ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προφανώς ο συνάδελφος Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεν ήταν παρών ή δεν μελέτησε την ομιλία του πρώην Πρωθυπουργού, του κυρίου Σημίτη, εχθές το βράδυ. Τι είπε ο κ. Σημίτης, από τον οποίον βεβαίως η Νέα Δημοκρατία δεν περίμενε σχόλια ευμενή για την πορεία της; Είπε ότι «οι πολιτικές δυνάμεις -και σε αυτές συγκαταλέγει το ΠΑ.ΣΟ.Κ.- έχουν παραιτηθεί από τον ενεργό λόγο του διαμορφωτή των πολιτικών εξελίξεων. Προτιμούν το ρόλο ενός ενδιαφερόμενου αλλά αποστασιοποιημένου συμμετόχου. Διστάζουν να διεκδικήσουν τη θέση του καθοδηγητή. Η άποψή τους για το νέο είναι συνειδητά ασαφής. Η ασαφής αυτή άποψη προλαμβάνει αντιρρήσεις, διασφαλίζει μεγαλύτερη γκάμα επιλογών και αφήνει ανοιχτή την πόρτα για μεταστροφές» Αυτές δηλαδή τις μεταστροφές, αυτές τις πιρουέτες που βλέπουμε συνειδητά και ασυνείδητα πολλές φορές τους εκπροσώπους του ΠΑ.ΣΟ.Κ. να κάνουν σε αυτήν την Αίθουσα. Ξεχνούν ποιος ήταν ο προγραμματικός τους στόχος όλη την προηγούμενη περίοδο, ξεχνούν τι έχουν πει και αναβαίνουν στο εύκαιρο άρμα του λαϊκισμού στην προσπάθεια τους να καπηλευτούν οτιδήποτε. Τα ίδια είδαμε σε όλα τα μεγάλα θέματα, σε όλες τις μεταρρυθμίσεις που πέρασε η Κυβέρνηση δεν είδαμε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. να αντιδρά βάσει σχεδίου. Είδαμε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. να αντιδρά περιπτωσιολογικά, οχυρωμένο πίσω από συμφέροντα, πίσω από καθεστηκυίες τάξεις, πίσω από νοοτροπίες και λογικές οι οποίες καταδικάστηκαν και για τις οποίες χρειάζεται αλλαγή ακριβώς για να ανανεωθούν και να πάνε μπροστά. Έτσι και στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας έχει προσφέρει -δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό- αλλά δεν μπορεί να μείνει προσηλωμένο μέσα σε έναν τρόπο λειτουργίας, ο οποίος είναι ιδιαίτερα δαπανηρός και ιδιαίτερα δεν δίνει διέξοδο στην αγωνία του πολίτη για σωστή υγεία, γιατί, αν έδινε διέξοδο, δεν θα είχε αναπτυχθεί τόσο ραγδαία και τόσο δραματικά όλη την προηγούμενη περίοδο ο ιδιωτικός τομέας υγείας. Αν λειτουργούσε σωστά το Εθνικό Σύστημα Υγείας, το οποίο είναι φθηνότερο για τον καταναλωτή των ιατρικών υπηρεσιών, τότε δεν θα είχε δώσει το περιθώριο η κακή του λειτουργία στην ανάπτυξη ενός ιδιωτικού τομέα. Εμείς πιστεύουμε στην ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα. Πιστεύουμε ότι κάποια στιγμή και ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να ανοιχθεί στο μεγάλο χώρο της κοινωνικής ασφάλισης. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρχουν ανταγωνιστικές και συνδυαστικές συνθήκες ανάμεσα στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα και στην παροχή υγείας, γιατί αυτή είναι η δική μας φιλοσοφία. Εσείς και τον δημιουργήσατε, και τον καλλιεργήσατε και τον στηρίξατε τον ιδιωτικό τομέα και σήμερα έρχεστε να τον απαρνηθείτε. Και πώς τον στηρίξατε; Μη στηρίζοντας και μη εκσυγχρονίζοντας το ΕΣΥ, δημιουργώντας πολυδάπανες και χρονοβόρες διαδικασίες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Αττικού Νοσοκομείου. Το Αττικό Νοσοκομείο έχει μια ιστορία, η οποία ξεκινά από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90, από όταν