οποία ενώ εσείς συμφωνείτε και έχετε δώσει μάχες για να τους πείσετε να δώσουν κι από εκεί το πράσινο φως και ενώ ο Πρωθυπουργός την επιθυμεί διακαώς, βλέπουμε ότι από τη μια τον ΟΛΠ και από την άλλη το ΤΑΙΠΕΔ να διαφωνούν. Τι εικόνα είναι αυτή που εκπέμπουμε στον επενδυτή που έρχεται;

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Πέρυσι τον Ιούνιο μόλις ανέλαβα Υπουργός, επέκειτο η επίσκεψη του Προέδρου της COSCO, του κάπτεν Way. Είχε ήδη, συμφωνηθεί από την πλευρά του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και από την πλευρά του Κινέζου Πρωθυπουργού να προχωρήσουμε τη επέκταση της συμφωνίας με την κατασκευή του Δυτικού Προβλήτα 3, από την πλευρά της COSCO, μια επένδυση 230 εκ. ευρώ. Όταν ήρθε λοιπόν, ο κάπτεν Way υπογράψαμε ένα Μνημόνιο συνεργασίας και κατανόησης, το οποίο κατέληξε σε μια οριστική σύμβαση, η οποία μονογράφτηκε από τους δύο διευθύνοντες συμβούλους πέρυσι το Νοέμβριο. Αυτή η σύμβαση είναι ξεκάθαρο ότι για να ισχύσει πρέπει να έχει την προηγούμενη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την προηγούμενη έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Βουλής. Έχουμε όντως κάνει ένα αγώνα δρόμου από πέρυσι το Νοέμβριο, με πρωτοστάτη και συμπαραστάτη τον Πρωθυπουργό, στο να πείσουμε τους Ευρωπαίους να εγκριθεί από τις δύο αρμόδιες διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την διεύθυνση της Εσωτερικής Αγοράς του κ. Μπαρνιέ και την διεύθυνση ανταγωνισμού του κ. Αλμούνια.

ΔΗΜ: Αναφορικά με την επίσκεψη του Κινέζου Πρωθυπουργού και για το αν έρχεται για να υπογράψει το φιλικό διακανονισμό και να απελευθερώσει τα κονδύλια για την κατασκευή του νέου προβλήτα;

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Δεν έρχεται μόνο για αυτό. Υπάρχει ένα συνολικό πλαίσιο συνεργασίας με την Κίνα. Άλλωστε δεν υπογράφει ο Πρωθυπουργός της Κίνας. Υπογράφει ο Πρόεδρος της PCT (PIRAIAS CONTEINER TERMINAL) που είναι ο κάπτεν Fu , ο οποίος βρίσκεται στην Ελλάδα, αυτός υπογράφει. Το ότι υπάρχει σήμερα, μια απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής της Κίνας, η οποία λέει, ότι στην Ελλάδα είμαστε διατεθειμένοι να επενδύσουμε ένα σοβαρό ποσό και στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και σε άλλες επενδύσεις αυτό είναι γεγονός.

ΔΗΜ: Σχετικά με το ότι οι Κινέζοι κατά το ταξίδι του Πρωθυπουργού πέρυσι το Μάιο στο Πεκίνο έλεγαν ότι είναι έτοιμοι να απελευθερώσουν μια δέσμη μεγάλων επενδύσεων προς την Ελλάδα και ότι ζητάνε μόνο ένα πράγμα: να οριστικοποιηθεί η παρουσία τους στον Πειραιά με τη Σύμβαση του 2008, ανεξαρτήτως με το τι θα γίνει με τη νέα ιδιωτικοποίηση αν θα την πάρουν ή όχι. Πέρασε ένας χρόνος κι αυτό τον όρο δεν τον έχουμε εκπληρώσει.

