Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτός είναι ο τελευταίος προϋπολογισμός της κυβέρνησης των χαμένων ευκαιριών. Είχατε όλες τις ευκαιρίες να οδηγήσετε τη Χώρα και την Οικονομία στη λεωφόρο της ανάπτυξης. Είχατε τεράστιους πόρους από φόρους, μετοχοποιήσεις και Κοινοτικά Πλαίσια. Είχατε τόσα, όσα δεν είχαν όλες μαζί οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις. Φεύγετε και αφήνετε πίσω σας χρέη, ελλείμματα, ανεργία, ακρίβεια, αβεβαιότητα για κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Πολιτευτήκατε με έλλειμμα αξιοπιστίας, με έλλειμμα σεβασμού στον πολίτη. • Πριν από τρία χρόνια, το Δεκέμβριο του 2000, σε αυτήν εδώ την αίθουσα, ο Πρωθυπουργός και σύσσωμη η Κυβέρνηση ισχυρίζονταν ότι παρουσίαζαν τον πρώτο πλεονασματικό προϋπολογισμό. Στις επισημάνσεις μας για τερατώδη χρήση της δημιουργικής λογιστικής, απαντούσαν με αλαζονεία και επιθετικότητα. • Πριν από δύο χρόνια, το Δεκέμβριο του 2001, υποστήριζαν ότι παρουσίαζαν το δεύτερο πλεονασματικό προϋπολογισμό και κατηγορούσαν την Αντιπολίτευση για "μονότονη πλασματολογία και εικοτολογία". • Πριν από ένα χρόνο, παρουσιάζοντας τον προϋπολογισμό του 2003, βεβαίωναν ότι τα πάντα θα εξελιχθούν σύμφωνα με τις προβλέψεις τους και εξαπέλυαν νέες επιθέσεις στην Αντιπολίτευση. • Σήμερα δικαιούμαστε να ρωτήσουμε: ► Ποιός επιβεβαιώθηκε και ποιος διαψεύστηκε; ► Ποιός "πλασματολογούσε" και ποιος έλεγε την αλήθεια; ► Είναι ή δεν είναι αλήθεια ότι ουδέποτε υπήρξε πλεονασματικός προϋπολογισμός; ► Είναι ή δεν είναι αλήθεια ότι η Κυβέρνηση αδυνατεί να εκτελέσει τον προϋπολογισμό του 2003; ► Οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονταν -ναι ή όχι;- από ολόκληρη την Κυβέρνηση; ► Είστε ή δεν είστε, όλοι σας, συνυπεύθυνοι; Και έπειτα: ► Ποια αξιοπιστία μπορεί να έχει μια Κυβέρνηση που το Σεπτέμβρη ισχυριζόταν ότι μοίραζε πλεονάσματα, τον Οκτώβρη ομολογούσε διπλά βιβλία, το Νοέμβρη παρουσίαζε ελλειμματικό προϋπολογισμό, και το Δεκέμβρη προχωρούσε σε δάνειο - μαμούθ, πέρα από κάθε πρόβλεψη, για να καλύψει τρέχουσες ανάγκες; • Δυστυχώς, όμως, αυτά είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Διότι πίσω από τα επίσημα στοιχεία υπάρχουν και άλλα βιβλία. Υπάρχουν κρυφά ελλείμματα και κρυφά χρέη. Υπάρχουν διπλά βιβλία και διπλά συρτάρια. Και όλα αυτά δεν τα λέμε μόνο εμείς. - Τα αποκαλύπτει το Ελεγκτικό Συνέδριο. - Τα επισημαίνει ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας. - Τα ομολογεί η ίδια η Κυβέρνηση. Σε μια υποσημείωση - και το τονίζω: υποσημείωση - πίνακα της εισηγητικής έκθεσης αναφέρεται ότι στις δαπάνες του Προϋπολογισμού δεν συνυπολογίστηκαν 3,7 δισ. ευρώ για το 2002 και 5,1 δισ. ευρώ για το 2003. - Ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος αποκαλύπτει στη Βουλή κρυφές δαπάνες του 2003, ύψους 4,8 δισ. ευρώ. - Tο Ελεγκτικό Συνέδριο, διαπιστώνει ότι 4,5 δισ. ευρώ από την εκποίηση δημόσιας περιουσίας, αντί να κατευθυνθούν στη μείωση του δημόσιου χρέους, διοχετεύτηκαν παράνομα στην κάλυψη τρεχουσών αναγκών. - Πιστοποιεί, ταυτόχρονα, ότι από το 1997, υπάρχει κρυφή δημοσιονομική διαχείριση. - Δημιουργήσατε 270 ειδικούς λογαριασμούς εκτός προϋπολογισμού. Φτάσατε στο σημείο να δημιουργείτε κρυφούς λογαριασμούς με υπουργικές αποφάσεις, που δεν δημοσιεύονταν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Παραβιάζετε προσχεδιασμένα ρητές διατάξεις του νόμου. Παραβιάζετε κάθε έννοια νομιμότητας και κάθε κανόνα ηθικής τάξης. Υπάρχει μια σειρά υπουργικών αποφάσεων για τη σύσταση λογαριασμών, τις οποίες δεν δημοσιεύσατε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Και σας ρωτούμε: ► Γιατί; ► Γιατί οι κρυφές μεθοδεύσεις; ► Γιατί οι κρυφοί λογαριασμοί; ► Γιατί οι παράνομες πρακτικές; Είναι πρωτοφανές! Είναι παράνομο. Είναι αδιανόητο σε ευνομούμενη Πολιτεία. Ο ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2004 Πέρα απ" όλα αυτά, είναι προφανές ότι η διαχείριση του 2003 έχει ξεφύγει από κάθε σχεδιασμό. - Από τα επίσημα στοιχεία αποδεικνύεται ότι το έλλειμμα, στο πρώτο 10μηνο, ανήλθε σε 7.218 εκ. ευρώ, έναντι ετήσιου στόχου 5.303 εκ. ευρώ. Είναι, δηλαδή, αυξημένο κατά 150%. (2,5 φορές μεγαλύτερο από το στόχο). - Ο συνολικός ακαθάριστος δανεισμός θα υπερβεί τα 33 δισ. ευρώ, έναντι αρχικού στόχου 26,9 δισ. ευρώ. - Το χρέος της Κεντρικής Κυβέρνησης (σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) είχε ανέλθει (από τον περασμένο Σεπτέμβριο) στα 178,9 δισ. ευρώ, ο Προϋπολογισμός που συζητούμε(στη σελίδα 108 της εισηγητικής