παρεδόθη η έκταση από το Υπουργείο Εθνικής ¶μυνας στο Υπουργείο Υγείας το 1993 επί Κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας. Έκτοτε πέρασαν πολλά χρόνια, παρ’ ότι ήταν έτοιμη η μελέτη για την κατασκευή του. Πέρασαν πάρα πολλά χρόνια για να υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο και από τη στιγμή που υλοποιήθηκε, εξοπλίστηκε, εγκαινιάστηκε το νοσοκομείο, ήδη έχουν περάσει αρκετά χρόνια για να τεθεί σε λειτουργία. Φαντάζεστε μια μεγάλη, τόσο καίρια, τόσο καταλυτική και τόσο ουσιαστική επένδυση στο χώρο της υγείας που θα γινόταν από ιδιώτες να θέλει τόσο πολύ χρόνο για να λειτουργήσει; Βεβαίως όχι, γιατί ο ιδιωτικός τομέας ξέρει να αντιδρά απέναντι στις ανάγκες. Αντίθετα, ένα σύστημα γραφειοκρατίας, αγκυλώσεων, ένα σύστημα το οποίο θέλει πολλοί να είναι βολεμένοι μέσα σ’ αυτό το σύστημα δεν θέλει ούτε τις αλλαγές ούτε τις ανατροπές ούτε την ανανέωση, ούτε τη λειτουργία καινούριων μονάδων, με αποτέλεσμα, τι; Ένας πληθυσμός άνω του ενός εκατομμυρίου ανθρώπων, οι άνθρωποι που ζουν, εργάζονται και βιώνουν στη Δυτική Αθήνα σε συνθήκες μεγαλύτερης ανεργίας, μεγαλύτερης υποαπασχόλησης, χειρότερης πολεοδομικής διαρρύθμισης, αυτοί οι άνθρωποι που έχουν και τα χαμηλότερα εισοδήματα στην Αττική να στερούνται ουσιαστικών υπηρεσιών υγείας. Σήμερα η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας έχει καταφέρει στο Αττικό Νοσοκομείο να λύσει πολλούς από τους γόρδιους δεσμούς που άφησε πίσω του ένα άκρατο πνεύμα γραφειοκρατίας, ένα άκρατο πνεύμα δυσλειτουργίας. Και σήμερα το Αττικό Νοσοκομείο λειτουργεί πολύ καλύτερα, ιδιαίτερα τους τελευταίους οκτώ μήνες, και είμαστε βέβαιοι ότι στο τέλος αυτής της προγραμματικής περιόδου, αυτής της κυβερνητικής περιόδου το Αττικό Νοσοκομείο θα λειτουργεί στο σύνολο των δυνατοτήτων του. Είναι γεγονός ότι στο ΕΣΥ λείπει καίριο και ουσιαστικό προσωπικό. Είναι γεγονός ότι στο ΕΣΥ λείπουν πολλά από τα κονδύλια. Όμως, μ' αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο συζητάμε σήμερα για την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών υγείας, δίνουμε και περισσότερο προσωπικό προς τις ομάδες υγείας, μειώνοντας τις γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες και περιορίζουμε τη σπατάλη που οι γραφειοκρατικές υπηρεσίες δημιουργούν. Όταν εξοικονομούμε 56.000.000 ευρώ και αρκετές εκατοντάδες θέσεις απασχόλησης, τότε δίνουμε απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτει ο πολίτης, που δεν θέλει τους ανθρώπους που πληρώνει να τους βλέπει ως σφραγιδοκράτορες σε κάποιες υπηρεσίες να μπλοκάρουν την οποιαδήποτε μεταρρύθμιση ή την προσφορά προς τον πολίτη, αλλά τους θέλει στη μάχιμη υπηρεσία υγείας. Και απορώ πραγματικά γιατί αντιδράτε στην κατάργηση των ΠΕΣΥΠ και στην δημιουργία των λιγότερο κοστοβόρων και λιγότερων σε αριθμό από δεκαεπτά σε επτά περιφερειακών επιτροπών υγείας. Δεν είναι αυτό ένα μέτρο προς αυτό το οποίο λέγαμε, δηλαδή προς την κατάργηση όλων των ΠΕΣΥΠ, τα οποία δημιουργήθηκαν άκριτα; Δεν είναι ένα μέτρο με το οποίο περιορίζουμε τη γραφειοκρατία; Δεν είναι μέτρο η αντικατάσταση των πολυδαίδαλων διοικητικών συμβουλίων και των πολλών αρμοδιοτήτων με ένα σφιχτό σχήμα ελέγχου μικρότερο και στον αριθμό αλλά και