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Κύριε Χιώτη, αυτό τον όρο τον έχουμε εκπληρώσει με θαυμαστή ταχύτητα. Καμία σύμβαση τόσο μεγάλου μεγέθους και τόσο μεγάλου ύψους δεν καταρτίστηκε και υπογράφηκε και έκλεισε μέσα σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα, όπως το χρονικό διάστημα μεταξύ Ιουνίου – Νοεμβρίου. Το ότι κωλυσιεργούν οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες είναι γεγονός. Σκεφτείτε ότι δεν έχει έρθει ακόμη η οριστική έγκριση της πρώτης συμφωνίας με την COSCO του 2008. Τώρα επειδή είναι πιο σύνθετο το θέμα και επειδή δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να καταλήξουμε κάποια μέρα να έρθει ένα Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και να μας ζητάει πίσω λεφτά από κρατικές ενισχύσεις, για αυτό και είχαμε θέσει ως απαράβατο όρο για την υπογραφή αυτής της Σύμβασης και την ενεργοποίησή της, την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σας λέω ότι είμαστε σε πάρα πολύ καλό δρόμο, ότι περιμένουμε μέσα στις επόμενες εβδομάδες να έρθει η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μάλιστα, την Τετάρτη έρχονται απεσταλμένοι της DGMARK, της Διεύθυνσης του κ. Μπαρνιέ για την οριστικοποίηση ορισμένων θεμάτων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Δεν το έχουμε αφήσει. Και εγώ και ο Πρωθυπουργός έχουμε κάνει αλλεπάλληλα ταξίδια στις Βρυξέλλες για να συνεννοηθούμε, έχουμε υποβάλει μέχρι στιγμής πάνω από 10 διαφορετικά πολυσέλιδα και τεκμηριωμένα υπομνήματα με νομικά και οικονομικά επιχειρήματα. Νομίζω ότι όλη αυτή η προσπάθεια θα καταλήξει επιτυχώς. Από εκεί και πέρα το ΤΑΙΠΕΔ είναι μέτοχος του ΟΛΠ, δεν είναι το Ελληνικό Δημόσιο. Το ΤΑΙΠΕΔ θέλοντας να διασφαλίσει την ακεραιότητά του σε σχέση με τον εν εξελίξει διαγωνισμό θέτει και αυτό την ίδια προϋπόθεση, να έχουμε την οριστική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε παρακάτω.

ΔΗΜ: Αναφορικά με τα υδροπλάνα και αν θα λειτουργήσουν υδατοδρόμια.

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Καταρχάς έχουν ληφθεί αρκετές άδειες λειτουργίας υδατοδρομίων. Ήδη, έχουν αδειοδοτηθεί σε διάφορες περιοχές υδατοδρόμια. Με το καινούργιο νομικό πλαίσιο το οποίο έχει περάσει εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο και έχει εγκριθεί από τη Βουλή, δεν έχει καταθέσει κανένας δρομολόγια. Οι δε άδειες υδατοδρομίων – σκεφτείτε ότι και η δικιά μου εντολή προς τα Λιμενικά Ταμεία και τους Οργανισμούς Λιμένων - θεωρήσαμε σωστό να εκδοθούν επ’ ονόματι των Λιμενικών Ταμείων και των Οργανισμών Λιμένων για τον απλούστατο λόγο ότι θα πρέπει η άδεια αυτή να μη βγαίνει στο όνομα ενός ιδιώτη που μεθαύριο μπορεί να φύγει και να χαθεί αλλά να την έχουν οι Οργανισμοί Λιμένος στα χέρια τους, ώστε να μπορούν να εξυπηρετήσουν πολλές και διαφορετικές εταιρείες που θα θέλουν να κάνουν δρομολόγια.