έκθεσης) υπολογίζει ότι στο τέλος του χρόνου θα είναι 175,4 δισ. ευρώ. Αναφέρει, δηλαδή, 3,5 δισ. ευρώ λιγότερα απ" όσα διαπιστώνει το Γενικό Λογιστήριο ως το Σεπτέμβριο. - Ο Υπουργός Οικονομίας άλλα υποστηρίζει στο ECOFIN και άλλα εμφανίζει στον Προϋπολογισμό. - Η ίδια η Κυβέρνηση ομολογεί ότι θυσιάζει πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για να συγκρατήσει τα ελλείμματα. - Η ίδια η Κυβέρνηση εκτιμά ότι η υστέρηση από τις κοινοτικές εισπράξεις θα φτάσει το 1,4 δισ. ευρώ. Το συμπέρασμα είναι ξεκάθαρο: Ο Προϋπολογισμός του 2004στηρίζεται σε σαθρή βάση, αφού ο φετινός αφήνει τεράστιες ρωγμές. Επιπλέον, όμως, χρησιμοποιεί και σαθρά στοιχεία: - Υπερεκτιμά τα έσοδα. - Υποεκτιμά τα έξοδα. - Κρύβει δαπάνες. Παρουσιάζει, στο μέγιστο βαθμό, όλα τα συμπτώματα των προηγούμενων. Καταρτίστηκε, με γνώμονα την εκλογική αναμέτρηση και εντάσσεται στο πλαίσιο της προεκλογικής, επικοινωνιακής διαχείρισης της Οικονομίας. Με όσα στοιχεία μπορούμε να έχουμε, το έλλειμμα ξεπερνά το 2% του ΑΕΠ. Ανάλογες, περίπου, είναι οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επιπλέον: - Στους πιο ευαίσθητους τομείς, οι πιστώσεις που διατίθενται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι κυριολεκτικά ασήμαντες: - Υγεία - Πρόνοια: 2,7%. - Γεωργία: 2,5%. - Εγγειοβελτιωτικά Έργα: 1,5%. - Ενέργεια: 1,3% - Έρευνα - Τεχνολογία: 0,8%. - Τουρισμός: 0,4%. Με μια φράση, ο προϋπολογισμός χαρακτηρίζεται από έλλειμμα αναπτυξιακής πολιτικής. Και βέβαια είναι ένας εικονικός Προϋπολογισμός, που προσπαθεί να συγκαλύψει πραγματικά δημοσιονομικά προβλήματα. ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ Η Κυβέρνηση, πέρα από τα επίσημα δάνεια, συνεχίζει να συσσωρεύει νέα κρυφά χρέη. Επισημαίνω: - Χρέη νοσοκομείων στους προμηθευτές τους: 1,2 δισ. ευρώ. - Χρέη του ΙΚΑ προς την Εργατική Εστία και τον ΟΕΚ: 1,5 δισ. ευρώ. - Χρέη προς το ΤΕΒΕ και το ΤΑΕ: 0,4 εκ. ευρώ. - Χρέη Ασφαλιστικών Ταμείων στα νοσοκομεία: 1,4 δισ. ευρώ. - Επιπλέον χρέη της παλαιάς Ολυμπιακής Αεροπορίας: 1 δις ευρώ. - Χρέη ΟΑΣΑ: 1,8 δισ. ευρώ. - Χρέη ΟΣΕ: 3,1 δισ. ευρώ. - Χρέος στο Ταμείο Νομικών: 0,4 δισ. ευρώ - Ανοικτές υποχρεώσεις στους ΟΤΑ: 3 δισ. ευρώ. - Βέβαιες καταπτώσεις εγγυήσεων: τουλάχιστον 1,1 δισ. ευρώ. - Λοιπά χρέη: τουλάχιστον 0,5 δισ. ευρώ. Με βάση τα ως τώρα γνωστά στοιχεία(και μόνο από αυτά)το σύνολο του κρυφού χρέους ξεπερνά τα 15 δισ. ευρώ. Αν συνυπολογίσουμε την υπέρβαση του δανεισμού του Δημοσίου (4,8 δισ. ευρώ)και τα κρυφά χρέη, τότε το πραγματικό δημόσιο χρέος είναι, τουλάχιστον, 195 δισ. ευρώ. Φτάνει, δηλαδή, το 129% του ΑΕΠ. Το μέγεθος του δημοσιονομικού προβλήματος φαίνεται ξεκάθαρα και από το γεγονός ότι, στην τελευταία δεκαετία, οι δαπάνες για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους (παρά τη μείωση των επιτοκίων) αντί να μειωθούν σχεδόν τριπλασιάστηκαν. Από τα 11 δισ. ευρώ, το 1993, εκτοξεύτηκαν στα 30 δισ. ευρώ, το 2003. - Αναγνωρίζουμε τα θετικά. Το είπα πολλές φορές. Είναι θετικό που αυξάνεται το ΑΕΠ. Η ανάπτυξη, όμως, δεν φτάνει σήμερα, ούτε σ" ολόκληρη τη Χώρα, ούτε σ" ολόκληρη την κοινωνία. ► Θέλετε απόδειξη; Ενώ την τελευταία 7ετία η ανάπτυξη αυξήθηκε σωρευτικά κατά 28%, η απασχόληση αυξήθηκε μόνο 3%.Αυτή είναι η αλήθεια. Και οι μύθοι δεν ωφελούν. ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ 2010 Ο κύκλος της Μεταπολίτευσης κλείνει εδώ. Είναι τέλος εποχής. Αρχίζει μια νέα περίοδος, με μία νέα μεγάλη Ευρώπη. Σημειώνω ως εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι στο νέο χρόνο υποδεχόμαστε την Κύπρο, στους κόλπους της ευρωπαϊκής οικογένειας. Θέλουμε μια Ευρώπη πιο κοινωνική, πιο πολιτική, πιο δημοκρατική. Οι Έλληνες θέλουν ένα όραμα για την Ελλάδα στον 21ο αιώνα. Η Ελλάδα χρειάζεται σήμερα μια Νέα Πολιτική. Με νέα οπτική, νέα δυναμική, νέους ρυθμούς. Δεν αγνοούμε τις δυσκολίες. Δεν υποτιμούμε τα προβλήματα. Η Ελλάδα, όμως, έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες. Η Νέα Εποχή απαιτεί μια νέα σχέση μεταξύ πολίτη και πολιτικής, βασισμένη στις έννοιες: "συμμετοχή", "σύνθεση", "συναίνεση", "εμπιστοσύνη". Προχωρούμε με στρατηγικό προσανατολισμό την Ελλάδα του 2010 και πέρα. Αξιοποιούμε τις ευκαιρίες. Πυλώνες της στρατηγικής μας είναι: - Η επένδυση στην Παιδεία και τον Πολιτισμό. - Η επανίδρυση του Κράτους. - Η εφαρμογή Νέας Οικονομικής Πολιτικής. ΠΑΙΔΕΙΑ Η ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΑΣ Πρώτη επιλογή μας είναι η επένδυση στην Παιδεία και τον Πολιτισμό, το ανθρώπινο κεφάλαιο, η Νέα Γενιά. Η δήθεν