Παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, ολοκληρώθηκε με επιτυχία η διημερίδα «Ακτοπλοϊκές Συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου» στο Αμφιθέατρο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου στη Μυτιλήνη, που διεξήχθη κατόπιν προσωπικής του πρωτοβουλίας.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης στην ομιλία του, κατά τη δεύτερη ημέρα των εργασιών της διημερίδας, άσκησε δριμεία κριτική σε απόψεις που εκφράστηκαν και αποσκοπούσαν μόνο σε εντυπωσιασμό και όχι στην κατάθεση ρεαλιστικών προτάσεων. «Ακούω πράγματα τα οποία δεν ισχύουν, από ανθρώπους οι οποίοι μεταφέρουν ιδεοληψίες ή ελλιπή γνώση των πραγμάτων και απλώς βάζουν τίτλους για κάποιες αναμεταδόσεις σε δελτία τύπου», σημείωσε χαρακτηριστικά και ξεκαθάρισε: «Θέλω να συζητήσουμε σοβαρά. Το να ισοπεδώνουμε την σημερινή κατάσταση νομίζω ότι δεν προσφέρει κάτι».

Απευθυνόμενος, εν συνεχεία, στους εκπροσώπους των τοπικών φορέων, στάθηκε στη σημασία των καινοτόμων προτάσεων που κατατέθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών, υπογραμμίζοντας τη χρησιμότητα που θα έχουν στο άμεσο μέλλον: «Αν δεν αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο συναλλασσόμαστε η πολιτική ηγεσία με τους θεσμικούς φορείς της κοινωνίας, αν επιμείνουμε στους μακρόσυρτους μονολόγους, που επαναλαμβάνουν τα ίδια, τότε τα αποτελέσματα θα είναι τα ίδια και η συμμετοχή θα είναι η ίδια. Σήμερα, για πρώτη φορά κάνουμε μια διημερίδα η οποία αφορά στην αντιμετώπιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων του Βορείου Αιγαίου, στοχευμένη, πολύ συγκεκριμένη, μετά από την ταλαιπωρία που έχει υποστεί το Βόρειο Αιγαίο μέσα από αλλεπάλληλες και μη σωστά εξυπηρετούμενες μακροχρόνιες συμβάσεις. Αυτή είναι η πραγματικότητα», επεσήμανε χαρακτηριστικά.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης στην ανάγκη εξορθολογισμού των δαπανών ξεκαθαρίζοντας ότι ο ίδιος, σε καμία περίπτωση, δεν είναι υπέρ της αύξησης της φορολογίας για την κάλυψη τέτοιων κοινωνικών αναγκών. Αντιθέτως, πιστεύει στην καλύτερη αξιοποίηση των χρημάτων που είναι διαθέσιμα. «Για να βρεθούν από 73 εκατομμύρια να γίνουν 90 εκατομμύρια τα κονδύλια που διατίθενται στην ακτοπλοΐα, πρέπει να πάμε σε μία εξοικονόμηση δαπανών. Οφείλουμε να πάμε σε μια εξοικονόμηση του σπάταλου κράτους, το οποίο δεν μπορεί να έχει δύο αυτόνομες υπηρεσίες να κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα», σημείωσε.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, παράλληλα, τόνισε τη σημασία της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στηλιτεύοντας πολιτικές προηγούμενων Κυβερνήσεων που είχαν οδηγήσει στην κατάργηση τόσο του Υπουργείου Ναυτιλίας όσο και του Υπουργείου Αιγαίου. «Δεν μπορώ, λοιπόν, να δέχομαι από αυτούς οι οποίοι κατήργησαν και στήριξαν την ολική κατάργηση, σήμερα και να αναπολούν πολιτικές που σχεδιάστηκαν πριν 30 χρόνια για ανάγκες πριν από 30 χρόνια», ανέφερε συγκεκριμένα και τόνισε: «Σήμερα, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου εντάσσεται στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Ο ρόλος της είναι πολύ συγκεκριμένος, να αξιοποιήσει ακριβώς αυτή την Ευρωπαϊκή εμπειρία και να γίνει η ‘αιχμή του δόρατος’ μέσα από την οποία θα φέρει ευρωπαϊκά χρήματα στη χώρα, θα αξιοποιήσει προγράμματα που δεν εντάσσονται στα ΠΕΧ, στα περιφερειακά προγράμματα τα ενταγμένα έργα στο ΕΣΠΑ, αλλά στα οριζόντια προγράμματα που προκηρύσσει η Ευρωπαϊκή Ένωση».

Μεγάλη έμφαση έδωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης, κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, και στην πολιτική που έχει αναπτύξει το τελευταίο χρονικό διάστημα για την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων. Υπογραμμίζοντας ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας τα τελευταία χρόνια δεν είχε αξιοποιήσει κανένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα, επεσήμανε: «Είναι η πρώτη φορά που παλεύουμε να πάρουμε Ευρωπαϊκά χρήματα και να τα αξιοποιήσουμε στον τομέα της Ναυτικής Εκπαίδευσης. Και για να επιτευχθεί αυτό έχουμε να υποσκελίσουμε όχι μόνο τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, αλλά και την επικρατούσα συνδικαλιστική νοοτροπία».

