Η αναβολή των ερευνών του Oruc Reis στην Ανατολική Μεσόγειο που ανακοίνωσε η τουρκική προεδρία μέσα στην εβδομάδα, τι σηματοδοτεί;

Σε κάθε κίνηση ή ενέργεια της Τουρκίας, η Ελλάδα αντιδρά πάντα με αποφασιστικότητα και ψυχραιμία. Και αυτό το έχει αποδείξει στην πράξη και όχι στα λόγια. Η επιχειρησιακή εγρήγορση και τα άμεσα αντανακλαστικά που επέδειξε η ελληνική πλευρά, την περασμένη εβδομάδα, συνετέλεσαν σε μεγάλο βαθμό, στην αναβολή των ερευνών του Oruc Reis στην Ανατολική Μεσόγειο. Η τουρκική αναδίπλωση είναι μεν μία θετική εξέλιξη, αλλά δεν πρέπει να μας παρασύρει σε γρήγορα συμπεράσματα. Η Τουρκία, αν θέλει να συμβάλει στην αποκλιμάκωση της έντασης, την οποία η ίδια έχει δημιουργήσει με δικές της προκλητικές ενέργειες τους τελευταίους μήνες, πρέπει να το αποδείξει στην πράξη.  

 

Σε αυτή την αποκλιμάκωση στο Αιγαίο είχε κομβικό ρόλο η Γερμανία;

Η Γερμανία, ως Προεδρεύουσα χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει κάθε λόγο να μη θέλει να υπάρχουν  εντάσεις στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Οπότε, οι όποιες πρωτοβουλίες της προς την κατεύθυνση της αποκλιμάκωσης της έντασης, αλλά κυρίως οι παρεμβάσεις της προς την Τουρκία να σταματήσει τις προκλητικές ενέργειες, προφανώς και βοηθούν. Δεν είναι όμως μόνο η Γερμανία. Αυστηρά μηνύματα προς την Τουρκία, εστάλησαν και από άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, από τον ίδιο μάλιστα τον Πρόεδρο Μακρόν. Το μήνυμά του δε στα ελληνικά, ήταν ιστορικής  και βαρύνουσας σημασίας.

 

Οι Τούρκοι ζητούν ουσιαστικά διάλογο για όλα τα ζητήματα. Σε ενδεχόμενο διαλόγου η δικιά μας ατζέντα τι θα περιλαμβάνει; Και με ποιους όρους μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτός ο διάλογος;

Ο διάλογος που επικαλείται τώρα η Τουρκία, αν τον εννοεί ειλικρινά, δεν μπορεί να γίνει κάτω από καθεστώς εκβιασμών, απειλών, προκλητικών και παραβατικών συμπεριφορών. Και φυσικά, διάλογος δεν μπορεί να γίνει ούτε υπό την απειλή κανονιοφόρων, ούτε και με ανοιχτή ατζέντα, αν αυτό είναι στις επιδιώξεις της Άγκυρας. Προφανώς και πρέπει να υπάρχουν ανοιχτοί δίαυλοι επικοινωνίας με την Τουρκία, αλλά αν αυτοί έκλεισαν το τελευταίο χρονικό διάστημα, αυτό έγινε με ευθύνη της Τουρκίας και όχι της Ελλάδας. Η ελληνική θέση πάντως δεν έχει αλλάξει. Η Ελλάδα αναγνωρίζει ως μόνη διαφορά με την Τουρκία το θέμα της υφαλοκρηπίδας. Και αυτό είναι το μόνο θέμα που μπορεί να υπάρξει σε ένα τραπέζι διαλόγου ή σε μία μελλοντική προσφυγή στη Χάγη. Αν η Τουρκία ψάχνει κάποια λύση πακέτο για όλα όσα κατά καιρούς φαντάζεται ως διαφορές με την Ελλάδα, ας το ξεχάσει!