δωρεάν Παιδεία είναι σήμερα το πιο μεγάλο ψεύδος. Οι Έλληνες πληρώνουν από την τσέπη τους 1,5 δισ. ευρώ (500 δισ. δρχ.) το χρόνο, για την εκπαίδευση. Η Ελλάδα είναι, μαζί με το Ιράν, παγκοσμίως πρώτη στην εξαγωγή φοιτητών. • Παρουσιάσαμε συγκροτημένο πρόγραμμα για μια νέα πνοή στην Παιδεία. - Βασική αρχή μας είναι ο εθνικός διάλογος. - Πρώτη μεγάλη δέσμευσή μας είναι η σταδιακή αύξηση των κρατικών δαπανών στο 5% του ΑΕΠ. - Στόχος μας είναι η ποιότητα στο εκπαιδευτικό σύστημα, με αξιοκρατία, αξιολόγηση, μεγαλύτερη προσπάθεια. - Να επιτύχουμε διαρκή σύνδεση της Εκπαίδευσης με την παραγωγική διαδικασία και την αγορά εργασίας. Το σύστημα να μην παράγει πτυχιούχους άνεργους, αλλά να εξοπλίζει τους νέους μας με ισχυρά εφόδια, για την ατομική προκοπή και τη συλλογική πρόοδο. ► Γιατί να μη διδαχθούμε από το επιτυχημένο παράδειγμα της Ιρλανδίας; ► Τι έκαναν εκεί; - Επένδυσαν στις Νέες Τεχνολογίες. - Έστρεψαν την προσοχή τους στους νέους, στις δυναμικές ηλικίες των 20 έως 35 χρόνων. - Τόλμησαν και πέτυχαν. Εμείς μπορούμε να επιτύχουμε ακόμη περισσότερα. ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ • Δεύτερος πυλώνας της στρατηγικής μας είναι η επανίδρυση του κράτους. Στην περίοδο που κλείνει εδώ, συνηθίσαμε ένα κράτος ταυτισμένο με το κόμμα που κυβερνά. Ένα κράτος που σπαταλά χωρίς να παράγει. Που τροφοδοτεί τον παρασιτισμό. Που υπονομεύει, αντί να στηρίζει, την αναπτυξιακή διαδικασία. - Στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις και Οργανισμοί του Δημοσίου, βουλιάζουν στην κακοδιαχείριση, τη διαφθορά και τη σπατάλη. - Η Ολυμπιακή έχασε περισσότερα από 3,2 δισ. ευρώ, για να φτάσει στη σημερινή απαξίωση. - Ο ΟΣΕ χρωστά τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ και γράφει ζημιές 1,3 εκ. ευρώ την ημέρα. - Η Αγροτική Τράπεζα έχασε όλα τα αποθεματικά της στα καθεστωτικά παιχνίδια της Σοφοκλέους. - Η ΑΤΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ, έχασε περισσότερα από 500 εκ. ευρώ και λειτουργεί παράνομα. - Ο ΟΤΕ θυσίασε 2,5 δισ. ευρώ σε επενδύσεις διαπλοκής στη Σερβία, την Αρμενία και τη Ρουμανία. - Η COSMOROM πτωχεύει. - Ο ΟΠΑΠ έχει μετατραπεί σε μηχανισμό κομματικής προπαγάνδας και διασπάθισης δημόσιου χρήματος. - Τα ΕΛΠΕ προμηθεύονται πετρέλαιο με "καπέλο". ► Κανένας δεν είναι υπεύθυνος για όλα αυτά; ► Μπορεί έτσι να προχωρήσει ένας Τόπος; ► Μπορεί έτσι να περισσέψουν πόροι για το κοινωνικό κράτος; • Η απληστία του κατεστημένου, συνιστά σήμερα καθημερινή πρόκληση στον πολίτη και απαξιώνει τους θεσμούς. - Κομματικά στελέχη, σε ρόλους αξιωματούχων στις ΔΕΚΟ, αμείβονται με 10 και 15 χιλιάδες ευρώ το μήνα (χώρια οι πρόσθετες αποδοχές), την ώρα που ο Πρόεδρος του Αρείου Πάγου και ο Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων παίρνουν 5 χιλιάδες ευρώ. - Εισπράττουν πάνω από 70 εκατομμύρια δρχ. το χρόνο, τη στιγμή που ο μέσος μισθωτός αναγκάζεται να ζει με 280 χιλ. δρχ. το μήνα. Το λέω σε δραχμές για να είναι σε όλους κατανοητό. - Πρόεδρος μεγάλης (υπό κρατικό έλεγχο) Τράπεζας μετέχει σε άλλα 11 Δ.Σ. - Συνεργάτες υπουργών κατέχουν έως και 10 θέσεις, τη στιγμή που οι 3 στους 10 πτυχιούχους μας δεν βρίσκουν δουλειά. ► Θέλετε ένα τρανταχτό παράδειγμα; - Το Δεκέμβριο του 2000, προσλάβατε Διευθύνοντα Σύμβουλο, με σύμβαση πενταετούς διάρκειας, σε αδρανή θυγατρική της Εμπορικής Τράπεζας (την Τράπεζα Επενδύσεων). Ετήσιες αποδοχές; Εκατόν είκοσι τρία (123) εκ. δρχ. και πιστωτική κάρτα, χωρίς όριο δαπανών. • Ο Υπουργός Οικονομίας απαντώντας για το θέμα δηλώνει αναρμόδιος και παραπέμπει στο Δ.Σ. της Εταιρίας. ► Και ποιός το διορίζει; ► Ποιός το ελέγχει; ► Η Κυβέρνηση είναι για όλα ανεύθυνη; Αυτό είναι το κράτος που υπερασπίζεστε και θέλετε να συντηρήσετε: Το κράτος της φθοράς και της διαφθοράς. Το κατεστημένο της συντήρησης. Αυτό, όμως, δεν πάει άλλο. Τελειώνει εδώ. • Στη Νέα Εποχή χρειαζόμαστε ένα κράτος ευθύνης. Κράτος αποτελεσματικό και φερέγγυο. Κράτος που να σέβεται τους πόρους που διαχειρίζεται. Να τηρεί τους νόμους που ψηφίζει. Να υπηρετεί τους πολίτες. Να εγγυάται την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. - Παρουσιάσαμε πλήρες πρόγραμμα για την Επανίδρυση του Κράτους. - ¶μεση προτεραιότητά μας είναι η θεσμική θωράκιση της Πολιτείας απέναντι στη διαφθορά και τη διαπλοκή. Να υπάρχει έλεγχος και διαφάνεια παντού. - Ενδυναμώνουμε όλες τις Ανεξάρτητες Αρχές που λειτουργούν σήμερα και δημιουργούμε νέες. - Προχωρούμε σε ουσιαστική αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του ρόλου της στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και την αναπτυξιακή διαδικασία. - Προχωρούμε στην καταπολέμηση της γραφειοκρατίας: Με την κατάργηση της ατέλειωτης σειράς των εγγράφων και των υπογραφών. Με τη γενίκευση του θεσμού των υπηρεσιών μιας στάσης. Με την καθιέρωση δεσμευτικής προθεσμίας, εντός της οποίας οι δημόσιες υπηρεσίες θα απαντούν στα αιτήματα του πολίτη. - Εφαρμόζουμε πρόγραμμα πλήρους κωδικοποίησης της νομοθεσίας και περιορισμού της διάσπαρτης πολυνομίας. - Διαμορφώνουμε νέα πολιτική για τους εργαζόμενους στο Δημόσιο, με βασικούς άξονες την αξιοσύνη, την παραγωγικότητα, την αξιολόγηση. - Καταργούμε οριστικά τις κομματικές ταυτότητες και τις κομματικές σημαίες στο Δημόσιο Τομέα. Ικανοί και άξιοι υπάρχουν σε όλους τους πολιτικούς χώρους. Στοχεύουμε στη διαμόρφωση μιας νέας σχέσης - μιας σχέσης εμπιστοσύνης - μεταξύ κράτους και πολίτη. Ο πολίτης να εμπιστεύεται και όχι να υποπτεύεται το κράτος. Ο πολίτης να βρίσκει κοντά του το κράτος. ΝΕΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Βασικός πυλώνας της στρατηγικής μας είναι η εφαρμογή μιας Νέας Οικονομικής Πολιτικής. Βασισμένης στη φιλελεύθερη επιλογή και την κοινωνική αλληλεγγύη. Μιλούμε ξεκάθαρα: Η πολιτική μας είναι Αναπτυξιακή. Αλλά η ανάπτυξη να φτάνει σε όλους και όχι μόνο στους λίγους. - Επιδίωξή μας είναι η αύξηση των επενδύσεων τουλάχιστον κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες ως ποσοστό του ΑΕΠ. Η αύξηση των επενδύσεων με ρυθμό μεγαλύτερο του 10% ετησίως. - Σκοπός μας να αυξήσουμε τον παραγόμενο εθνικό πλούτο. - Στόχος μας είναι, όχι μόνον να αποτρέψουμε την οιανδήποτε υποχώρηση της ανάπτυξης ,αλλά και να επιτύχουμε νέους ρυθμούς πάνω από 5,5%. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει, πρώτ" απ" όλα, αύξηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Χωρίς τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, τα ξένα προϊόντα θα συνεχίζουν να υποκαθιστούν τα ελληνικά, οι εξαγωγές μας να μειώνονται και να χαρίζουμε θέσεις εργασίας στους ανταγωνιστές μας. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει πλήρη δημοσιονομική εξυγίανση. Τέρμα τα διπλά βιβλία, τα διπλά συρτάρια και οι κρυφοί λογαριασμοί. Ξεκινούμε με πλήρη δημοσιονομική απογραφή, για την οποία θα ζητήσουμε τη συνδρομή, τόσο της Τράπεζας της Ελλάδας, όσο και του Ελεγκτικού Συνεδρίου. • Κατευθυντήριος γνώμονάς μας είναι ο περιορισμός της σπατάλης. Στόχος μας η απόλυτη διασφάλιση της διαφάνειας και της εντιμότητας στη διαχείριση. Η σύγκρουση με την παρακμή. Και η σύγκρουση αυτή δεν γίνεται ποτέ από κυβέρνηση τοποτηρητή των οργανωμένων συμφερόντων. Μόλις πρόσφατη έρευνα του ΚΕΠΕ για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, επισημαίνει ότι οι συμβάσεις που υπέγραψε η Κυβέρνηση, (ιδίως για το Αεροδρόμιο και την Αττική Οδό)εξασφαλίζουν απόλυτα τους ιδιώτες, αλλά δεν καλύπτουν τα συμφέροντα, ούτε του Δημοσίου, ούτε του πολίτη, ούτε του κοινωνικού συνόλου. ... Όταν, με τις ίδιες δαπάνες, όπως πιστοποιούν Έρευνες του Πανεπιστημίου Αθηνών μπορούμε να επιτύχουμε αναβάθμιση των υπηρεσιών Υγείας κατά 30%... ... Όταν, με τους ίδιους κοινωνικούς πόρους, μπορούμε (όπως προκύπτει από στοιχεία της Eurostat) να τετραπλασιάσουμε το ποσοστό εκείνων που ξεφεύγουν από το όριο της φτώχειας... ...Όταν η Διεθνής Διαφάνεια καταγράφει συνεχή διολίσθηση της Χώρας στη διεθνή κατάταξη για τη διαφθορά.... Όταν οι εκθέσεις του Ε.Σ. αποκαλύπτουν, κάθε χρόνο, σειρά παράνομων μεθοδεύσεων και απευθείας αναθέσεων, αλλά η Κυβέρνηση προσποιείται άγνοια... ... Όταν στις προμήθειες του Δημοσίου καταβάλλονται τιμές που υπερβαίνουν τα διεθνή επίπεδα... ... Όταν μοιράζονται μίζες δισεκατομμυρίων για προμήθειες αμυντικού εξοπλισμού (και όχι μόνον)... ... Όταν -σύμφωνα με την ΕΚΤ- χάνονται 10 δισ. ευρώ το χρόνο στη γραφειοκρατία και τη διαφθορά......