1. Στις τοπικές κοινωνίες εκδηλώνονται μεγάλες αντιδράσεις για την μεταφορά των προσφύγων στην ενδοχώρα από τα νησιά. Πως θα αντιμετωπίσετε αυτή την κατάσταση;

Στην πολιτική μας προέχουν, η ασφάλεια της χώρας και των συνόρων και η αποτελεσματικότητα στη διαχείριση του φαινομένου, χωρίς εκπτώσεις στα δικαιώματα. Βασική προϋπόθεση όμως αποτελεί και οι μετανάστες να σέβονται τα ήθη, τις συνήθειες  και βεβαίως τους νόμους της χώρας μας που τους φιλοξενεί. Η κυβέρνηση έχει αφήσει πίσω της το δόγμα “ανοικτά σύνορα” της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που τόσο πλήγωσε τη χώρα. Δεν μπορούμε, όμως, να αφήσουμε το φορτίο των μεταναστευτικών ροών να το σηκώνουν μόνο τα νησιά μας. Αυτό επιτάσσουν εθνικοί λόγοι που όλοι νομίζω αντιλαμβανόμαστε. Γι’ αυτό, όπως ζητάμε απ’ όλες τις ευρωπαϊκές χώρες να υπάρχει μία δίκαιη κατανομή στους πρόσφυγες που θα δεχτούν, το ίδιο ζητάμε απ’ όλες τις περιφέρειες, χωρίς αιφνιδιασμούς σε συνεννόηση και συμφωνία με τις τοπικές κοινωνίες.

 

2. Ο υπουργός Εσωτερικών της Γερμανίας Ζέεχοφερ προωθεί μια νέα πρόταση για το μεταναστευτικό. Ουσιαστικά προβλέπει ότι μελλοντικά στις χώρες εισδοχής θα γίνεται μόνο η προκαταρκτική εξέταση του δικαιώματος παροχής ασύλου και ότι οι αιτήσεις ασύλου θα μπορούν να εκδικάζονται σε άλλες χώρες της ΕΕ, κάτι που σημαίνει μείωση των βαρών για χώρες όπως η Ελλάδα και η Ιταλία. Θεωρείτε ότι μπορεί αυτό να περάσει στην ΕΕ και να αλλάξει η συνθήκη του Δουβλίνου; Και αν ναι, πότε το βλέπετε;

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες για την ταχεία ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του Κοινού Ευρωπαϊκού Ασύλου στη βάση της αλληλεγγύης και της δίκαιης κατανομής των ευθυνών. Θεωρούμε ότι η υποχρεωτική ανακατανομή προσώπων (αιτούντων ασύλου, δικαιούχων διεθνούς προστασίας, ατόμων προς επιστροφή) και ο δικαιότερος καταμερισμός στα κράτη μέλη είναι ο μοναδικός τρόπος για την ελάφρυνση του βάρους των κρατών – μελών πρώτης εισόδου. Αυτό αποτελεί επιβεβαίωση της δικής μας πρότασης για τον διαχωρισμό του προφίλ πρόσφυγα – μετανάστη. Σε κάθε περίπτωση βλέπουμε θετικά κάθε πολιτική πρωτοβουλία μείωσης των βαρών για τις χώρες, όπως η δική μας.

 

3. Παρά την απομόνωση της η Τουρκία συνεχίζει να προκαλεί τόσο στην κυπριακή ΑΟΖ όσο και στο Αιγαίο. Θα υλοποιήσει η ΕΕ τις κυρώσεις που αποφασίστηκαν στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής;

Πάγια επισημαίνουμε την παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας και στηρίζοντας το Κυπριακό αίτημα, διασφαλίσαμε την καταδίκη αυτών των ενεργειών στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής. Πιέζουμε για την εφαρμογή των αποφάσεων ώστε να γίνει σαφές ότι οι εκβιασμοί της Τουρκίας απέναντι στην Κύπρο και παράλληλα απέναντι στην Ευρώπη πρέπει να σταματήσουν. Δεν μπορεί να υπάρξει καμία ανοχή σε μία χώρα που παραβιάζει συστηματικά το διεθνές δίκαιο και εργαλειοποιεί το μεταναστευτικό, όχι για να εκβιάσει την Ελλάδα αλλά ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε αυτές τις πρακτικές, η Ευρώπη πρέπει να δείξει την αποφασιστικότητά της με τον πλέον σαφή τρόπο.