μεγαλύτερο στην έκταση των περιφερειών τις οποίες ελέγχει; Δεν είναι σημαντική η μείωση από δεκαεπτά σε επτά; Δεν είναι σημαντική η εξοικονόμηση των 56.000.000 ευρώ λειτουργικών δαπανών που θα μειωθούν; Δεν είναι σοβαρές αυτές οι μεταρρυθμίσεις; Ποιος μπορεί σήμερα να αντιδρά σε αυτές; Μόνον όποιος πίστευε αυτό που δεν πιστεύουν οι πολίτες. Ότι το σύστημα λειτουργούσε καλά. Μα, οι πολίτες μόνοι τους δείχνουν ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες υγείας, ότι ζητάνε περισσότερα. Εμείς ανταποκρινόμενοι σ’ αυτή την ανάγκη, ερχόμαστε και κάνουμε παρεμβάσεις. Εσείς τις αρνείστε, δυστυχώς. Μας λέτε ότι με τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις επιβάλλουμε αναξιοκρατία. Από πού συνάγεται αυτό; Αλλάζει κάποια από τις κεντρικές δομές επιλογής προσωπικού και αξιολόγησης των ανθρώπων υπηρετούν στο σύστημα υγείας; Σε καμία περίπτωση. Το ότι αλλάζει η αρμοδιότητα και από το Υπουργικό Συμβούλιο πάει στον Υπουργό η επιλογή του Προέδρου του ΟΚΑΝΑ είναι σημαντική αλλαγή; Είναι τόσο κορυφαία και δραματική; ¶λλωστε αυτό το οποίο συνέβαινε όλα τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν το Υπουργικό Συμβούλιο να κάνει δεκτή την πρόταση του Υπουργού Υγείας; Ο Υπουργός Υγείας δεν είναι ένα πολιτικό πρόσωπο, το οποίο συμμετέχει στο κυβερνητικό σχήμα και αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη για τις πράξεις του και τις επιλογές του; Είναι ανεύθυνος; Νομίζω ότι τα επιχειρήματά σας βρίσκονται μέσα στη λογική ότι κάνετε αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση και καταλήγουν στην μόνιμη επωδό για τα «γαλάζια» παιδιά. Ακούσαμε πάλι τη γνωστή ρήση που έχουμε ακούσει σε όλα τα νομοσχέδια, ανεξαρτήτως αντικειμένου, περί αγροφυλάκων. Δηλαδή ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει γίνει κυβέρνηση αγροφυλάκων. Εγώ δέχομαι να το ακούω αυτό το επιχείρημα. Με χαροποιεί να το ακούω, γιατί δείχνει ότι τελικά δεν έχετε κανένα επιχείρημα επί της ουσίας για ουσιαστική κριτική, απέναντι στις νομοθετικές παρεμβάσεις της Κυβέρνησης. Γιατί αν είχατε, θα στεκόσασταν σ’ αυτά και δεν θα επανερχόσασταν συνέχεια επί σειρά νομοσχεδίων διαφορετικών υπουργείων στο θέμα των αγροφυλάκων. Διότι η θέσπιση της αγροφυλακής αποτελεί και υλοποίηση προγραμματικής μας δέσμευσης, αλλά και σοβαρή υπόσχεση προς τον αγροτικό κόσμο και προς τον κόσμο της περιφέρειας, ο οποίος όλα τα προηγούμενα χρόνια ένοιωσε εγκατάλειψη και ανασφάλεια, ένοιωσε στο πετσί του την ανεύθυνη μεταναστευτική σας πολιτική, αφού σε καμία περίπτωση δεν είδε προστασία της περιουσίας του. Έρχομαι στο θέμα των εφημεριών. Πρώτο επίπεδο κριτικής: Γιατί και κατά πόσον κατατέθηκε την α ή την β ώρα η συγκεκριμένη τροπολογία, την οποία και ανέπτυξε ο Υπουργός στην Επιτροπή αλλά και την έχουμε μπροστά μας. Η τροπολογία αυτή αναστέλλει λόγω δυσλειτουργίας την εφαρμογή ενός Προεδρικού Διατάγματος κατ’ εφαρμογή ευρωπαϊκού κανονισμού. Προεδρικού διατάγματος του πότε; ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΕΡΛΕΠΕ-ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ: Το 2001. ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Το 1999. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΕΡΛΕΠΕ-ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ: Κυβερνάτε από το 2004. Δεν είστε ενημερωμένος. ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Το 1999. Από το 1999 μέχρι το 2004 κυβερνούσατε εσείς. Τι κάνατε; Λέτε ότι εμείς σήμερα αγοράζουμε χρόνο για να φέρουμε τη νέα λειτουργία των εφημεριών. Εσείς όλα αυτά τα χρόνια τελικά πουλούσατε χρόνο εις βάρος της εναρμόνισης της χώρας προς τις κοινοτικές οδηγίες και εις βάρος της εφαρμογής των κανόνων δικαίου που εσείς οι ίδιοι θεσπίζετε. Και τελικά πουλούσατε απέναντι στους γιατρούς φθηνές υποσχέσεις, τις οποίες ποτέ δεν είχατε το θάρρος, τη δύναμη και την αποφασιστικότητα να υλοποιήσετε. Εμείς δεν αρνούμεθα σε καμία περίπτωση την εφαρμογή των κανόνων που επιβάλλονται. Δεν αρνούμεθα σε καμία περίπτωση την εφαρμογή ενός νέου συστήματος. Αυτό το οποίο ζητάμε είναι μέσα στο πλαίσιο μιας γενικής αναδιάρθρωσης του ΕΣΥ μέσα από την ρήξη με το παρελθόν με τα κακά στοιχεία του παρελθόντος. Ζητάμε ακόμα μια παράταση για να ολοκληρωθεί μία μεγάλη μεταρρύθμιση, η οποία θα συνεχίσει να υλοποιείται με αυτό το νομοσχέδιο που με πολύ αγωνία περιμένουμε και εμείς και όσοι ασχολούνται με τα θέματα υγείας. Έρχομαι στα θέματα των προμηθειών. Σήμερα σ’ αυτή τη χώρα είμαστε πρώτοι στην κατανάλωση φαρμάκων. Έχουμε την μεγαλύτερη φαρμακευτική δαπάνη ανά ασφαλισμένο στο ΕΣΥ. Στο χώρο της υγείας γίνονται οι μεγαλύτερες εξωσυμβατικές και χωρίς διαγωνισμούς συμβάσεις προμηθειών. Υπάρχουν περιφερειακά συστήματα υγείας, τα οποία εκτινάσσουν τους προϋπολογισμούς με τρόπο άκριτο. Σπαταλώνται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ μόνο και μόνο γιατί δεν έχουν τεθεί οι βάσεις για ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό, διαφανές, λειτουργικό σύστημα προμηθειών στα δημόσια νοσοκομεία, από τα οποία σκοπεύουμε να εξοικονομήσουμε περισσότερα χρήματα. Και σκοπεύουμε, αν όχι να μειώσουμε τον επόμενο προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας, τουλάχιστον να τον διατηρήσουμε ίσο, αλλά να έχουμε και περιθώριο χρημάτων για την αξιοποίηση και τη βελτίωση των υποδομών. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χαίρομαι όταν ένα Υπουργείο λέει ότι έχει αρκετά χρήματα, για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του και ότι προσπαθεί να κάνει περισσότερη οικονομία, γιατί δείχνει ότι και η πολιτική του ηγεσία και ο προϊστάμενος του Υπουργός είναι αποφασισμένος να συγκρουσθεί με τα κατεστημένα και με τα κάθε λογής τρωκτικά που επικρατούν σε διάφορους τομείς και να υψώσει το ανάστημά του, να χτίσει τοίχους, να περιχαρακώσει και να διασφαλίσει τη διαφάνεια και πάνω από όλα να εξοικονομήσει στον πολίτη τα χρήματα που ο καθένας μας πληρώνει, γιατί πληρώνουμε ακριβά και ζητάμε υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Απέναντι στα μεγάλα ποσά που πληρώνουμε για τις υπηρεσίες υγείας, σήμερα το Υπουργείο Υγείας αποδεικνύει ότι ξέρει να τα διαχειρίζεται και να τα προστατεύει και να δίνει λύσεις στα προβλήματα που κληρονόμησε. Γι’ αυτό όχι μόνο είναι σοβαρή η προσπάθειά του, αλλά είναι συνολικά το έργο του ένα έργο το οποίο κρίνεται από την κοινή γνώμη ως θετικό και προς την σωστή κατεύθυνση. (Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)