ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ειλικρινά ο τρόπος με τον οποίο ετέθησαν τα ερωτήματα με αφήνει άναυδο. Ποιος κάνει κουμάντο; Ποιος κάνει κουμάντο σ’ αυτόν τον τόπο; Τολμάτε να ρωτάτε; Τολμά να ρωτά το ΠΑ.ΣΟ.Κ για την ακτοπλοΐα ποιος κάνει κουμάντο; Πέρασαν ανεπιστρεπτί οι εποχές που έμπαιναν οι εφοπλιστές στα γραφεία των Υπουργών, εκβίαζαν κανονικά τις δρομολογήσεις τους, υπέγραφαν τις αγοροπωλησίες τους στο γραφείο των συσκέψεων, επέβαλαν τους όρους του ανύπαρκτου τότε ανταγωνισμού. Και έχετε βαρύτατες ευθύνες. Και όταν μιλάτε για το ποιος κάνει κουμάντο, για το ποιος υπηρετεί τα συμφέροντα ιδιαίτερα στον τομέα της ακτοπλοΐας, είστε βαρύτατα πολιτικά εκτεθειμένοι. Και θα έπρεπε αυτό να το σκέπτεστε πάρα πολύ, πριν προσπαθήσετε να εκστομίσετε φράσεις οι οποίες θεωρώ ότι ήταν βαρύτατες. Όμως, το παρελθόν είναι παρελθόν και για αυτό έχετε κριθεί, θα κρίνεστε, θα απολογείστε στο διηνεκές, γιατί οι πράξεις έχουν μείνει καταγεγραμμένες στη μνήμη όλων των Ελλήνων. Αυτό όμως που δεν μπορείτε σήμερα να στοιχειοθετήσετε είναι ότι υπάρχει έστω και κατ΄ ελάχιστον μία πολιτική η οποία ταυτίζεται με α, β ή γ συμφέροντα. Αυτό το οποίο αποδεικνύεται από όλες αυτές τις κρίσεις είναι ότι όντως το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας βρίσκεται απέναντι στους ναυτεργάτες, απέναντι στους εφοπλιστές, απέναντι στα λιμάνια προσπαθώντας να χαράξει μία διαφορετική πολιτική, προσπαθώντας να σπάσει αυγά, άλλοτε περισσότερο πετυχημένα άλλοτε λιγότερο. Όμως, προσπαθεί να κάνει αυτό το πράγμα. Και αυτό φαίνεται από τις κρίσεις στις οποίες αναφέρθηκε ο κ. Πρωτόπαπας πριν από λίγο. Δεν μπορείτε να κατηγορείτε την Κυβέρνηση ότι είναι υποτελής των συμφερόντων, όταν λέτε ότι τα ίδια τα συμφέροντα αντιμάχονται τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας. Δεν μπορείτε να λέτε ότι η Κυβέρνηση δεν έχει αποφασίσει αν είναι με τα συμφέροντα ή με τους ναυτεργάτες, όταν έχει συγκρουστεί και με τους δύο. Νομίζω ότι θα έπρεπε να έχετε μία σοβαρότερη αντιμετώπιση στα θέματα της ακτοπλοΐας στα οποία, αν υπάρχει κάποιος ψόγος, είναι ότι ακριβώς δεν έχει αλλάξει το καθεστώς που μας κληροδοτήσατε έγκαιρα, ότι η απελευθέρωση ακριβώς για να μην υπάρξουν αναταράξεις στην αγορά, προχωρά αργά αλλά σταθερά, ότι με την απελευθέρωση των ναύλων και πέρσι και φέτος, που έγινε σε δύο φάσεις, επωφελείται ο καταναλωτής. Ξέρετε ότι το παζλ της ακτοπλοΐας είναι πολύ δύσκολο, γιατί έχει τρεις βασικές παραμέτρους -τις τιμές, τα δρομολόγια, το δίκτυο- και για να εξυπηρετηθούν όλα αυτά, χρειάζονται καράβια. Και αυτήν την ακτοπλοΐα που μας κληροδοτήσατε είναι μία κληρονομιά λειψή σε καράβια. Οι επενδύσεις που έγιναν, οι παραγγελίες που δόθηκαν για σύγχρονα καράβια βασισμένες στο νόμο Παπουτσή, στο νόμο 2932/2001, και με την προοπτική εφαρμογής αυτού του καθεστώτος ήταν μηδενικές. Κανένα καινούργιο καράβι δεν φτιάχτηκε με την προοπτική του νόμου Παπουτσή και αυτό δείχνει την αποτυχία του, ότι τελικά δεν ήταν ένας νόμος για τον οποίο έβλεπε η αγορά ότι θα μπορούσε να την εξυπηρετήσει και να δημιουργήσει νέες επενδύσεις. Με το προηγούμενο καθεστώς, αυτό το οποίο διατηρήσατε επί εννέα χρόνια παρανόμως –παρανόμως εντός εισαγωγικών, γιατί είχατε