 

 

4. Η Προκαταρτική Επιτροπή θα συνεχίσει χωρίς Τζανακόπουλο και Πολάκη; Θεωρείτε ότι ήταν σωστή η εξαίρεσή τους;

Έχετε δει εσείς ποτέ, εισαγγελέα να είναι παράλληλα και μάρτυρας; Ας απαντήσει ο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτή την απλή ερώτηση. Αν δεν ξέρει την απάντηση, ας ανοίξει τον Κανονισμό της Βουλής που λέει σαφέστατα ότι η προκαταρκτική επιτροπή της Βουλής έχει όλες τις αρμοδιότητες του εισαγγελέα πρωτοδικών. Και άρα, ένας μέλος της επιτροπής δεν μπορεί να έχει διπλή ιδιότητα. Το δίπορτο του ΣΥΡΙΖΑ στην προανακριτική δεν μπορεί να γίνει πολιτικά και θεσμικά αποδεκτό. Όλα τα υπόλοιπα, γίνονται για αντιπολιτευτική κατανάλωση. Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να τινάξει στον αέρα τη διαδικασία γιατί φοβάται να έρθει αντιμέτωπος με το «τέρας της σκευωρίας» που ο ίδιος δημιούργησε και έστησε σε βάρος των πολιτικών του αντιπάλων.

 

5. Τι πιθανότητες δίνετε σε ένα Brexit, χωρίς συμφωνία την 1η Φεβρουαρίου; Και είμαστε προετοιμασμένοι για το ενδεχόμενο αυτό;

Η Ευρώπη χάνει από την αποχώρηση της Μεγάλης Βρετανίας και αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει. Χάνει την παλαιότερη κοινοβουλευτική δημοκρατία, χάνει ένα μεγάλο διεθνές οικονομικό κέντρο, χάνει μία χώρα με ισχυρό γεωπολιτικό βάρος. Η ελληνική κυβέρνηση πάντως είναι προετοιμασμένη εδώ και καιρό σε κάθε ενδεχόμενο. Είμαστε έτοιμοι νομοθετικά ακόμα και στην περίπτωση ενός Brexit χωρίς συμφωνία. Ήδη έχουμε καταθέσει σχετικό νομοσχέδιο  - ομπρέλα με 128 δράσεις για όλη τη δημόσια διοίκηση με τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση» , για το οποίο πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση. Σε κάθε περίπτωση, έχω ταχθεί υπέρ της άποψης ότι πρέπει να δοθεί χρόνος για να αποφασίσει η Μεγάλη Βρετανία την αποχώρησή της.

 

6. Στη Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου θα ληφθούν οι αποφάσεις για τον κοινοτικό προϋπολογισμό. Τι διεκδικεί η χώρα μας; Θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε τα ίδια κοινοτικά κονδύλια που πήραμε πριν από 4 χρόνια;

Οι πολίτες στις πρόσφατες ευρωεκλογές ζήτησαν περισσότερη Ευρώπη. Περισσότερη Ευρώπη με μικρότερο προϋπολογισμό όμως δεν μπορεί να υπάρξει. Η χώρα μας, δε, έχοντας απολέσει κατά 25% το ΑΕΠ της χρειάζεται ένα αναπτυξιακό και επενδυτικό σοκ τα επόμενα χρόνια που μπορεί να προέλθει μέσα από τα δύο βασικά εργαλεία της πολιτικής της Συνοχής και της ΚΑΠ. Διεκδικούμε περισσότερους πόρους και ειδικές ρήτρες για τα κράτη μέλη, όπως το δικό μας, που αντιμετώπισαν οικονομικά προβλήματα. Παράλληλα, ζητάμε η Ε.Ε να μη μειώσει τα χρήματα που ξοδεύει για τη Συνοχή και τους αγρότες. Σε αυτή την διαπραγμάτευση δεν είμαστε μόνοι. Αυτή την εβδομάδα στην Πράγα, 17 χώρες της Ε.Ε συμφωνήσαμε σε μία Κοινή Διακήρυξη θέτοντας τον πήχη των προσδοκιών μας.