Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση να είμαι μαζί σας και εύχομαι απόλυτη επιτυχία στις εργασίες του 26ου Συνεδρίου σας. Η περίοδος που διανύουμε είναι εξαιρετικά βεβαρημένη από τη συσσώρευση προβλημάτων του παρελθόντος, αλλά και από τις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε στο άμεσο μέλλον. Εκκρεμότητες του παρελθόντος εγκαταλείπονται στο αύριο. Αποφάσεις δεν λαμβάνονται. Τα προβλήματα της καθημερινότητας γίνονται ολοένα και πιο αβάσταχτα. Η ανεργία προκαλεί απόγνωση σχεδόν σε κάθε οικογένεια ενώ και οι εργαζόμενοι διαπιστώνουν και βιώνουν καθημερινά την μείωση της αγοραστικής δύναμής τους. Σ’ αυτή την ατμόσφαιρα, το Συνέδριό σας, αποκτά μια ιδιαίτερη σημασία, καθώς όλοι εσείς που στελεχώνετε τον κλάδο της ναυτιλίας που στηρίξατε και εξακολουθείτε να στηρίζετε την Ελληνική σημαία και την Ελληνική ναυτιλία -τον πλέον κρίσιμο και προσοδοφόρο τομέα της Ελληνικής οικονομίας- καλείστε να εκλέξετε την νέα συνδικαλιστική ηγεσία που θα αναλάβει να υποστηρίξει και να προωθήσει τα αιτήματα και δικαιώματα σας τα επόμενα χρόνια. Στο σημείο αυτό θα μου επιτρέψετε να συγχαρώ την απερχόμενη διοίκηση για τον τρόπο και το σθένος που επέδειξε στις τελευταίες κινητοποιήσεις που είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των συντάξεων των ναυτικών. Το μεγάλο κέρδος από τις κινητοποιήσεις του καλοκαιριού και την λύση της πολιτικής επιστράτευσης στην οποία κατέφυγε η κυβέρνηση ήταν ότι η Ελληνική κοινωνία αν και επλήγει και ταλαιπωρήθηκε από την απεργία των ναυτεργατών στάθηκε έως τέλος στο πλευρό τους αναγνωρίζοντας το δίκαιο των αιτημάτων τους. Αυτό ακριβώς έπραξε και η Νέα Δημοκρατία η οποία από την πρώτη στιγμή βρέθηκε στο πλευρό σας και στήριξε την αναμόρφωση του απαράδεκτου συνταξιοδοτικού καθεστώτος. Τους επόμενους μήνες οι Έλληνες ναυτικοί θα έρθουν αντιμέτωποι με νέες προκλήσεις. Το οικονομικό περιβάλλον αλλάζει, ο διεθνής ανταγωνισμός εντείνεται και όλα αυτά έχουν είτε άμεση είτε έμμεση επίπτωση και στη ζωή του ναυτικού. Από το νέο έτος στους κόλπους της ΕΕ θα ενταχθούν δύο χώρες -η Μάλτα και η Κύπρος- με σημαντικό αριθμό πλοίων πολλά από τα οποία είναι Ελληνόκτητα. Το γεγονός αυτό εγκυμονεί κινδύνους αλλά και πολλές προκλήσεις για την Ελληνική Ναυτιλία. Σύμφωνα με τις κοινοτικές αποφάσεις το ανώτατο επίπεδο ενισχύσεων που προβλέπεται για τα κράτη μέλη είναι η μείωση σε μηδενικό βαθμό των κοινωνικών και φορολογικών επιβαρύνσεων και ως προς τους ναυτικούς και ως προς το πλοίο. Δυστυχώς η κυβέρνηση αν και ξεκίνησε τις προσπάθειες για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του Ελληνικού πλοίου τις άφησε στη μέση με αποτέλεσμα οι κίνδυνοι από την διεύρυνση της ΕΕ να παρουσιάζονται περισσότεροι από τις προκλήσεις. Το β’ πακέτο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας δεν έχει ακόμα συζητηθεί με αποτέλεσμα η διαφαινόμενη τάση για επιστροφή πλοίων στην Ελληνική σημαία να υποχωρεί. Η διαφύλαξη των θέσεων εργασίας δεν μπορεί να γίνει με γενικόλογες πολιτικές εξαγγελίες. Τα πλοία όπως γνωρίζετε έχουν προπέλα και ιστό και αλλάζουν λιμάνια και σημαία πολύ πιο εύκολα από οτιδήποτε. Αν συνεχίσουμε να χαϊδεύουμε για μικροπολιτικούς λόγους τα αυτιά των εργαζομένων τότε με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγηθούμε σε περαιτέρω συρρίκνωση του εθνικού νηολογίου και θα πετύχουμε το ακριβώς αντίθετο από αυτό το οποίο υποτίθεται ότι επιδιώκουμε. Ήδη τα μηνύματα είναι εξόχως αποθαρρυντικά. Η μεγάλη κρίση που μαστίζει την ακτοπλοΐα αποδεικνύεται από τα μεγάλα χρέη κι τις ζημίες που καταγράφουν όλες οι εισηγμένες στο ΧΑΑ ακτοπλοϊκές εταιρείες. Στην επιβατηγό τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα αφού η μόνη εναπομείνασα ελληνική εταιρεία απειλεί με αλλαγή σημαίας ενώ οι υπόλοιπες