Να προβάλει στους εφοπλιστές την Ελλάδα ως ιδανικό τόπο “στεριανών” επενδύσεων, ζητά απο την ηγεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ο βουλευτές Β΄ Αθηνών της ΝΔ κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Στα 36 του χρόνια, ο κ. Βαρβιτσιώτης είναι απο τους πολιτικούς που γνωρίζουν άριστα τη ναυτιλία αφού για σχεδόν τέσσερα χρόνια (2001-2004) διετέλεσε υπεύθυνος του Τομέα Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας, ενώ από τον Νοέμβριο του 2004 έχει την ευθύνη του Τομέα Ανάπτυξης του κόμματος. Πιο σημαντική όμως είναι η επαγγελματική του ενασχόλιση με τη ναυτιλία, αφού για εννέα χρόνια εργάστηκε στην Ακτή Μιαούλη ως δικηγόρος. Μάλιστα σε πολλές ναυτιλιακές υποθέσεις υπήρξε μάλιστα στενός συνεργάτης του Βασίλη Σαραντίτη, του “γκουρού” των ναυτιλιακών δικηγόρων. Στη συνέντευξή του στη “Ναυλογορά” ο κ. Βαρβιτσιώτης, σημειώνει ότι το β' πακέτο μέτρων για την ενίσχυση του εθνικού νηολογίου θα έπρεπε να έχει ανακοινωθεί εδώ και τρία χρόνια, και ομολογεί ότι και η δική του Κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε ήδη προχωρήσει σε εξαγγελίες. Ωστόσο, σημειώνει ότι μέσα στο τρέχον έτος θα έχουν εξαγγελθεί τα μέτρα για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και μέσα στην άνοιξη θα ανακοινωθεί ο νέος ακτοπλοϊκός νόμος Κύριε Βαρβιτσιώτη τι θα συμβουλεύατε τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη; Κατ' αρχήν πιστεύω ότι ο ΥΕΝ κάνει πολύ καλή δουλειά σε αυτούς τους πρώτους έντεκα μήνες. Στη παρούσα φάση, αυτό που θα έπρεπε να κάνει το ΥΕΝ είναι να προβάλει την Ελλάδα προς τους Έλληνες εφοπλιστές ως χώρα επενδύσεων. Μιλώ για για επενδύσεις πέρα απο τη θάλασσα. Τι πρέπει να κάνει η Κυβέρνηση για να αξιοποιήσει η εθνική οικονομία τα δις ευρώ του ναυτιλιακού συναλλάγματος, ώστε να μην διαφεύγει και πάλι στο εξωτερικό; Ένα μεγάλο ποσοστό του ναυτιλιακού συναλλάγματος δεν μένει εδώ γιατί δεν υπάρχουν οι τρόποι με τους οποίους θα απορροφηθεί. Δηλαδή, δεν υπάρχει ισχυρή ασφαλιστική αγορά, όπως και ισχυρή “νομική αγορά” ώστε να προβλέπεται η έδρα διαχείρισης αυτών των κεφαλαίων να βρίσκεται στην Ελλάδα και βέβαια δεν υπάρχει καμία ναυπηγική δραστηριότητα στη χώρα μας. Αυτό που πρέπει να κάνει μια κυβέρνηση είναι διαμορφώσει νομικό πλαίσιο ώστε να μπορέσουν να αναπτυχθούν στην Ελλάδα υγιείς επιχειρηματικές δραστηριότητες και να μην τρέχουν οι εφοπλιστές να επενδύουν σε παραναυτιλιακές δραστηρότητες στο εξωτερικό. Η Κυβέρνηση σας, κινείται προς αυτή τη κατεύθυνση; Μέχρι τώρα δεν έχουμε δει αυτά που προβλέπει το πρόγραμμά μας για την ενίσχυση όλων των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στη ξηρά. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχουν γίνει πράγματα απο την ηγεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Επομένως μιλάμε για τη συγκρότηση ενός ισχυρού εμποροναυτιλιακού κέντρου. Κατα τι γνώμη σας ποια είναι τα μέτρα που πρέπει να λάβει η Κυβέρνηση για να υπάρξουν αποτελέσματα; Απαιτούνται πολλαπλές και ταυτόχρονες παρεμβάσεις. Δεν είναι απλά ζήτημα ενός υπουργείου, ή ενός νομοθετήματος. Για παράδειγμα, σήμερα στον Πειραιά είναι αδύνατον ένα ναυτιλιακό γραφείο να αποκτήσει εύκολα και άνετα μια γραμμή υψηλής ταχύτητας πρόσβασης στο ίντερνετ. Δεν μπορούμε να θέλουμε να κάνουμε τον Πειραιά ισχυρό εμποροναυτιλιακό κέντρο και το Επίνειο να μην είναι καν μια ευπρεπής πολιτεία. Όλοι οι δρόμοι τουλάχιστον γύρω απο το λιμάνι, μάλλον βρίσκονται σε εγκατάλειψη, ενώ η πόλη δεν διαθέτει χώρους για να αναπτυχθούν παράπλευρες δραστηριότητες. Ήταν εμφάνιση του Πειραιά το καλοκαίρι στα “Ποσειδώνια”; Το δε πανάρχαιο και μικρό εκθεσιακό κέντρο του ΟΛΠ που φιλοξένησε τα “Ποσειδώνια” θυμίζει περισσότερο Ρουμανία της δεκαετίας του '60 και λιγότερο μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα. Ακόμη και αν ως δια μαγείας ο Πειραιάς μετατρεπόταν σε City της Μεσογείου, μπορείται να μου πείτε που θα μείνει ο επισκέπτης, σε ποιά ξενοδοχεία; Στα ανύπαρκτα