 

Σε κάθε περίπτωση ανησυχείτε για θερμό επεισόδιο με την Τουρκία; Ο Ερντογάν, εάν δεν μείνει ικανοποιημένος μπορεί να προκαλέσει ξανά, όπως με τη νέα Navtex για έρευνες του Barbaros στην Κυπριακή ΑΟΖ;

Κατ’ αρχάς, ο ίδιος ο Ερντογάν θα πρέπει να επιλέξει τι θέλει για τη χώρα του. Με τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, έδειξε πως θέλει να επιστρέψει η Τουρκία σε έναν ισλαμικό δρόμο, μακριά από τις ευρωπαϊκές αξίες. Την ίδια ώρα, η τουρκική οικονομία βρίσκεται σε βαθιά ύφεση. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τη διαρκή τουρκική προκλητικότητα, μας υποχρεώνουν να είμαστε σε διαρκή εγρήγορση. Δεν χωρά εφησυχασμός. H Ελλάδα είναι έτοιμη δια παν ενδεχόμενο. Έχουμε τον τρόπο και τα μέσα να απαντήσουμε, αν προκληθούμε. Η εθνική μας κυριαρχία είναι αδιαπραγμάτευτη. Η Τουρκία οφείλει ακόμη να γνωρίζει ότι στο τραπέζι των συζητήσεων των Βρυξελλών ετοιμάζεται κατάλογος κυρώσεων εις βάρος της, οι οποίες θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν ανά πάσα στιγμή, στην περίπτωση που προβεί σε νέες προκλήσεις είτε κατά της Ελλάδας είτε κατά της Κύπρου.

 

Όσον αφορά το πακέτο των 32 δις ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, που «κλείδωσε» για την χώρα μας, πότε θα είναι διαθέσιμο;

Η Συμφωνία της Συνόδου Κορυφής των Βρυξελλών αποτελεί εθνικό στοίχημα για τη χώρα. Δεν είναι μόνο τα 32 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και τα 40 δις ευρώ από το νέο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό. Σύνολο 72 δις ευρώ. Είναι σαν να πήραμε δύο ΕΣΠΑ! Δύο μεγάλα πακέτα σε ένα μεγαλύτερο. Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι εμπροσθοβαρές, καθώς τo 70% των επιχορηγήσεων είναι πόροι που θα δεσμευτούν τα έτη 2021 και 2022. Το υπόλοιπο 30% θα δεσμευτεί μέχρι το τέλος του 2023. Επίσης, oι επιδοτήσεις που αναλογούν στη χώρα μας θα έχουν αναδρομική ισχύ από τον Φεβρουάριο του 2020. Επιπροσθέτως, η χώρα μας εξασφάλισε την αύξηση των πόρων από το Ταμείο Συνοχής και τη διατήρηση του επιπέδου των κονδυλίων από την ΚΑΠ για την περίοδο 2021 – 27. Πλέον, βάζουμε μπροστά τις μηχανές, ώστε έως τα μέσα Οκτωβρίου, να είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, πάνω στο οποίο θα χτίσουμε μία νέα Ελλάδα. Η αξιοποίησή του είναι μεγάλη ευκαιρία και μεγάλο στοίχημα για τη χώρα. Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός στη Βουλή, είναι το Next Generation Hellas!    

 

Πάντως, ο ΣΥΡΙΖΑ, ουσιαστικά σας κατηγορεί πως οι όροι για το ποσό που αφορά δανεισμό παραπέμπουν σε μνημόνιο. Τι απαντάτε;

 

Για πρώτη φορά στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα υπάρξει χρηματοδότηση των κρατών - μελών από δάνεια που θα λάβει η Επιτροπή εξ ονόματος της Ε.Ε. Πρόκειται για χαμηλότοκα και εγγυημένα δάνεια, χωρίς μνημόνια. Στον ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να αντιληφθούν ότι η Ελλάδα δεν είναι πλέον το "προβληματικό παιδί" του 2015, αλλά έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις ευρωπαϊκές εξελίξεις. Η περήφανη διαπραγμάτευση των 17 ωρών του κ. Τσίπρα κόστισε στη χώρα 100 δις και μνημόνιο για 99 χρόνια, ενώ η σκληρή διαπραγμάτευση των 90 ωρών του κ. Μητσοτάκη έφερε στη χώρα 72 δις χωρίς μνημόνια. Και αυτό δεν αλλάζει, όσα fake news και αν χρησιμοποιήσει ο ΣΥΡΙΖΑ.