Μη ρωτάτε, κύριοι της Κυβέρνησης, από πού θα βρεθούν πόροι για την κοινωνική πολιτική. Ο δρόμος για την εξοικονόμηση των πόρων που χρειάζεται η ανάπτυξη και το κοινωνικό κράτος βρίσκεται σε μία Νέα Διακυβέρνηση με αρχές και αξίες. Αφήνουμε στο χθες τη φοροληστρική επιδρομή, που γονάτισε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Αφήνουμε πίσω τις μίζερες αντιλήψεις της συντηρητικής διαχείρισης. Την πολιτική αυτή την έζησε ο κόσμος και δεν την αντέχει άλλο. Η πολιτική αυτή δοκιμάστηκε και απέτυχε παταγωδώς. Τώρα είναι η ώρα της διαφάνειας και της υπευθυνότητας. • Καταργούμε τους νόμους της διαπλοκής. • Οι προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων θα γίνονται χωρίς μεσάζοντες, είτε με διακρατικές συμφωνίες, είτε με διεθνείς διαγωνισμούς. • Θεσμοθετούμε ενιαίο πλαίσιο για τις αποκρατικοποιήσεις, σύμφωνα με την πρόταση νόμου που έχουμε καταθέσει. • Συγκροτούμε Ανεξάρτητη Αρχή για τις συμβάσεις έργων και προμηθειών του Δημοσίου. Κανένας δεν έρχεται να επενδύσει όταν έχει εδραιωθεί η πεποίθηση ότι το παιχνίδι είναι "στημένο". Οι επενδύσεις απαιτούν κανόνες κοινούς για όλους, γνωστούς εκ των προτέρων. Η ανάπτυξη και η κοινωνική δικαιοσύνη απαιτούν διαφάνεια. Οι κανόνες να τηρούνται. Η προσπάθεια να επιβραβεύεται. Η αξιοσύνη να ανταμείβεται. Είναι η δική μας δέσμευση. Έτσι αποδίδουμε περισσότερους πόρους στην κοινωνία. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει προώθηση των αναγκαίων διαρθρωτικών αλλαγών. - ¶νοιγμα των αγορών στον ανταγωνισμό. - Γνήσιες αποκρατικοποιήσεις με διαδικασίες πλήρους διαφάνειας. - Αναμόρφωση της λειτουργίας των εποπτικών και ρυθμιστικών Αρχών. • Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ένταξη του ΧΑΑ στα ευρωπαϊκά δίκτυα, με πλήρη εναρμόνιση της λειτουργίας του στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Η Κυβέρνηση πιέζοντας εταιρείες και οργανισμούς του Δημοσίου να αγοράζουν αυτά που εκείνη μετοχοποιεί, "κρατικοποίησε" ακόμη και το Χρηματιστήριο. ► Ποιός ωφελήθηκε από αυτή την πολιτική; ► Οι καταναλωτές; ► Η εθνική οικονομία; ► Όσοι αγόρασαν τις μετοχές; - Οι λογικές του τζόγου, οι μύθοι ότι το Χρηματιστήριο είναι κόμμα, οδήγησαν στην καταστροφή 1,5 εκατ. επενδυτές. Οδήγησαν Ασφαλιστικά Ταμεία, Οργανισμούς και Επιχειρήσεις του Δημοσίου, σε απώλειες δισεκατομμυρίων. Ένα είναι βέβαιο. Κάποιοι σχεδίασαν το έγκλημα αυτό στο θυσιαστήριο κομματικών σκοπιμοτήτων. Κάποιοι ήξεραν και έπαιζαν με σημαδεμένα χαρτιά. Κάποιοι επιμένουν να αρνούνται τη διαλεύκανσή του. Και όλοι αυτοί δεν θέλουν ν" αλλάξουν τα πράγματα. Απεναντίας μάλιστα! Η Κυβέρνηση, ακόμη και τώρα, επιχειρεί να επαναλάβει τις καθεστωτικές πρακτικές της προηγούμενης προεκλογικής περιόδου. ► Απόδειξη; Τα σχέδια Υπουργικών Αποφάσεων για νέες, παράνομες αγορές μετοχών από Ασφαλιστικά Ταμεία. Από το ΕΤΕ Χωροφυλακής, το ΤΣΑΥ, το ΤΑΠ-ΟΤΕ, το ΤΕΑΥ Εμπορικών καταστημάτων. ► Το τεκμήριο; Μόλις πρόσφατο (31 Οκτωβρίου) έγγραφο της Τράπεζας της Ελλάδος προς το Υπ. Εργασίας. Αρνείται έγκριση για νέα υπέρβαση του νόμου. Υπογραμμίζει ότι τα Ταμεία αυτά έχουν ήδη αγοράσει μετοχές έως και τρεις φορές πάνω από τα όρια που επιτρέπει ο νόμος. Τονίζει (κατά λέξη) ότι το γεγονός αυτό "δημιουργεί κινδύνους για τη βιωσιμότητα των Ταμείων". ► Συμπέρασμα; Η Κυβέρνηση, επιμένει να παρανομεί και να πιέζει τα Ταμεία να αγοράσουν και άλλες μετοχές. Η Κυβέρνηση δεν διστάζει να θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά τους. Και αυτό τη στιγμή κατά την οποία οι πρακτικές της αυτές έχουν κοστίσει στα Ασφαλιστικά Ταμεία απώλειες 3,5 δις ευρώ (1,2 τρισ. δρχ.). ► Αυτή είναι η υπευθυνότητα και η κοινωνική ευαισθησία της Κυβέρνησης; Εμείς πιστεύουμε ότι το Χρηματιστήριο μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει ως υγιής θεσμός της ελεύθερης αγοράς. Πιστεύουμε ότι η τόνωση της Σοφοκλέους είναι ζήτημα τεράστιας σημασίας για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας. Και αυτή μπορεί να γίνει μόνο με την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει διαμόρφωση ενός ριζικά διαφορετικού, δίκαιου φορολογικού καθεστώτος. Η χωρίς έλεος αύξηση των φόρων δεν πάει άλλο. Από 12 δισ. ευρώ, που ήταν οι φόροι το "92, φτάνουν τώρα στα 38 δισ. Υπερτριπλασιάστηκαν, δηλαδή. Και ρωτώ: ► Πόσες ελληνικές οικογένειες υπερτριπλασίασαν τα εισοδήματά τους, στην ίδια περίοδο; ► Χαρακτηριστικά του νέου φορολογικού συστήματος θα είναι η απλότητα, η αντικειμενικότητα και η σταθερότητα. Όλοι οι οικονομικοί φορείς να γνωρίζουν, να προϋπολογίζουν και να προγραμματίζουν με σιγουριά τις δράσεις τους. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση: - Στη φορολογική ελάφρυνση της οικογένειας. - Στη δραστική μείωση του συντελεστή φορολογίας των αδιανέμητων κερδών, που χρησιμοποιούνται για νέες επενδύσεις. - Στην επιβράβευση της υγειούς και κερδοφόρου επιχειρηματικότητας. - Στην αντικειμενικοποίηση του συστήματος και όλων των σχετικών ελέγχων, ώστε να σταματήσουν οι εκβιασμοί και οι συναλλαγές. Για το σκοπό αυτό προχωρούμε: - στην αναβάθμιση του TAXIS, - την προώθηση των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων, - την αναθεώρηση του Κώδικα Φορολογικών Ποινών, - τη μείωση του χρόνου παραγραφής στα τρία χρόνια, - την παραπομπή των εκθέσεων ελέγχου σε ανώτερο όργανο, - την κατάργηση του ΣΔΟΕ με τη σημερινή μορφή του. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει αναμόρφωση των αναπτυξιακών κινήτρων, χωρίς διακρίσεις μεταξύ παλαιών και νέων επιχειρήσεων, αλλά και με επέκταση στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει Εθνική Στρατηγική Περιφερειακής Ανάπτυξης. - Δημιουργούμε Αναπτυξιακούς Οργανισμούς σε κάθε περιφέρεια. - Προετοιμάζουμε ολοκληρωμένες παρεμβάσεις σε κάθε περιοχή της Χώρας. - Εξειδικεύουμε, ανάλογα με τα τοπικά δεδομένα, τις πολιτικές τομέων, ιδίως σε ό,τι αφορά τη Γεωργία και τον Τουρισμό. - Δίνουμε έμφαση στις υποδομές που απαιτούνται, τόσο για την ενίσχυση της ανάπτυξης, όσο και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει Ολοκληρωμένη Νησιωτική Πολιτική, για την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι νησιώτες μας. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει πολιτικές ενίσχυσης του βιομηχανικού ιστού της Χώρας. Η ισχυρή βιομηχανία να ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και να διασφαλίζει μακροχρόνιες προοπτικές ανάπτυξης. • Νέα Οικονομική Πολιτική σημαίνει ενίσχυση της νέας επιχειρηματικότητας, των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. - Θέτουμε σε εφαρμογή το θεσμό των υπηρεσιών μιας στάσης, ώστε οι επιχειρήσεις, αντί της σημερινής γραφειοκρατικής και χρονοβόρας διαδικασίας για τη λήψη άδειας, να ξεκινούν με ελάχιστες διαδικασίες και οι σχετικοί έλεγχοι να γίνονται στους επόμενους 12 μήνες. - Θεσπίζουμε φορολογικά κίνητρα για την ενθάρρυνση των συγχωνεύσεων. - Χρηματοδοτούμε τη σύσταση Ειδικής Υπηρεσίας, σε κάθε Τοπικό Επιμελητήριο, η οποία να αναλαμβάνει τη διεκπεραίωση των συναλλαγών του μικρού επιχειρηματία με τις δημόσιες Αρχές. - Επεκτείνουμε και στις επιχειρήσεις αυτές τα φορολογικά κίνητρα για την τόνωση της απασχόλησης. • Εφαρμόζουμε (σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχουμε παρουσιάσει) Επιθετική Αγροτική Πολιτική. - Δημιουργούμε Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης για τη στήριξη του αγρότη. - Προχωρούμε στον εκσυγχρονισμό της Αγροτικής Τράπεζας, με διατήρηση του δημόσιου ιδιοκτησιακού χαρακτήρα της. - Ρυθμίζουμε τα ληξιπρόθεσμα αγροτικά χρέη. - Απλοποιούμε τις διαδικασίες για την ένταξη σε προγράμματα νέων αγροτών. - Στηρίζουμε την οικολογική παραγωγή, την τυποποίηση και τη μεταποίηση, την παραγωγή και τη διάθεση προϊόντων με ονομασία προέλευσης. - Ανασυγκροτούμε και στηρίζουμε τον ΕΛΓΑ. Οι αποζημιώσεις θα καταβάλλονται εντός τριμήνου και, σε περίπτωση καθυστέρησης, θα καταβάλλονται έντοκα. • Στη Νέα Οικονομική Πολιτική ξεχωριστή θέση αποκτά η ενίσχυση της Τουριστικής Βιομηχανίας μας. Εγκαινιάζουμε και σηματοδοτούμε μια νέα δυναμική πορεία με την επανασυγκρότηση του Υπουργείου Τουρισμού και την αναδιοργάνωση του ΕΟΤ. Στόχος μας είναι: - Η αξιοποίηση των εκατοντάδων θυλάκων ανάπτυξης σε όλη την ελληνική περιφέρεια. - Η ανάδειξη της Ελλάδας σε ελκυστικό προορισμό όλες τις εποχές του χρόνου. - Η προστασία και η αναβάθμιση του περιβάλλοντος. - Η ανάπτυξη νέων, εναλλακτικών μορφών τουρισμού. - Η σύνδεσή του Τουρισμού με τον Πολιτισμό. Σχεδιάζουμε: - Τη δημιουργία πλαισίου κινήτρων για τους παραπάνω στόχους. - Την πιστοποίηση του τουριστικού προϊόντος. - Τη συστηματική προβολή σε διεθνές επίπεδο. - Τη βελτίωση των αναγκαίων υποδομών και της ποιότητας ζωής. - Την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων και την αναβάθμιση των Μουσείων. - Την αξιοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ Η Οικονομία μας μπορεί να πάει καλύτερα. Η Ελλάδα έχει μεγάλες δυνατότητες. Μπορεί να μεταβληθεί σε διεθνές Τουριστικό, Ναυτιλιακό, Τραπεζικό, Εκπαιδευτικό, Εμπορικό και Διαμετακομιστικό Κέντρο. Χρειάζεται όμως, όραμα, πρόγραμμα και σχέδιο. Χρειάζεται να μην χάνει άλλο τον καιρό της. • ¶μεσος στόχος μας στόχος όλων των Ελλήνων είναι η απόλυτη επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. - Τίποτε δεν θα διαταράξει την προετοιμασία. Αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στην κεφαλαιοποίηση της υπεραξίας των Αγώνων, ώστε η επόμενη ημέρα να είναι καλύτερη για την ελληνική οικονομία, την κοινωνία, την καθημερινότητα του πολίτη. • Από τις πρώτες ημέρες της Νέας Διακυβέρνησης αναπτύσσουμε κάθε προσπάθεια για την επίσπευση της απορρόφησης και την ορθολογική αξιοποίηση των πόρων του Γ΄ ΚΠΣ, κάτω από διαδικασίες πλήρους διαφάνειας. Δεν μπορεί να χάνονται εκατοντάδες δισεκατομμύρια δραχμές, ούτε επειδή δεν τα ζήτησε κανένας, ούτε εξαιτίας προστίμων για αδιαφανείς διαδικασίες. Δεν μπορεί να προειδοποιεί η Ε.