ΕΡ: Ποια είναι η θέση της Νέας Δημοκρατίας σχετικά με το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της ακτοπλοίας που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή; ΑΠ: Ως προς τη φύση της απελευθέρωσης το νομοσχέδιο –το οποίο έγινε πριν από λίγες ημέρες νόμος του κράτους-κάνει πολύ δειλά βήματα. Δίνει το δικαίωμα στην ηγεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας να προσδιορίζει τιμές και δρομολόγια ενταγμένα σε ένα σχέδιο δικτύου θαλασσίων ενδομεταφορών το οποίο δεν εγγυάται τη σωστή επικοινωνία των νησιών μας αλλά και την απρόσκοπτη επιχειρηματική δράση. Η δική μας αγωνία και προτροπή είναι πράγματι να αναδειχθούν οι ελληνικές εταιρείες σε θαλασσοκράτειρες στο Αιγαίο όπως το κατάφεραν στην Αδριατική και να αποδείξουν την υγιή δύναμη της ελληνικής ακτοπλοΐας. Πιστεύω λοιπόν ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα αναγκαστούμε εκ των πραγμάτων να νομοθετήσουμε ξανά προκειμένου να καλυφθούν αυτές οι αδυναμίες και οι στρεβλώσεις τις οποίες και αναπτύξαμε κατά την τριήμερη συζήτηση στη Βουλή. ΕΡ: Σε ότι αφορά το θέμα των ναύλων πιστεύετε ότι θα πρέπει να απελευθερωθούν πλήρως ή θα πρέπει να πράγματι να υπάρχει παρέμβαση από το κράτος; ΑΠ: Αραγε τι σημαίνει απελευθέρωση αν όχι ελευθερία στα δρομολόγια και στους ναύλους; Εμείς πιστεύουμε στις δυνάμεις της αγοράς και γι' αυτό θεωρούμε ότι θα πρέπει η πλήρης απελευθέρωση των τιμών και των δρομολογίων πρέπει να είναι απόλυτη. Και αυτό δεν πρέπει να τρομάζει κανέναν από την στιγμή που θα υπάρχουν κανόνες και οι οποίοι θα εξασφαλίζουν τον υγιή ανταγωνισμό. Σας θυμίζω μόνο το γεγονός ότι στα δρομολόγια της Αδριατικής οι μόνοι που βγήκαν τελικά κερδισμένοι ήταν η Ελληνική ακτοπλοία με την άνετη επικράτηση της και βέβαια ο καταναλωτής που είδε αυτή η «κούρσα» του ανταγωνισμού να ρίχνει σημαντικά τις τιμές των ναύλων. Έχοντας αυτό το τρανό παράδειγμα ειλικρινά σας λεω ότι αδυνατώ να κατανοήσω αυτήν την αγκύλωση της κυβέρνησης και της ηγεσίας του ΥΕΝ στο συγκεκριμένο ζήτημα. ΕΡ: Ποια είναι η θέση σας για τα διπλά πληρώματα στα πλοία της ακτοπλοίας; ΑΠ: Είναι ένα σύνθετο πρόβλημα. Και οι δύο πλευρές, δηλαδή οι ακτοπλόοι και οι εργαζόμενοι έχουν πολλά επιχειρήματα και ανησυχίες οι οποίες θα πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά και μέσα από έναν καλόπιστο διάλογο που πρέπει να κάνουν. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα ταχύπλοα και ειδικότερα σε εκείνα που εκτελούν κοντινές αποστάσεις και δεν έχουν χώρους ενδιαίτησης. Εκεί λοιπόν κατά την γνώμη μου το σύστημα θα πρέπει να γίνει λίγο πιο ευέλικτο και να ανταποκρίνεται στις συνθήκες που επικρατούν. Σε καμία περίπτωση όμως το θέμα των συνθέσεων δεν πρέπει να ανοίξει με στόχο την ριζική ανατροπή του ισχύοντος καθεστώτος. ΕΡ: Ακτοπλοία και Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το συγκεκριμένο θέμα: ΑΠ: Οι περισσότερες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι όπως οι ΕΠ.