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, επιπρόσθετα, υπογράμμισε για ακόμη μία φορά τη σημασία που έχει για εκείνον η διασφάλιση της απρόσκοπτης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιωτών. Κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στους κατοίκους του Βορείου Αιγαίου, οι οποίοι τα τελευταία αντιμετωπίζουν προβλήματα στον τομέα αυτό, ξεκαθάρισε: «Το ότι επιλέγουμε να ασχοληθούμε με το Βόρειο Αιγαίο είναι γιατί αντιλαμβανόμαστε όλοι τον ιδιαίτερο εθνικό του ρόλο. Προσωπικά, αυτό θέλω να σηματοδοτήσω με την παρουσία μου εδώ. Έχω έναν απεριόριστο σεβασμό στου Ακρίτες και θέλω πραγματικά, μέσα στον όποιο χρόνο -με την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού- παραμείνω σε αυτό το “πόστο”, να έχω συμβάλει στην αντιμετώπιση αυτού του θέματος. Θα μπορούσαμε κάλλιστα τα χρήματα αυτά που σκοπεύουμε, αναδιαρθρώνοντας τις γραμμές, να τα αξιοποιήσουμε σε άλλους δημοφιλέστερους προορισμούς. Όμως, θεωρούμε ακριβώς ότι το Βόρειο Αιγαίο έχει μια αναπτυξιακή προοπτική την οποία πρέπει να την ενισχύσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Συμπληρώνοντας ο κ. Βαρβιτσιώτης, έθεσε και τις παραμέτρους που πρέπει να αξιοποιηθούν για να καταστεί εφικτή η τουριστική ανάπτυξη του Βορείου Αιγαίου: «Δεν μπορεί να γίνει καμία τουριστική ανάπτυξη μόνο από τα καράβια. Θα πρέπει να γίνει και από τους τοπικούς φορείς, τους τοπικούς επιχειρηματίες, τους ανθρώπους που θα υποδεχθούν τον τουρισμό και θα προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες και θα μπορέσουν να στραφούν προς τον τουρισμό, αφήνοντας άλλες παραδοσιακότερες απασχολήσεις». Συγχρόνως αναφέρθηκε και στην οικονομική ανάπτυξη της Τουρκίας τονίζοντας ότι: «Κανένας δεν πρέπει να υποτιμά την αυξανόμενη κίνηση από την πλευρά της Τουρκίας. Τα παράλια της Τουρκίας έχουν αλλάξει όψη, φιλοξενούν εκατομμύρια τουρίστες πλέον και είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμός του πλανήτη με 37.500.000 τουρίστες και επιχειρηματικούς επισκέπτες. Πλέον, πρέπει να κοιτάξουμε πώς θα εκμεταλλευθούμε εμείς αυτούς τους ανθρώπους που είναι στη γειτονιά μας. Πώς , δηλαδή, θα τους προσελκύσουμε εμείς».

Ο κ. Βαρβιτσιώτης επανέλαβε ότι οι προτάσεις που κατατέθηκαν από τους φορείς θα αξιοποιηθούν: «Μέσα από τις συγκεκριμένες προτάσεις που κατατέθηκαν ελπίζω, μέσα στο πλαίσιο που μας ορίζει ο νόμος, να μπορέσουμε να δώσουμε μία λύση, ώστε το χειμώνα και την επόμενη χρονιά να δούμε ομαλοποίηση της κατάστασης. Εγώ δεν μπορώ να υπόσχομαι λαγούς με πετραχήλια, δεν υπόσχομαι ότι αύριο το πρωί θα αλλάξουν όλα. Δε γίνεται να αλλάξουν όλα. Δεν υπάρχει ούτε η δυνατότητα, δεν υπάρχουν τα πλοία, δεν υπάρχουν τα χρήματα. Υπάρχει όμως διάθεση ώστε να μην εξαλειφθεί η ανασφάλεια των νησιωτών», επεσήμανε εμφατικά.

Παράλληλα, προανήγγειλε νομοθετικές πρωτοβουλίες οι οποίες θα στοχεύουν στη διασφάλιση της συνέπειας από πλευράς των εταιρειών που αναλαμβάνουν παροχή υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος. «Εφόσον υπάρχει μία διάθεση της ελληνικής πολιτείας και του ελληνικού λαού να πληρώσει και να επιδοτήσει κάποιες συγκεκριμένες γραμμές, αυτές πρέπει να υλοποιούνται με συνέπεια. Και από κει και πέρα να υπάρχει η δυνατότητα σε κάθε πολίτη, σε κάθε τουρίστα, σε κάθε επισκέπτη έγκαιρα να έχει πρόσβαση στα δρομολόγια, να μπορεί να κάνει τις κρατήσεις του και να είναι βέβαιος ότι στο μέτρο του δυνατού ότι θα εκτελεστούν τα δρομολόγια, τα οποία έχουν προγραμματιστεί», ανέφερε συγκεκριμένα.

Κλείνοντας, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, αφού ευχαρίστησε τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας και του Λιμενικού Σώματος, αναφέρθηκε στην καινούρια περίοδο, που ξεκινάει 1η Νοεμβρίου: «Παρότι το Υπουργείο ανασυστήθηκε μόλις πριν 2 χρόνια, μεθαύριο θα μπούμε στη λειτουργία κάτω από έναν οργανισμό. Επιπρόσθετα, ολοκληρώνουμε τον ανασχεδιασμό του Λιμενικού Σώματος, ώστε να αξιοποιήσουμε μέρος του προσωπικού του που θα φύγει από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για να στηρίξει κρίσιμες Διευθύνσεις, όπως είναι η Διεύθυνση των Θαλασσίων Συγκοινωνιών, που επιτελεί ένα στρατηγικό ρόλο για την ανάπτυξη της χώρας. Η δέσμευση μου είναι ότι μέσα στο άμεσο χρονικό διάστημα θα ληφθούν αποφάσεις. Είμαστε πλέον εξοπλισμένοι με περισσότερα δεδομένα και προτάσεις, ώστε να προχωρήσουμε στη διαμόρφωση ενός καινούριου πλαισίου», κατέληξε χαρακτηριστικά.