Ε. για προβλήματα αδιαφάνειας που δημιουργούν νέους κινδύνους απωλειών, αλλά η Κυβέρνηση να κωφεύει και να κρύβει τα σχετικά έγγραφα. Και βέβαια δεν μπορεί να ισχυρίζεται η Κυβέρνηση ότι ενδιαφέρεται για την Ελληνική Περιφέρεια. Διότι τα στοιχεία αποδεικνύουν το ακριβώς αντίθετο: - Από τα 2 δισ. ευρώ του αποθεματικού, σχεδόν 600 εκ. ευρώ καταλήγουν στους μεγαλοεργολάβους του κέντρου. - ¶λλα 229 εκ. ευρώ κατευθύνονται σε σεμινάρια, πίσω από τα οποία, κατά κύριο λόγο, βρίσκεται το μακρύ χέρι των κομματικών φίλων. - Στις Περιφέρειες πηγαίνουν (κατά μέσο όρο) μόνο 20 εκ. ευρώ. - Στις πιο φτωχές (την Ήπειρο, τη Θεσσαλία, την Πελοπόννησο, τη Στερεά Ελλάδα, το Β. και Ν. Αιγαίο) μόνο 12 εκ. • Ξεκινούμε τα έργα που παραμένουν στα χαρτιά και προωθούμε νέα έργα στην Περιφέρεια. • Συνεχίζουμε, με επιταχυνόμενους ρυθμούς, όλα τα μεγάλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη. (Εγνατία και κάθετοι άξονες, ΠΑΘΕ, Δυτικός ¶ξονας, Ε.65). • Επενδύουμε στην Κοινωνία της Πληροφορίας. • Παράλληλα στρέφουμε την προσοχή μας στο 4ο ΚΠΣ, για να διασφαλίσουμε ικανούς πόρους και να υλοποιήσουμε έργα και πολιτικές της αναπτυξιακής στρατηγικής μας. ΕΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ Πιστεύουμε ότι οι κοινοτικοί πόροι και οι Ολυμπιακοί Αγώνες, στο πλαίσιο μιας Νέας Πολιτικής, αναδεικνύουν την επόμενη τετραετία σε περίοδο μεγάλων αναπτυξιακών δυνατοτήτων. Εκείνο που χρειάζεται είναι: Να μην πάει ούτε μια ημέρα χαμένη. Ούτε ένα ευρώ να μην χαθεί στο μέλλον. Οι πυλώνες της στρατηγικής μας έχουν ένα κοινό στόχο: Ένα πραγματικά κοινωνικό κράτος, που να στηρίζει τους οικονομικά ασθενέστερους, σε βάθος χρόνου και όχι να τους θυμάται μόνο κάθε φορά που πλησιάζουν εκλογές. Στο κέντρο της πολιτικής μας είναι οι χαμηλόμισθοι, οι συνταξιούχοι, οι άνεργοι, οι νέοι, οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, οι αγρότες. Έχουμε πέντε κοινωνικές προτεραιότητες: 1ον: Η παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών Υγείας σε όλους. Σήμερα, οι Έλληνες (πέρα από τους φόρους και τις εισφορές στα Ταμεία) πληρώνουν εξ ιδίων 5,8 δισ. ευρώ. Έξι φορές περισσότερα απ" ό,τι το 1990. Καλύπτουν εξ ιδίων το 45% της συνολικής εθνικής δαπάνης. Και το ποσοστό αυτό είναι το υψηλότερο στην Ε.Ε. Την ίδια στιγμή, η Κυβέρνηση αρνείται να καλύψει το κόστος λειτουργίας των κρατικών νοσοκομείων. • Στο σχέδιό μας περιλαμβάνονται: - Η λειτουργία Φορέα Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης. - Η δημιουργία Αστικών Κέντρων Υγείας. - Η καθιέρωση του οικογενειακού γιατρού. 2ον: Η ενίσχυση και προστασία των κοινωνικά αδύναμων και οικονομικά ασθενέστερων. Περίπου 2,5 εκατομμύρια Έλληνες ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Από τη δεινή αυτή κατάσταση ξεφεύγουν (χάρη στις κοινωνικές παροχές) μόνο το 2%,όταν στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη, με ανάλογες δαπάνες, το ποσοστό είναι 8%. Αυτό ακριβώς σημαίνει ότι οι πόροι που διατίθενται για κοινωνική πολιτική χάνονται στα γρανάζια της διαφθοράς. • Προχωρούμε στη δημιουργία Ενιαίου Ταμείου Κοινωνικής Μέριμνας, το οποίο θα χρηματοδοτείται από ειδικό κωδικό του Προϋπολογισμού. Έτσι: - Διασφαλίζουμε όρους υγιούς χρηματοδότησης της κοινωνικής πολιτικής και βάζουμε φραγμό στη σπατάλη και την κακοδιαχείριση. Οι πόροι καταλήγουν στους δικαιούχους και όχι στους διαχειριστές. 3ον: Η αντιμετώπιση της ανεργίας. Πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, αποκαλύπτει ένα Χάρτη Κρυφής Ανεργίας σε κάθε Νομό της Χώρας, που υπερβαίνει κατά πολύ τα επίσημα ποσοστά. Έφτασε στο σημείο η Κυβέρνηση να μετρά, βάσει της απογραφής του 1991 (αντί εκείνης του 2001),προκειμένου να παραποιεί την πραγματικότητα. • Το σχέδιό μας για την αντιμετώπιση του προβλήματος συμπυκνώνεται στο τρίπτυχο "εκπαίδευση - ανάπτυξη - απασχόληση". - Με ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από το 5,5% μπορούμε να επιτύχουμε σημαντική τόνωση της απασχόλησης. - Με επενδύσεις στη Νέα Τεχνολογία μπορούμε να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας, βιώσιμες, σταθερές και καλά αμειβόμενες. - Με στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης για τους νέους, τις γυναίκες, τους μακροχρόνια άνεργους, απαντούμε στο σημερινό πρόβλημα. 