ΑΤΤ, ο Στρίντζις, η ΑΝΕΚ, η ΝΕΛ, η ΔΑΝΕ, και η ΜΙΝΟΑΝ είναι ήδη εισηγμένες στο χρηματιστήριο. Τα οικονομικά αποτελέσματα της συντριπτικής πλειοψηφίας των εταιριών αυτών κυριολεκτικά κοσμούν τον δείκτη της Σοφοκλέους σε τέτοιο βαθμό που είμαι σίγουρος ότι η κυβέρνηση πολύ θα ήθελε και οι υπόλοιπες εταιρίες να έχουν έστω και σε μικρότερο βαθμό τις επιδόσεις τους. Αυτό που θα ήθελα να επισημάνω είναι όμως τις τεράστιες ευθύνες που έχει η κυβέρνηση -από την άποψη ότι το χρηματιστήριο είναι ένας θεσμός άντλησης κεφαλαίων για τις εταιρίες που θα μπορούσε να συμβάλλει αποφασιστικά και στην πολυπόθητη ανανέωση του στόλου- καθώς με τις παρεμβάσεις της και τα ολέθρια λάθη της έχει υπονομεύσει σε μεγάλο βαθμό και την συγκεκριμένη διαδικασία. ΕΡ: Θεωρείται ότι είναι αναγκαίο το κράτος να συμβάλλει στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού του ακτοπλοϊκού στόλου είτε με μείωση της φορολογίας, είτε με επιχορηγήσεις; ΑΠ: Νομίζω ότι δεν μπορούμε να μιλάμε ούτε για μείωση της φορολογίας ούτε για επιχορηγήσεις τις οποίες απαγορεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό που θα μπορούσε να κάνει η κυβέρνηση ήταν να αντιμετωπίσει πιο προσεκτικά και να αυξήσει τις κρατικές εγγυήσεις σε περιοχές που φιλοξενούν ναυπηγεία ώστε να αυξηθεί η παραγωγική δραστηριότητα και να ωφεληθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Αρκεί μόνο να πω ότι τα ελληνικά ναυπηγεία βρίσκονται σε κατάσταση αποσύνθεσης και κανένα πρόγραμμα χρηματοδότησης δεν έχει υιοθετηθεί για την ανανέωση του στόλου. Ενώ η Γαλλία και η Ιταλία ενισχύουν τη ναυπηγική τους βιομηχανία, με αποτέλεσμα να ξεπεράσουν το τέλμα της δεκαετίας του '80 και σήμερα να κατασκευάζουν πολυτελέστατα καράβια. Εμείς δεν κάνουμε τίποτα. ΕΡ: Είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης των ελληνικών λιμανιών; ΑΠ: Ασφαλώς ναι. Αρκεί μια βόλτα σε ένα άλλο λιμάνι της χώρας για να διαπιστώσει κανείς το χάος, την έλλειψη χώρων υποδοχής, ακόμα και αυτών των αποχωρητηρίων. Μέχρι τώρα η κυβέρνηση έχει αποτύχει παταγωδώς. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια τα λιμενικά ταμεία της χώρας συγκέντρωσαν 257,1 δισεκατομμύρια δραχμές. Ξέρετε πόσα επενδύθηκαν για την ανάπτυξη των λιμανιών και τις νέες επενδύσεις που χρειαζόντουσαν; Μόλις 82. Ποσοστό 32%. Θεωρώ ότι αυτό το ποσοστό είναι ένα δραματικό ποσοστό αποτυχίας. Εμείς συμφωνήσαμε με τη ρύθμιση του ΥΕΝ για την μετοχοποίηση των λιμένων γιατί δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση. Πιστεύουμε ότι πρέπει να ανοίξει ο δρόμος για τη συνεκμετάλλευση από τους ιδιώτες και το κράτος, των λιμανιών. Να μπορέσουν επιτέλους να δημιουργηθούν με αυτοχρηματοδότηση χώροι υποδοχής επιβατών passenger terminals που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις μιας χώρας που θεωρεί τουλάχιστον τον εαυτό της τουριστική χώρα. ΕΡ: Πιστεύετε ότι το Λιμενικό Σώμα θα πρέπει να διαχωριστεί από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και να ενσωματωθεί στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης όπως είχε διατυπωθεί στο παρελθόν; ΑΠ: Όχι σε καμία περίπτωση. Είμαι της άποψης ότι πρέπει να διατηρήσει την αυτοτέλεια του. ΕΡ: Ποια είναι η θέση σας για τον εκσυγχρονισμό του Λιμενικού Σώματος. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος του σήμερα; ΑΠ: Πιστεύω στον στρατηγικό και επιτελικό ρόλο του και όχι μόνο στον αστυνομικό τον οποίο μπορούμε να τον ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο για να δημιουργηθούν πρότυπες συνθήκες ασφαλείας στις Ελληνικές θάλασσες.