την κατεύθυνση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τον κοινοτικό κανονισμό του 1992- δημιουργήθηκαν καράβια και ήρθε μία αναγέννηση στην ακτοπλοΐα, μπήκαν τα υπερταχύπλοα. Μετά τίποτα. Και σήμερα απολογούμαστε, γιατί δεν φτιάχτηκαν καράβια όλο το προηγούμενο διάστημα; Μα για να φτιαχτεί ένα καράβι, χρειάζονται διαπραγματεύσεις για κανένα χρόνο, να βρεθεί το ναυπηγείο, να βρεθεί η χρηματοδότηση, να βρεθούν οι γραμμές, να βρεθεί ή ράδα μέσα στο ναυπηγείο, ποιο ναυπηγείο είναι ελεύθερο και να φτιαχτεί το καράβι που θέλει περίπου ένα χρόνο. Δεν φτιάχνονται τα καράβια σε ένα βράδυ. Και όταν ερχόσαστε και λέτε ότι θα πρέπει να διατηρήσουμε το όριο ηλικίας των τριάντα ετών, σε ποιους απευθύνεστε; Υπάρχουν καράβια τα οποία μπορούν να διατηρηθούν στη ζωή μέσα από την υπαγωγή τους στη Συνθήκη της Στολκχόμης, υπάρχουν καράβια τα οποία πρέπει να αποσυρθούν, γιατί όντως κοστίζει η μετασκευή πολύ περισσότερο. Αλλά υπάρχουν καράβια τα οποία μπορούν να εξελιχθούν. Τα τελευταία όμως χρόνια δεν είχε γίνει ούτε μια παραγγελία νέου καραβιού. Και τα τελευταία χρόνια εφαρμόστηκε ο 2932. Φέτος αρχίζει να φαίνεται το νέο καθεστώς. Και φέτος φαίνονται οι ευεργετικές, αν θέλετε, επιπτώσεις που υπάρχουν στον καταναλωτή. Όταν ανοίγει ο ανταγωνισμός, υπάρχουν. Την Τρίτη, την Τετάρτη, την Πέμπτη οι τιμές είναι πάρα πολύ χαμηλές. Δεν ικανοποιούν το νησιώτη οι τιμές της Τρίτης, Τετάρτης και Πέμπτης; Πρέπει δηλαδή όλοι οι Έλληνες να ταξιδεύουν την Παρασκευή το απόγευμα και να επιστρέφουν την Κυριακή το απόγευμα; Αυτό θα πρέπει να είναι; Θα πρέπει να υπάρχει μία υπερεπένδυση για δέκα Σαββατοκύριακα του καλοκαιριού και για ένα δεκαπενθήμερο τον Αύγουστο; Μα, δεν είναι γίνεται αυτό. Βεβαίως, τις περιόδους της μεγάλης ζήτησης οι τιμές θα αυξάνονται, όπως αυξάνονται και στα αεροπορικά εισιτήρια. Δεν είναι λογικό; Τις περιόδους όμως της χαμηλής ζήτησης –και αυτό ενδιαφέρει τον νησιώτη, γιατί ο νησιώτης δεν είναι αυτός που εγκαταλείπει το νησί του το Σαββατοκύριακο, δεν είναι αυτός ο οποίος εγκαταλείπει το νησί του τον Δεκαπενταύγουστο- είναι αυτός που μένει εκεί. Είναι αυτός που παράγει, που υποδέχεται τουρίστες. Λοιπόν; Τότε μπορεί ενδεχομένως να πληρώσει ο μη οργανωμένος ταξιδιώτης περισσότερα λεφτά, αλλά υπάρχει και αυτός ο οποίος προνοεί, οργανώνει τις διακοπές του, βάζει κάτω τον προϋπολογισμό του και ικανοποιείται. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι αυτοί οι τίτλοι οι οποίοι δόθηκαν περί ακινησίας, περί μονοπωλίων και περί καθεστώς επιδοτήσεων, δεν ταιριάζουν στην πραγματικότητα. Μόνο ακινησία δεν υπάρχει. Σήμερα τα πλοία λειτουργούν κανονικά, δεν υπάρχουν έκτακτες δρομολογήσεις, καταργήθηκε αυτό το προς όφελος των εφοπλιστών καθεστώς, που έμπαιναν έκτακτες δρομολογήσεις στους τρείς μήνες του καλοκαιριού, με παράθυρα του νόμου Παπουτσή. Για δύο-τρεις μήνες κάναμε την αρπαχτή, φεύγαμε, καταστρέφαμε τον ανταγωνισμό, βουλιάζαμε το άλλο το καράβι που τακτικά εξυπηρετούσε το νησί, με αποτέλεσμα ούτε το νησί να εξυπηρετείται, ούτε οι επισκέπτες να εξυπηρετούνται και ο μόνος ο οποίος εξυπηρετείτο ήταν ένας εφοπλιστής ο οποίος είχε μία καλή πρόσβαση στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Τελείωσαν