4ον: Η αντιμετώπιση της ακρίβειας, που εξανεμίζει τα εισοδήματα των οικονομικά ασθενέστερων. Σήμερα ο πληθωρισμός διαβρώνει τα εισοδήματα όλων των Ελλήνων. Είμαστε η έβδομη ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη (έρευνα NIELSEN), ενώ ο μέσος ακαθάριστος μισθός είναι χαμηλότερος κατά 37% από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό. Το κόστος διαβίωσης είναι υψηλότερο κατά 18% από τη Γερμανία. Ειδικά αυτές τις ημέρες των εορτών, η ακρίβεια αναγκάζει δεκάδες χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά να προσφεύγουν σε έκτακτο τραπεζικό δανεισμό (εορτοδάνεια) για να καλύψουν τις ανάγκες τους. • Όπλα μας στην κατεύθυνση αυτή είναι: - Η απελευθέρωση των αγορών. - Η ενίσχυση του ανταγωνισμού. - Ο αυστηρός έλεγχος του παραεμπορίου. - Η αντιμετώπιση των μονοπωλιακών ή ολιγοπωλιακών καταστάσεων. - Η μείωση του κόστους αγροτικής παραγωγής. - Η στήριξη των ενώσεων και των ινστιτούτων καταναλωτών, που δραστηριοποιούνται για τον ίδιο σκοπό. 5ον: Δίνουμε οριστική λύση, (σύμφωνα με την πρόταση νόμου που έχουμε καταθέσει στη Βουλή) στο πρόβλημα με τα πανωτόκια, που δημιουργήθηκε και διαιωνίζεται με ευθύνη της Κυβέρνησης, παρά τις 45 παρεμβάσεις μας στη Βουλή. ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Αυτόπου χρειάζεται επιτέλους ο Τόπος είναι κοινωνική ευαισθησία. Εγγυούμαστε ότι οι αναπτυξιακές και κοινωνικές δαπάνες του Προϋπολογισμού θα εκτελεστούν στο ακέραιο. Οι δεσμεύσεις προς τους πολίτες θα τηρηθούν απαρέγκλιτα. Οι πόροι μπορεί να βρεθούν από τον περιορισμό της κομματικής σπατάλης. Εκεί είναι το πρόβλημα. Και εκεί στρεφόμαστε. Κανένας πολίτης δεν μπορεί να λογαριάζει την κινδυνολογία που αναπτύσσει η Κυβέρνηση, για να καλύψει τα δικά της πολιτικά αδιέξοδα. Ερχόμαστε για να αναβαθμίσουμε τον κοινωνικό ρόλο του Κράτους. Την τιμή που θα μας κάνει ο ελληνικός λαός αναθέτοντάς μας την ευθύνη για τη διακυβέρνηση του Τόπου, θα την ανταποδώσουμε με ταπεινότητα, σεμνότητα και συνέπεια. Με τη Νέα Διακυβέρνηση, η Χώρα αλλάζει νοοτροπία. Δεσμευόμαστε για μια Κυβέρνηση που δεν θα χωρίζει και δεν θα ξεχωρίζει τους Έλληνες. Μια Κυβέρνηση τη λειτουργία της οποίας χαρακτηρίζει η υπευθυνότητα, η εργατικότητα των στελεχών της, το μέτρο και η μετριοπάθεια. • Το πρόβλημα της Οικονομίας είναι κατ" εξοχήν πολιτικό. Είναι πρόβλημα που οφείλεται στην Κυβέρνηση και στο κράτος που δημιούργησε και συντηρεί η Κυβέρνηση. Πρόβλημα που παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις μπροστά στην αδυναμία του Πρωθυπουργού να πάρει αποφάσεις. Εδώ και έναν ολόκληρο χρόνο η Κυβέρνηση, αντί να παράγει έργο, πελαγοδρομεί σε μια δίνη εσωτερικών συγκρούσεων. Κάτω από το βάρος αλληλοαποκαλύψεων, ο Πρωθυπουργός αναγκάστηκε να θέσει την Κυβέρνησή του σε διαθεσιμότητα, αλλά δεν μπόρεσε να κάνει ανασχηματισμό. Αντί να καταφύγει στη λαϊκή ετυμηγορία, όπως με πλήρη συναίσθηση ευθύνης του ζητήσαμε εγκλώβισε τη Χώρα σε μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο. Προσπαθεί, ακόμη και τώρα, να αγοράσει κομματικό χρόνο σε βάρος του Τόπου. Την ίδια στιγμή, οι πιο στενοί συνεργάτες του αμφισβητούν τα αποτελέσματα της εικοσάχρονης παραμονής τους στην εξουσία. Αρμόδιοι Υπουργοί (δύο πρώην και ο νυν) συνομολογούν την πλήρη αποτυχία του ΕΣΥ. Κορυφαίοι υπουργοί (ακόμη και πρώην Υπουργός Παιδείας)συνομολογούν ότι είναι ψεύδος η δωρεάν Παιδεία, ότι υπάρχει εκτεταμένη διαφθορά, ότι χρειάζεται μεταρρύθμιση το κράτος. Οι καταγγελλόμενοι παριστάνουν τους καταγγέλλοντες. Έφτασαν στο σημείο, οι μισοί να ζητούν άλλη πολιτική και οι άλλοι μισοί άλλη Κυβέρνηση. - Ο Πρωθυπουργός συμπεριφέρεται σαν πολιορκημένος. - Η Κυβέρνηση δεν λειτουργεί. - Τα μέλη της διερωτούνται τι γίνεται. - Οι αρνητικές επιπτώσεις είναι ήδη εμφανείς στην οικονομία και την κοινωνία. Καταψηφίζουμε τον Προϋπολογισμό. Όμως! Η αβεβαιότητα δεν μπορεί να συνεχίζεται σε βάρος του Τόπου. Αυτό απαιτεί η Οικονομία. Αυτό αξιώνει η κοινωνία. Αυτή είναι η επιταγή του εθνικού χρέους. Οι πολίτες παρακολουθούν την εσωκομματική αμφισβήτηση του Πρωθυπουργού με πλήρη αντίληψη της ακυβερνησίας που συνεπάγεται. Δεν μας αφορούν τα εσωκομματικά σας. Εγείρονται, όμως θέματα που αφορούν όλους τους Έλληνες. Αφορούν την πορείας της Χώρας. Υπάρχει κυβερνητική παραλυσία. Υπάρχει ιδιότυπη ακυβερνησία. Η Χώρα δεν μπορεί να περιμένει. Υποχρεούται ο Πρωθυπουργός, σήμερα κιόλας, να πράξει αυτό που ο ίδιος ευαγγελιζόταν τόσα χρόνια: ΚΑΘΑΡΕΣ ΛΥΣΕΙΣ! Και η μόνη ΚΑΘΑΡΗ ΛΥΣΗ είναι οι εκλογές τώρα! Το πραγματικό ζητούμενο για την ελληνική κοινωνία είναι ΚΑΘΑΡΟ: Νέα Διακυβέρνηση.