ελληνόκτητες ούτε που συζητούν να φέρουν πλοία στο εθνικό νηολόγιο. Ακόμα και στα ποντοπόρα η διαφαινόμενη ευφορία λόγω αυξήσεως του εθνικού νηολόγιου έχει σταματήσει αφού τους τελευταίους μήνες ήταν περισσότερες οι διαγραφές από τις εγγραφές. Η μόνη λύση που υπάρχει είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Αν το πετύχουμε αυτό όχι μόνο θα διασφαλίσουμε τις θέσεις εργασίας αλλά θα δημιουργήσουμε πολύ περισσότερες από αυτές που προσφέρει η εγχώρια αγορά εργασίας. Εδώ λοιπόν μπαίνει το άλλο μεγάλο ζήτημα το οποίο αφορά την ναυτική εκπαίδευση και την πολιτική για την προσέγγιση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Η κυβέρνηση αν και παραδέχθηκε ότι η κατάσταση έχει φτάσει πλέον στο σημείο μηδέν ακόμη δεν έχει παρουσιάσει τις προτάσεις της. Το ναυτικό επάγγελμα φιλοροεί και αυτό δεν είναι πρόβλημα που αφορά μόνο την Ελληνική οικονομία και τους εφοπλιστές. Αφορά εξίσου και την συνδικαλιστική σας οργάνωση γιατί με την διαιώνιση της σημερινής κατάστασης χάνονται ευκαιρίες για την ραγδαία αύξηση του αριθμού των θέσεων ναυτικής εργασίας, και κατ’ επέκταση σημαντικών κεφαλαίων που θα ανακούφιζαν εν μέρει το ΝΑΤ. Στον προϋπολογισμό του 2003 που κατέθεσε πριν από λίγες ημέρες η κυβέρνηση στη Βουλή προβλέπεται το κράτος να συνεισφέρει 180 δις δρχ για την κάλυψη των ελλειμμάτων του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου. Το ποσό αυτό αναλογεί στο 80% του προϋπολογισμού του και αποτελεί την ελάχιστη υποχρέωση της Ελληνικής πολιτείας απέναντι στους ανθρώπους οι οποίοι με τον μόχθο τους και την δύσκολη δουλειά τους σε πολύ πιο δύσκολες εποχές από τις σημερινές υπήρξαν οι στυλοβάτες της Ελληνικής Ναυτιλίας και της εθνικής οικονομίας. Ασφαλώς και είναι ευθύνη του κράτους να καλύπτει τα ελλείμματα που δημιουργήθηκαν με αποκλειστική του ευθύνη. Πρώτιστο όμως χρέος και καθήκον είναι να προωθήσει τις πολιτικές εκείνες που θα αντιμετωπίσουν την πηγή και τις αιτίες που δημιουργούν τα ελλείμματα. Ως εκ τούτου η απουσία οποιασδήποτε εξυγιαντικής προσπάθειας από τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών είναι τουλάχιστον εγκληματική και συσσωρεύει προβλήματα που θα είναι αδύνατο να επιλυθούν στο μέλλον με ψευδαισθήσεις και ευκαιριακές αποφάσεις. Ας μην έχει κανείς από εμάς αυταπάτες. Στα χέρια μας κρατάμε μια βραδυφλεγή βόμβα και όσο περισσότεροι μαζευόμαστε και την κοιτάμε τόσο μεγαλύτερες θα είναι οι επιπτώσεις όταν θα σκάσει. Και ίσως αυτό να μην αργήσει δεδομένου ότι με την οργανωτική δομή του ΝΑΤ θεωρώ ότι δεν θα είναι έτοιμο να καταβάλει τις αυξήσεις από την 1/1/ 2003 Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί ότι η Ελληνική Ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Αυτήν την προτεραιότητα την περιέγραψε σαφώς ο Πρόεδρος του κόμματος μας κ. Κώστας Καραμανλής στις συναντήσεις που είχε με όλους τους φορείς της Ναυτιλίας. Προς αυτήν την κατεύθυνση συνέτεινε και η ενέργεια του κόμματος μας να ανακοινώσει από τον Απρίλιο του 2002 τις βασικές προτάσεις του για την αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης και την προσέλκυση των νέων στο Ναυτικό Επάγγελμα. Για την εκπλήρωση αυτών των στόχων το κόμμα μου θεωρεί τους ανθρώπους της Ναυτιλίας φυσικούς συνεργάτες του. Χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς που τελικά στρέφονται εναντίον της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας, που είναι τα βασικά προτάγματα της εποχής μας. Χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς και δογματισμούς που στρέφονται εναντίον της αναπτυξιακής προοπτικής ολόκληρης της χώρας. Κλείνοντας θα ήθελα να επαναλάβω τις ευχές μου για την επιτυχία του 26ου συνεδρίου της ΠΝΟ και να τονίσω ότι προσβλέπουμε στη στενή και εποικοδομητική συνεργασία για την επίτευξη των κοινών μας στόχων.