Με την συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2002 και κατ΄ επέκταση της οικονομικής πολιτικής που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση το επόμενο έτος, είναι επιβεβλημένο να ασχοληθούμε με τις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αλλά και τις πιθανότητες να ξεκολλήσει η χώρα μας από την τελευταία θέση που βρίσκεται σήμερα σε ότι αφορά τις επιδόσεις της απέναντι στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές Οικονομίες. Σε αυτή την προσπάθεια το πλέον φυσιολογικό για μία κυβέρνηση θα ήταν να αξιοποιήσει τις υγιείς δυνάμεις της και να παραγκωνίσει οτιδήποτε αντιπαραγωγικό που υπονομεύει την προοπτική της πραγματικής σύγκλισης. Είναι σε όλους γνωστό ότι οι μοναδικοί συναλλαγματικά προσοδοφόροι κλάδοι για την χώρα μας είναι ο Τουρισμός και η Εμπορική Ναυτιλία και δεν υπάρχει πιο τρανό παράδειγμα για την υπονόμευση της προσπάθειας να αναπτυχθεί η ελληνική οικονομία από το γεγονός ότι το κράτος επενδύει στο αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας μόλις το μισό τοις εκατό του συνολικού προϋπολογισμού. Η Ελληνική Ναυτιλία έχει προσφέρει πολλά στην ελληνική οικονομία. Oι δυνατότητες που υπάρχουν για την αύξηση αυτής της προσφοράς είναι περισσότερες κυρίως στον τομέα της απασχόλησης με την δημιουργία θέσεων εργασίας τόσο στην θάλασσα όσο και στην στεριά. Για το μέγεθος της Ελληνικής Ναυτιλίας αρκεί μόνο να αναλογιστούμε το γεγονός ότι οι Έλληνες Πλοιοκτήτες επενδύουν κάθε χρόνο για ναυπηγήσεις νέων πλοίων ένα ποσό που προσεγγίζει το 25% του συνολικού προϋπολογισμού της χώρας. Το ποσό αυτό αναδεικνύει τις τεράστιες δυνατότητες που υπάρχουν για την προσέλκυση νέων κεφαλαίων, για επενδύσεις, την αύξηση εισροής του συναλλάγματος και γενικότερα την ανάπτυξη μιας νέας οικονομίας και δραστηριότητας που σήμερα βρίσκεται εκτός των τειχών. Απέναντι σε όλα αυτά η κυβέρνηση αντιτάσσει μια διαχειριστική και λογιστική νοοτροπία που υπονομεύει αυτήν την προσπάθεια και διατηρεί ένα νοσηρό κατεστημένο με αποτέλεσμα την συρρίκνωση του ελληνικού νηολογίου και την διαιώνιση του φαινομένου της ανεργίας. Κυρίες και Κύριοι Λίγες ημέρες μετά τον ανασχηματισμό και μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους οι νέοι Υπουργοί επιδόθηκαν σε σωρεία υποσχέσεων. Σε αυτά τα πλαίσια ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας ομολογώντας την αποτυχία των προκατόχων του δήλωνε για την Ναυτική εκπαίδευση ότι «δεν θα γυρίζουμε γύρω- γύρω από το πρόβλημα, την Ναυτική εκπαίδευση θα την δούμε από μηδενική βάση». Αν θυμάστε καλά κ. Υπουργέ η Νέα Δημοκρατία συναισθανόμενη το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από την έλλειψη επαρκών και ικανών στελεχών στην στεριά και την θάλασσα χαιρέτισε την δήλωση σας. Όμως πριν περάσει ένας μήνας έρχεστε και διαψεύδετε τον εαυτό σας. Στον Προϋπολογισμό του Υπουργείου Ε.Ν. υπάρχει αύξηση μόλις κατά 2% στα κονδύλια της Ναυτικής εκπαίδευσης. Ποσοστό που αντιστοιχεί σε 87.000 Ευρώ ενώ στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων τα σχετικά κονδύλια είναι μειωμένα κατά 5,4 εκατ. Ευρώ, που αντιστοιχεί σε μία μείωση της τάξης του 65% σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2000. Και όλα αυτά όταν το 2001 μέσα από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων δεν δόθηκε ούτε μία δραχμή για την Ναυτική εκπαίδευση και όλοι θα περίμεναν αυτή τη χρονιά μια γενναία αύξηση και όχι μεγαλύτερη μείωση. Θα ήθελα πραγματικά να μου απαντήσει ο Υπουργός πως θα κάνει τους νέους να προσεγγίσουν τα Ναυτικά επαγγέλματα ώστε να μην επαναληφθεί το γεγονός για τις Ναυτικές Ακαδημίες να εκδηλώνουν ενδιαφέρον 488 νέοι για 1105 θέσεις, όταν μάλιστα έχει προβλεφθεί για τη διαφήμιση της Ναυτικής εκπαίδευσης το ιλιγγιώδες ποσό των 1500 Ευρώ; Όπως είναι αντιληπτό κύριοι συνάδελφοι μιλάμε για τον απόλυτο εμπαιγμό στην προκειμένη περίπτωση. Η ναυτική εκπαίδευση δεν πρόκειται να αναβαθμιστεί όσο οι πολιτικές της κυβέρνησης εξαντλούνται στις ταμπέλες και όχι στην ουσία. Ένα δεύτερο θέμα που επίσης αναδεικνύει την αναξιοπιστία της κυβέρνησης αφορά τις προσλήψεις του Λ.