ΔΗΜ: Αναφορικά με την ακτοπλοΐα και αν θα μπορέσει να ανταποκριθεί σε αυτό το μεγάλο τουριστικό κύμα που αρχίζει και φουσκώνει;

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Η ακτοπλοΐα σε σχέση με το 2009 θα σας πω ότι έχει το μισό τζίρο, από περίπου 500.000.000 εκ. ευρώ που έκανε τζίρο έχει κατέβει στα 250.000.000 εκ. ευρώ. Από 130.000.000 εκ. ευρώ επιδοτήσεις που δίναμε το 2009 δίνουμε μόλις και μετά βίας 70.000.000 εκ. ευρώ φέτος. Μειώθηκαν τα βαπόρια, αλλά μειώθηκε πάρα πολύ και η εσωτερική κίνηση. Και πέρυσι το καλοκαίρι είχαμε μειωμένη κίνηση και το 2013 σε σχέση με το 2012 και βέβαια δραματικά χαμηλότερη σε σχέση με το 2009. Το ότι διατηρείται ένα τόσο μεγάλο εκτεταμένο δίκτυο Ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι μια μεγάλη επιτυχία. Δεν πιστεύω ότι θα έχουμε προβλήματα. Τα μόνα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε ήταν φέτος το χειμώνα και αφορούσε στην αφερεγγυότητα μιας συγκεκριμένης εταιρείας να εκτελέσει τα δρομολόγια του Βορείου Αιγαίου και συγκεκριμένα να εκτελέσει τα δρομολόγια από και προς τη Λήμνο. Ελπίζω να μπορέσουμε φέτος το καλοκαίρι να τα αντιμετωπίσουμε μέσα από αναδιάρθρωση του δικτύου, αλλά όλο το υπόλοιπο δίκτυο νομίζω και εκτιμώ ότι θα δουλέψει με πάρα πολύ καλό τρόπο. Έχουν αναγγελθεί όλα τα δρομολόγια από το Φεβρουάριο. Ξέρετε, η κίνηση περιορίζεται σε συγκεκριμένα Σαββατοκύριακα, είναι ορισμένες ημέρες αναχώρησης και άφιξης που θέλουν στην πλειοψηφία τους οι Έλληνες να ταξιδέψουν και για αυτό θα συμβούλευα και τους ακροατές να εκμεταλλευτούν τις προσφορές τις οποίες υπάρχουν στη διάρκεια της εβδομάδας και να μην περιμένουν την Παρασκευή το απόγευμα να φύγουν και να γυρίσουν όλοι Κυριακή βράδυ. Να κάνουν έτσι τις άδειές τους ώστε να εκμεταλλευτούν και χαμηλές προσφορές που υπάρχουν και για τις συνδέσεις μέσα στην εβδομάδα.

ΔΗΜ: Αναφορικά με το Frontex και αν αναμένεται κάποια αλλαγή όσον αφορά στο θέμα των μεταναστών

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα πάρα πολύ αυξημένο ρεύμα εισροών μεταναστών. Είχαμε μια εκτίμηση ότι θα αυξηθεί η πίεση το Καλοκαίρι περίπου κατά 30% . Θα σας πω, όμως, ότι από τα στοιχεία που έχουμε σήμερα στη διάθεσή μας είναι πολύ μεγαλύτερη η αύξηση. Αυτό μας ανησυχεί πάρα πολύ γιατί οι μετανάστες έρχονται μέχρι και μέρα μεσημέρι, τους αφήνουν σε πολυσύχναστες παραλίες νησιών και μας έχει προβληματίσει ο τρόπος που θα το αντιμετωπίσουμε γιατί πλέον τα νούμερα έχουν γίνει ανησυχητικά. Μόνο αυτό το Σαββατοκύριακο είχαμε περίπου 400 μετανάστες οι οποίοι βγήκαν σε ελληνικές ακτές και άλλοι περίπου 150 τους οποίους εντοπίσαμε στη θαλάσσια περιοχή και ειδοποιήσαμε τις τουρκικές αρχές και ήρθαν και τους περισυνέλεξαν. Είναι πάρα πολύ μεγάλος ο αριθμός.