1. Κύριε υπουργέ δεν περνά ημέρα που οι ηγεσία της Τουρκίας δεν προκαλεί την Ελλάδα είτε μέσω προσπαθειών να μας σύρει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, είτε μέσω επιθετικών δηλώσεων τύπου ότι θα βάλουν τα γεωτρύπανα να κάνουν έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές της Ελλάδας και της Κύπρου. Γιατί κατά τη γνώμη σας ασκείται το τελευταίο διάστημα αυτή η επιθετική και η ένταση από την Τουρκία που αποβλέπει ο σχεδιασμός της;

Οι νεο-οθωμανικές επιδιώξεις Ερντογάν εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό που θέλει να καταστήσει την Τουρκία μία περιφερειακή υπερδύναμη. Και το κάνει αυτό με την επιβολή των όπλων σε διάφορες περιοχές της ΝΑ Μεσογείου, κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας. Η πολιτική των κανονιοφόρων δεν οδηγεί πουθενά και δεν ωφελεί ούτε την ίδια την Τουρκία, η οποία αντιμετωπίζεται από πολλές χώρες ως διεθνής ταραξίας, που “ναρκοθετεί” με την επιθετική της συμπεριφορά, την ευρύτερη περιοχή. Η χώρα μας επιδιώκει τις σχέσεις καλής γειτονίας και τον διάλογο. Αποτελεί δύναμη σταθερότητας και ασφάλειας στην περιοχή. Η ψυχραιμία όμως που επιδεικνύουμε δεν πρέπει να εκληφθεί ως αδυναμία. Η Ελλάδα ούτε απειλείται, ούτε εκβιάζεται. Είναι πλήρως προετοιμασμένη για να υπερασπιστεί την εθνική της κυριαρχία, αν αυτή προσβληθεί. 

 

2, Κύριε υπουργέ σε ποια σημεία θα μπορούσαμε να τα «βρούμε» με την Τουρκία μέσα από το Δικαστήριο της Χάγης; Μόνο στο θέμα της υφαλοκρηπίδας των νησιών , ή είναι και άλλα ζητήματα που εκκρεμούν και η Τουρκία επιζητά λύση;

Η μόνη διαφορά που υφίσταται με την Τουρκία είναι το ζήτημα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας. Η Τουρκία βέβαια ακολουθεί την τακτική να αρθρώνει μια σειρά αμφισβητήσεων και διεκδικήσεων. Η Ελλάδα είναι ανοιχτή σε ένα διάλογο για τις θαλάσσιες ζώνες με την Τουρκία, όπως δήλωσε πρόσφατα ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Αν ένας τέτοιος διάλογος δεν φέρει αποτελέσματα, η μόνη οδός είναι η προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Ωστόσο, ακόμα,  βρισκόμαστε πολύ μακριά από κάτι τέτοιο.

 

3. Φοβάστε ένα θερμό επεισόδιο και πως η χώρα προετοιμάζεται πρακτικά για ένα τέτοιο ενδεχόμενο που χρονικά προσδιορίζεται πριν από τις εκλογές στις ΗΠΑ.

Ένα «θερμό επεισόδιο» μπορεί να έχει πολλές και διαφορετικές μορφές. Πρόσφατα στον Έβρο, η χώρα μας δέχτηκε ένα είδος “υβριδικής απειλής” που σε συνδυασμό με τη χρήση “fake news” από την πλευρά της Τουρκίας, ήταν κάτι άγνωστο μέχρι τώρα. Όμως η χώρα μας επέδειξε αποφασιστικότητα, ανθεκτικότητα και αποτελεσματικότητα. Αυτό είναι ένα πολύτιμο προηγούμενο, ένα εφόδιο, που θα βοηθήσει τη χώρα απέναντι σε οποιαδήποτε εξωτερική πρόκληση παρουσιαστεί στο μέλλον. Η Ελλάδα δεν απεμπολεί κανένα όπλο της, είτε διπλωματικό, είτε αμυντικό, προκειμένου να υπερασπιστεί στο ακέραιο τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Το είδος της απάντησή μας απέναντι σε κάθε πρόκληση θα είναι ανάλογο αυτής. Αν η Τουρκία προετοιμάζει κάποιο θερμό επεισόδιο, όπως λέτε, ας έχει στο νου της τι συνέβη στον Έβρο…

 

4. Κύριε υπουργέ  έχει ξεσπάσει πολύ μεγάλη κόντρα ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή  από τη μία τα σποτ για τα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους και από την  άλλη τα όσα αποκαλύπτονται στην προανακριτική επιτροπή με βάση τις αναφορές και μαρτυρίες του κ. Σ. Μυωνή. Είναι μια αντιπαράθεση που γίνεται κύριε υπουργέ ή πρόκειται για προσπάθεια συμψηφισμού το ενός και του άλλου κόμματος;

Όσα αποκαλύπτονται, τις τελευταίες ημέρες, για την ύπαρξη παρακρατικού και παραδικαστικού κυκλώματος δεν μπορούν και ούτε πρόκειται να κουκουλωθούν ή να συμψηφιστούν. Προκαλούν οργή και ανατριχίλα. Από την εποχή με τη γάτα των Ιμαλαίων έως σήμερα που αποκαλύπτεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρούσε το Μαξίμου ή την κυβέρνηση ως μαγαζί του, προκύπτει ότι η παρέα του κ. Τσίπρα με όρους και τρόπους που παραπέμπουν σε συμπεριφορές Σικάγο, της δεκαετίας του 50, είχε ως στόχο με παρακολουθήσεις και εκβιασμούς να αλώσει καίριους θεσμούς, όπως η ενημέρωση και η δικαιοσύνη. Προφανώς, για τον ΣΥΡΙΖΑ η διακυβέρνηση της χώρας ήταν απλώς η “βιτρίνα” του μαγαζιού, με μαγαζάτορα, παραμάγαζα, ενδιάμεσους και τιμοκατάλογο. Όλα αυτά αποδεικνύουν, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ούτε είχε ποτέ ηθικό πλεονέκτημα, ούτε μπορεί να το επικαλείται.