αυτά. Δεύτερον, μονοπώλια. Που υπάρχει μονοπώλιο; Σε ποια γραμμή; Πείτε μας μια γραμμή που υπάρχει μονοπώλιο. Δεν μπορείτε να εκστομίζετε εκφράσεις περί μονοπωλίου, βεβαρημένοι από το παρελθόν σας αφενός, αλλά από την άλλη να μη μπορείτε να στοιχειοθετήσετε έστω και μια κατηγορία. Και βεβαίως, επιδοτήσεις. Οι επιδοτήσεις έχουν αυξηθεί. Από 6 δισεκατομμύρια δραχμές που τις παραλάβαμε, τις έχουν πάει στα 60.000.000 ευρώ. Γιατί πιστεύουμε ότι θα πρέπει να επιδοτούνται οι γραμμές στη θάλασσα. Όπως το κράτος επιδοτεί τις οδικές συγκοινωνίες, τις οδικές αρτηρίες φτιάχνοντας δρόμους δημιουργώντας προϋποθέσεις, πληρώνοντας ένα ακριβό ΟΣΕ, πληρώνοντας κόστη, θα πρέπει αντίστοιχα να ρίχνει λεφτά στη θάλασσα για να διασφαλίσει αυτούς τους θαλάσσιους δρόμους. Και αυτό κάνει γενναιόδωρα η Κυβέρνηση. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο μόνο στο οποίο μπορώ να συμφωνήσω από όσα μέχρι τώρα ελέχθησαν από το ΠΑ.ΣΟ.Κ είναι στην ανάγκη ελέγχου και ενεργοποίησης της επιτροπής ανταγωνισμού σε ό,τι αφορά ιδιαίτερα τις παραπλανητικές διαφημίσεις. Είμαι βέβαιος ότι ο Πρόεδρος της επιτροπής ανταγωνισμού κ. Ζησιμόπουλος ο οποίος είχε διατελέσει και Πρόεδρος της ΡΑΘΕ και έχει ιδιαίτερη ευαισθησία στα θέματα της ακτοπλοΐας, σε αυτές τις πρόσφατες διαφημίσεις θα κινητοποιηθεί όπως και θα κινητοποιηθεί στις εναρμονισμένες πρακτικές. ¶λλωστε είδαμε για πρώτη φορά την επιτροπή ανταγωνισμού να βάζει πρόστιμα σε άλλου είδους μονοπώλια και πολύ μεγάλα πρόστιμα τα οποία δεν είχε την τόλμη, ούτε την πολιτική υποστήριξη, επί ημερών ΠΑ.ΣΟ.Κ, να επιβάλει και βεβαίως να εισπράξει. Όπως ξέρετε το θέμα της είσπραξης των δημοσίων εσόδων, το θέμα της είσπραξης ενός προστίμου δεν είναι θέμα του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας ή του κάθε Υπουργού. Υπάρχει ένα νομικό σύστημα, που προστατεύει τον κάθε πολίτη, στο οποίο μπορεί και να προσφύγει για κάθε πρόστιμο και αφού ολοκληρωθεί η δικαστική διαδικασία, τότε να πάει μέσα από τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Τι ερώτημα είναι αυτό, «πόσα εισπράξατε»; Ξέρετε εσείς κανέναν στον οποίο επιβάλλεται ένα πρόστιμο και δεν προσφεύγει; Θέλετε να αλλάξουμε τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας; Θέλετε να αλλάξουμε τις αρχές νομικής προστασίας του κάθε θιγόμενου πολίτη; Για όνομα του Θεού! Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εγώ νομίζω ότι είναι καλό να συζητάμε τα θέματα ακτοπλοΐας, αλλά είναι κακό να τα συζητάμε μόνο με κορώνες και ταμπέλες. Είναι καλό να τα συζητάμε επί της ουσίας και να μας δώσετε πραγματικές απαντήσεις στα βασικά ερωτήματα: Τι θέλετε να κάνουμε με την ηλικία των πλοίων; Πώς πιστεύετε ότι θα πρέπει να διαρθρωθούν οι νέες συνθέσεις; Διότι σήμερα δεν προχωράει αυτό το καθεστώς. Είναι προγραμματική μας διακήρυξη η αναθεώρηση του αναχρονιστικού καθεστώτος των υποχρεωτικών συνθέσεων. Είναι καλό που έχει μπει σε δημόσιο διάλογο. Περιμένουμε και τις δικές σας προτάσεις. Αν, όμως, θέλετε να μείνετε πίσω από τα κεκτημένα, τότε νομίζω ότι θα χάσετε και το τρένο της ανάπτυξης, αλλά και της επαφής με τον κόσμο. Ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε. ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε πολύ, κύριε συνάδελφε.