Σ Με νόμο η πολιτεία έχει δεσμευθεί ότι μέχρι το 2006 θα πρέπει να έχει διπλασιαστεί ο αριθμός των υπηρετούντων στο Σώμα. Πρόθεση της κυβέρνησης ήταν το μεγαλύτερο μέρος των προσλήψεων αυτών να γίνει πριν την Ολυμπιάδα του 2004. Έτσι λοιπόν το ΥΕΝ πρότεινε στο Υπουργείο Οικονομικών να γίνουν φέτος περίπου 2150 προσλήψεις. Η πρόταση αυτή απορρίφθηκε από το οικονομικό επιτελείο με αποτέλεσμα το ΥΕΝ να καταθέσει μια δεύτερη, για την πρόσληψη 1480 ατόμων στην οποία και συμφώνησαν. Από τα στοιχεία όμως του προϋπολογισμού προβλέπεται η διάθεση μόνο 2.377.200 Ευρώ για την πλήρωση νέων θέσεων προσωπικού. Αυτό σημαίνει ότι το ΥΕΝ μπορεί να προσλάβει μόνο 800 άτομα και αυτά μετά τον δέκατο μήνα γιατί σε διαφορετική περίπτωση δεν θα έχει τις δυνατότητες να καταβάλει τους μισθούς τους. Δυστυχώς με τέτοιες πρακτικές και εφόσον αυτές οι επιπολαιότητες συνεχιστούν και τον επόμενο χρόνο, είναι βέβαιο ότι το Λιμενικό δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις για την Ολυμπιάδα. Αυτός ο κίνδυνος περιγράφεται και από τις πιστώσεις που έχουν προβλεφθεί για τον εξοπλισμό του Λ.Σ. Η αύξηση κατά 170.000 Ευρώ σε ότι αφορά τις στρατιωτικές κατασκευές και τους εξοπλισμούς ασφαλώς δεν λύνουν τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν και ελπίζω να μην έχει κανείς την αυταπάτη ότι τα προβλήματα θα ξεπερασθούν με τα σκάφη που κατάσχονται. Για τα λιμάνια και τις λιμενικές υποδομές δεν είναι όμως δυνατόν να μιλήσω. Και αυτό γιατί δεν προβλέπεται καμία πίστωση. Ούτε στον προϋπολογισμό του ΥΕΝ ούτε του υπουργείου Αιγαίου αλλά ούτε στους προϋπολογισμούς των περιφερειών δεν προβλέπεται τόσο από τον τακτικό όσο και από το πρόγραμμα επενδύσεων καμία πίστωση. Όσο στον προϋπολογισμό της περιφέρειας Ιόνιου, Βορείου και Νοτίου Αιγαίου δεν υπάρχει καμία πίστωση για κατασκευή έργων. Η μόνη πίστωση που υπάρχει πέρα από μικρά ποσά για συντήρηση εγκαταστάσεων. Η μόνη πίστωση που αφορά λιμάνια είναι 60.000 ευρω και δεν καλύπτει ούτε τις ελάχιστες δαπάνες. Ένα άλλο πρόβλημα που είναι βέβαιο ότι θα συναντήσει μπροστά του το ΥΕΝ αφορά την συντήρηση των πλωτών μέσων. Πρόκειται για ένα μείζον θέμα αν αναλογιστεί κανείς τι συνέβη την μοιραία νύχτα του Ναυαγίου του Εξπρές Σάμινα όταν το μόνο ναυαγοσωστικό μέσο που διέθεταν οι Κυκλάδες ήταν καθηλωμένο λόγο βλάβης. Από τους σχετικούς πίνακες για αμοιβές και προμήθεια ειδών συντήρησης των πλωτών μέσων υπάρχει μια αύξηση 13.000 Ευρώ. και πρέπει να αναρωτηθεί κανείς τι άλλο πρέπει να γίνει προκειμένου η κυβέρνηση να ασχοληθεί πιο σοβαρά με τα θέματα που άπτονται της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας Κλείνοντας θα ήθελα να αναφερθώ σε όσα αναφέρει η εισηγητική έκθεση για τις μετοχοποιήσεις και τις ιδιωτικοποιήσεις των δημοσίων οργανισμών. Λέει η έκθεση: «Το πρόγραμμα γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή προκειμένου να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του δημοσίου να μεγιστοποιηθεί η πρόσοδος και να υπάρξουν οι περισσότερες δυνατές θέσεις απασχόλησης» Αν υπήρχε βαθμός υποκρισίας και παραπλάνησης της κοινής γνώμης για κάθε υπουργείο τότε το ΥΕΝ θα έπαιρνε άριστα. Αναφέρομαι βεβαίως στην μετοχοποίηση του ΟΛΠ η πορεία της οποίας έχει εκθέσει ανεπανόρθωτα ολόκληρη την κυβέρνηση, καταγγέλλεται από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και είναι βέβαιο ότι υπονομεύει την ανάπτυξη αλλά και την βιωσιμότητα όχι μόνο του οργανισμού αλλά και ολόκληρης της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι για τους παραπάνω λόγους αλλά και για πολλούς ακόμα που δεν είχα τον χρόνο να αναπτύξω η Ν.Δ. καταψηφίζει τον προϋπολογισμό και ειδικότερα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.