ξενοδοχεία του Πειραιά; Και η Κυβέρνηση, αλλά και όλοι οι Έλληνες πολιτικοί πρέπει να καταλάβουμε ότι η ναυτιλία είναι ο μόνος χώρος που η Ελλάδα δοξάζεται οικονομικά. Η ναυτιλία είναι το μόνο πεδίο που ασχολούμενοι σοβαρά θα μπορούσαμε να μεγιστοποιήσουμε τα ωφέλη απο τη δράση των ελλήνων εφοπλιστών και ναυτικών στα πέρατα της γης. Τι συμβαίνει με το περιβόητο πια β' πακέτο μέτρων στήριξης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας; Έχετε πληροφορίες για το πότε θα ανακοινωθεί απο τη Κυβέρνηση; Πιστεύω ότι τα συγκεκριμένα μέτρα θα έπρεπε να είχαν ανακοινωθεί απο τις προηγούμενες κυβερνήσεις, τη στιγμή μάλιστα που η ελληνική ναυτιλία παρουσιάζει την τελευταία 3ετία μια εκπληκτική άνοδο. Φανταστείται ποια ωφέλη θα είχαν προκύψει για την εθνική οικονομία αν το β' πακέτο μέτρων στήριξης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας και του ελληνικού πλοίου είχαν ανακοινωθεί πριν απο τρία χρόνια. Σε μια τέτοια περίπτωση πολύ περισσότερα και μάλιστα νεότευκτα πλοία θα είχαν έλθει στην ελληνική σημαία και πέρα απο τα οικονομικά ωφέλη θα προσέθεταν κύρος στο εθνικό μας νηολόγιο. Επομένως γιατί η Κυβέρνηση καθυστερεί την ανακοίνωση αυτών των μέτρων; Θεωρώ ότι μπορούσαμε να ανακοινώσουμε άμεσα μέτρα σε σχέση ιδιαίτερα με τα νεότευκτα πλοία, για τα οποία θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ελκυστικές προυποθέσεις ώστε να έλθουν στην ελληνική σημαία. Συναφές είναι και το ζήτημα της ναυτικής εκπαίδευσης και εκεί υπάρχει καθυστέρηση στην ανακοίνωση μέτρων; Νομίζω ότι οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Επιτροπής του ΥΕΝ είναι σε απόλυτη αρμονία με το προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ και η υλοποιήσή τους απο ότι ενημερώθηκαμε (οι βουλευτές) θα ολοκληρωθεί προς το τέλος του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους. Με αυτό τον τρόπο θα έχουμε αίσιο τέλος στον διάλογο περί ναυτικής εκπαίδευσης που διενεργείται τα τελευταία χρόνια. Απο τη ποντοπόρο ναυτιλία ας περάσουμε στην ακτοπλοία. Η αγορά αναρωτιέται γιατί η Κυβέρνηση δεν έχει εφαρμόσει ακόμη το προεκλογικό της πρόγραμμα και δεν προχώρησε στην πλήρη και ουσιαστική απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών; Απο ότι μας έχουν ενημερώσει, οι ηγεσίες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Υπουργείου Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, στις επόμενες εβδομάδες, όταν ολοκληρωθεί ο ευρύτερος διάλογος για την ακτοπλοία που διεξάγεται τους τελευταίους μήνες και εντός και εκτός Κοινοβουλίου, θα έχουμε ανακοινώσεις που θα επιλύουν ζητήματα που εκρεμούν απο το 2001. Σε κάθε περίπτωση όμως πρέπει να θυμόμαστε ότι τα προβλήματα της ακτοπλοίας δεν λύνονται ψυχρά και μόνο με όρους ανταγωνιστικότητας. Σημείωνω ότι με Κυβέρνηση ΝΔ διπλασιάστηκαν οι δαπάνες του Κρατικού Προυπολογισμού για την επιδότηση των “άγονων γραμμών” και την εξυπηρέτηση των μικρών νησιών. Νομίζω ότι αυτή η προσπάθεια, σε συνδυασμό με τις νέες μορφές ενίσχυσης, οι οποίες πρέπει να ενταχθούν στο ευρωπαϊκό πλαίσιο – αν θέλετε κάτω απο ένα τίτλο “Ευρωπαϊκή Νησιωτική Πολιτική”- θα δώσουν λύσεις. Έτσι, αφενός η χώρα μας θα εναρμονιστεί με τον 3577/92, τον Κανονισμό για την απελευθέρωση της ακτοπλοίας, αφετέρου θα ικανοποιούμε σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες των νησιωτών μας. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να ξεχωρίσουμε ποιες είναι οι γραμμές που ειναι βιώσιμες εμπορικά και πρέπει να απελευθερωθούν πλήρως, και εκείνες για τις οποίες το Κράτος οφείλει να εξασφαλίζει τη θαλάσσια συγκοινωνία. Θα απαιτηθούν τεράστια ποσά για κρατικές επιδοτήσεις. Υπάρχουν τα χρήματα; Υπάρχουν και μάλιστα για πρώτη φορά έχουν εγγραφεί και στον τρέχον κρατικό προυπολογισμό. Ωστόσο επαναλαμβάνω ότι στο ζήτημα των “άγονων γραμμών” πρέπει να κάνουμε κοινωνό την Ευρωπαϊκή Ένωση, με κύριο επιχείρημα ότι πρόκειται για ιδιομορφία που αντιμετωπίζει η Ελλάδα και ελάχιστες άλλες χώρες-μέλη.