 

5. Αναμφίβολα η υγειονομική κρίση που αντιμετώπισε θετικά η Ελλάδα είναι σημείο αναφοράς για πολλά άλλα κράτη και ηγέτες που βλέπουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως τον  ηγέτη που δεν δίστασε να λάβει αποφάσεις όπως το κλείσιμο της οικονομίας για την προστασία των πολιτών. Το ίδιο θα γίνει κ. υπουργέ στην περίπτωση που αντιμετωπίσουμε ως χώρα ένα δεύτερο γύρο πανδημίας ;

Στο πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης, στο οποίο η Ελλάδα έχει την Προεδρία για το επόμενο εξάμηνο, έχουμε θέσει στο επίκεντρο του διαλόγου το θέμα των επιπτώσεων της πανδημίας σε τομείς όπως η δημοκρατία, το κράτος δικαίου και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Το ίδιο συνέβη και με την Οικονομία. Στην πρώτη φάση της πανδημίας, ακολουθώντας τις οδηγίες των επιστημόνων, βάλαμε την ανθρώπινη ζωή πάνω απ’ όλα. Και οι πολίτες ανταποκρίθηκαν στην επιβολή των περιορισμών, θυσιάζοντας κάποιες από τις ελευθερίες τους. Είναι σημαντικό, ότι στη μεταβατική αυτή φάση, με το παράλληλο άνοιγμα του Τουρισμού, να τηρηθούν οι οδηγίες, ώστε να παραμείνουμε ασφαλείς. Και αυτό είναι ευθύνη όλων μας. Πολιτικών, πολιτών, επισκεπτών, επαγγελματιών. Γιατί, η Οικονομία δεν αντέχει ένα δεύτερο γενικευμένο lockdown.

 

6. Το γεγονός ότι εξαιτίας του COVID το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας με το οποίο  εξελέγη κυβέρνηση πήγε πίσω , τι σκοπεύετε ως κυβέρνηση να πράξετε άμεσα έτσι ώστε να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις που είχατε στόχο για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών; Θα ζητήσετε νέα έγκριση από τον ελληνικό λαό;

Η πανδημία του COVID δεν έχει επηρεάσει το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης. Το αντίθετο, θα έλεγα. Πολλές μεταρρυθμίσεις, όπως αυτές που αφορούν τη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του δημοσίου, έτρεξαν πιο γρήγορα.  Όσον αφορά, τον τομέα της Οικονομίας, η πανδημία δημιούργησε νέα δεδομένα, με αποτέλεσμα να αναμένεται βαθιά ύφεση μέσα στο 2020. Όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρωπαϊκή οικονομία συνολικά.  

Οι διαπραγματεύσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, στις οποίες μετέχω στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων, βρίσκονται στο πιο κρίσιμο σημείο. Η απάντηση της Ευρώπης απέναντι στην κρίση πρέπει να είναι γρήγορη, αποφασιστική και ευέλικτη. Και ελπίζω αυτές να ολοκληρωθούν έως τα τέλη Ιουλίου, καθώς δεν υπάρχει άλλος χρόνος.

Επιπλέον, όπως ξεκαθάρισε και ο Πρωθυπουργός στην τελευταία τηλεδιάσκεψη της Συνόδου Κορυφής, δεν γίνεται να πάμε κάτω από το επίπεδο της πρότασης της Κομισιόν για το Ταμείο Ανάκαμψης.

Και αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα για τη χώρα. Αυτό το μεγάλο πακέτο στήριξης μπορεί να γίνει η νέα ατμομηχανή της οικονομίας μας. Με τρόπο έξυπνο, γρήγορο, διαφανή και αποδοτικό.  

Και αυτό, μόνο η κυβέρνηση Μητσοτάκη μπορεί να το κάνει. Δεν χρειάζεται νέα επιβεβαίωση, έχει την εντολή και τη στήριξη του ελληνικού λαού, να προχωρήσει και να πάει τη χώρα μπροστά.

 

7. Κοντεύει σχεδόν ένας χρόνο από την εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη ως πρωθυπουργού της χώρας. Μετά από έναν χρόνο χρειάζονται διορθωτικές κινήσεις στην κυβέρνηση που βεβαίως είναι αποκλειστικό δικαίωμα του πρωθυπουργού. Η δική σας αίσθηση ποια είναι πρέπει να γίνουν  ανάλογες κινήσεις;

Όπως είπατε, οι διορθωτικές κινήσεις είναι αποκλειστικό δικαίωμα του Πρωθυπουργού. Οι υπουργοί δεν μπορούν να παίζουν ρόλο σχολιαστή σεναρίων ή φημών. Η δουλειά μας είναι να φέρνουμε εις πέρας την αποστολή που μας έχει αναθέσει ο Πρωθυπουργός. Οτιδήποτε άλλο είναι παραπολιτική.