ΕΡΩΤΗΣΗ: Βρισκόμαστε ήδη στα μέσα του Καλοκαιριού. Πώς κρίνεται την μέχρι τώρα εικόνα που παρουσιάζει η ακτοπλοΐα σε ότι αφορά την εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών, τα δρομολόγια και την κατάσταση των πλοίων; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Νομίζω ότι από τις πρώτες εξετάσεις που έδωσε η ηγεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας απέτυχε παταγωδώς. Με το πρώτο κύμα των παραθεριστών ναυάγησαν και οι διαβεβαιώσεις του Υπουργού ότι τα προβλήματα με τα δρομολόγια δεν θα επαναλαμβάνονταν. Οι εικόνες με τους χιλιάδες επισκέπτες να περιμένουν με τις ώρες μέσα στο λιοπύρι λόγω των καθυστερήσεων και των αναβολών δεν μπορούν να συνεχιστούν γιατί πλήττουν βάναυσα και την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. Ο κ. Παπουτσής δήλωσε ικανοποιημένος από την λειτουργία της ακτοπλοΐας. Εγώ δεν είμαι όπως και οι περισσότεροι που επισκέπτονται τα μεγάλα λιμάνια της χώρας. Οι λιμενικές υποδομές είναι απαράδεκτες. Δεν μπορούμε να εκφράζουμε την ικανοποίηση μας όταν τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια του Λεκανοπεδίου (Πειραιάς και Ραφήνα) κάθε Σαββατοκύριακο θυμίζουν τριτοκοσμικό κράτος και όχι Ευρωπαϊκή χώρα. Όσον αφορά την κατάσταση των πλοίων πρέπει να παραδεχθώ ότι γίνονται από τις επιχειρήσεις κάποια βήματα για την ανανέωση του στόλου ωστόσο πρέπει να διανύσουμε ακόμα μεγάλη απόσταση δεδομένου ότι ο αριθμός των πλοίων που δρομολογούνται σε όλη την Ελλάδα ανέρχεται σε μερικές εκατοντάδες. ΕΡΩΤΗΣΗ: Θεωρείται πως είναι επαρκής η συγκοινωνιακή κάλυψη των νησιών; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν είναι επαρκής και για τον λόγο αυτό άλλωστε δικαίως διαμαρτύρονται οι κάτοικοι των μικρών νησιών. Για παράδειγμα δεν είναι δυνατόν η Αμοργός που «ζει» τουριστικά από την Σαντορίνη να έχει ακτοπλοϊκή σύνδεση μαζί της μόνο μια φορά την εβδομάδα. ΕΡΩΤΗΣΗ: Πριν από λίγο καιρό ψηφίστηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας. Ποια είναι η θέση της Νέας Δημοκρατίας για το νομοσχέδιο; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ως προς τη φύση της απελευθέρωσης ο νέος νόμος κάνει πολύ δειλά βήματα. Δίνει το δικαίωμα στην ηγεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας να προσδιορίζει τιμές και δρομολόγια ενταγμένα σε ένα σχέδιο δικτύου θαλασσίων ενδομεταφορών το οποίο δεν εγγυάται τη σωστή επικοινωνία των νησιών μας αλλά και την απρόσκοπτη επιχειρηματική δράση. Η δική μας αγωνία και προτροπή είναι πράγματι να αναδειχθούν οι ελληνικές εταιρείες σε θαλασσοκράτειρες στο Αιγαίο όπως το κατάφεραν στην Αδριατική και να αποδείξουν την υγιή δύναμη της ελληνικής ακτοπλοΐας. Πιστεύω λοιπόν ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα αναγκαστούμε εκ των πραγμάτων να νομοθετήσουμε ξανά προκειμένου να καλυφθούν οι αδυναμίες και οι στρεβλώσεις που θα παρουσιαστούν στο μέλλον. ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε ότι αφορά το θέμα των ναύλων πιστεύετε ότι θα πρέπει να απελευθερωθούν πλήρως ή θα πρέπει να υπάρχει παρέμβαση από το κράτος; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ¶ραγε τι σημαίνει απελευθέρωση αν όχι ελευθερία στα δρομολόγια και στους ναύλους; Εμείς πιστεύουμε στις δυνάμεις της αγοράς και γι' αυτό θεωρούμε ότι θα πρέπει η πλήρης απελευθέρωση των τιμών και των δρομολογίων πρέπει να είναι απόλυτη. Και αυτό δεν πρέπει να τρομάζει κανέναν από την στιγμή που θα υπάρχουν κανόνες και οι οποίοι θα εξασφαλίζουν τον υγιή ανταγωνισμό. Σας θυμίζω μόνο το γεγονός ότι στα δρομολόγια της Αδριατικής οι μόνοι που βγήκαν τελικά κερδισμένοι ήταν η Ελληνική ακτοπλοία με την άνετη επικράτηση της και βέβαια ο καταναλωτής που είδε αυτή η «κούρσα» του ανταγωνισμού να ρίχνει σημαντικά τις τιμές των ναύλων. Έχοντας αυτό το τρανό παράδειγμα ειλικρινά σας λεω ότι αδυνατώ να κατανοήσω αυτήν την αγκύλωση της κυβέρνησης και της ηγεσίας του ΥΕΝ στο συγκεκριμένο ζήτημα. ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύετε ότι είναι αναγκαίο να αναπτυχθεί η ναυπηγική ικανότητα της χώρας μας; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η ναυπηγική ικανότητα της χώρας μας είναι αντιστρόφως ανάλογη από την δύναμη που κατέχει παγκοσμίως η Ελληνική Ναυτιλία αλλά το δυστύχημα είναι ότι αυτό δεν φαίνεται να απασχολεί καθόλου την ηγεσία του Υπουργείου και την κυβέρνηση. Τα ελληνικά ναυπηγεία βρίσκονται σε κατάσταση αποσύνθεσης και ενώ υπάρχουν πολιτικές με θετικά αποτελέσματα που ακολούθησαν ορισμένες Ευρωπαϊκές χώρες δεν καταβάλλει απολύτως καμία προσπάθεια. Ένα πρώτο βήμα είναι η αύξηση των κρατικών εγγυήσεων σε περιοχές που φιλοξενούν ναυπηγεία ώστε να αυξηθεί η παραγωγική δραστηριότητα και να ωφεληθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Από εκεί ξεκίνησαν η Γαλλία και η Ιταλία, ξεπέρασαν το τέλμα της δεκαετίας του '80 και σήμερα να κατασκευάζουν πολυτελέστατα καράβια. Εμείς δεν κάνουμε τίποτα. ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι η άποψη σας για την κατάσταση που παρουσιάζουν τα Ελληνικά λιμάνια; Είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης τους; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ασφαλώς ναι. Αρκεί μια βόλτα σε ένα λιμάνι της χώρας για να διαπιστώσει κανείς το χάος, την έλλειψη χώρων υποδοχής, ακόμα και αυτών των αποχωρητηρίων. Μέχρι τώρα η κυβέρνηση έχει αποτύχει παταγωδώς. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια τα λιμενικά ταμεία της χώρας συγκέντρωσαν 257 δισεκατομμύρια δραχμές. Ξέρετε πόσα επενδύθηκαν για την ανάπτυξη των λιμανιών και τις νέες επενδύσεις που χρειαζόντουσαν; Μόλις 82 δις. Ποσοστό 32%. Θεωρώ ότι αυτό το ποσοστό είναι ένα δραματικό ποσοστό αποτυχίας. Εμείς συμφωνήσαμε με τη ρύθμιση του ΥΕΝ για την μετοχοποίηση των λιμένων γιατί δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση. Πιστεύουμε ότι πρέπει να ανοίξει ο δρόμος για τη συνεκμετάλλευση από τους ιδιώτες και το κράτος, των λιμανιών. Να μπορέσουν επιτέλους να δημιουργηθούν με αυτοχρηματοδότηση χώροι υποδοχής επιβατών passenger terminals που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις μιας χώρας που θεωρεί τουλάχιστον τον εαυτό της τουριστική χώρα. ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα ήθελα περνώντας στα θέματα της πολιτικής επικαιρότητας να μου σχολιάσετε την δυσμενή συγκυρία για την κυβέρνηση η οποία αποτυπώνεται σε όλες τις δημοσκοπήσεις. Η κυβέρνηση μπορεί να εξαντλήσει την τετραετία, όπως ο πρωθυπουργός και τα κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το σίγουρο είναι ότι και να θελήσει η κυβέρνηση να εξαντλήσει την τετραετία δεν υπάρχει καμία περίπτωση να το καταφέρει. Αργά η γρήγορα θα καταρρεύσει κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης και την αδυναμία της να ανταποκριθεί στα μεγάλα προβλήματα του τόπου. Το πότε ακριβώς θα γίνει αυτό δεν το γνωρίζω αλλά είναι σίγουρο ότι θα γίνει πολύ πιο γρήγορα από όσο νομίζαμε. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι είμαστε μόλις δεκαέξι μήνες μετά τις εκλογές η κυβέρνηση βρίσκεται στην πλέον δεινή θέση και αντί να ακούει τα προβλήματα της κοινωνίας προστρέχει στα κομματικά όργανα για να στηριχθεί. Η προσπάθεια της όμως θα αποτύχει γιατί δεν μπορείς να αγνοείς την κοινωνία και τον λαό.