ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λίγο έλειψε να μας πει ο κατελθών από το Βήμα κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ ότι το ΠΑΣΟΚ έφτιαξε σε αυτό τον τόπο μέχρι και την Ακρόπολη, ότι όλα τα έφτιαξε. Τόσο πολύ τα έφτιαξε, ώστε μέσα σε δέκα χρόνια δημοπράτησε το ΥΠΕΧΩΔΕ έργα περίπου 10,5 δις ευρώ και μέσα σε τριάμισι χρόνια με την παρούσα Κυβέρνηση με το συγκεκριμένο Υπουργό η Νέα Δημοκρατία έχει δημοπρατήσει έργα 16,5 δις ευρώ. Πόσα απαντάτε σε αυτά τα καταλυτικά στοιχεία κύριοι συνάδελφοι; Λέγοντας ότι κάποτε κάποιος Υπουργός σας σχεδίασε, σκέφτηκε ένα έργο που έχει ανάγκη ο τόπος, πέταξε και μία πρόσκληση ενδιαφέροντος και μετά δεν έκανε καμία προπαρασκευαστική ενέργεια, με αποτέλεσμα το έργο να βαλτώσει; Τι κάνατε στον Ε65; Κάνατε καμία ενέργεια; Μία πρόσκληση ενδιαφέροντος είχατε κάνει το 2002 και όπως σας απέδειξε ο Υπουργός, αυτό για το οποίο είχατε προσκαλέσει τις εταιρείες να καταθέσουν προτάσεις, ούτε καν σχεδιάζεται και υλοποιείται σήμερα, γιατί ήταν ασύμφορο και πάνω από όλα δεν ήταν λειτουργικό. Το να λέτε ότι σήμερα ψηφίζετε αυτή τη σύμβαση παραχώρησης μόνο και μόνο γιατί το είχατε σχεδιάσει εσείς, είναι το μεγαλύτερο ψέμα που μπορείτε να πείτε στον ελληνικό λαό. Τίποτα, μα τίποτα δεν είχατε κάνει στο συγκεκριμένο έργο, όπως δεν είχατε κάνει σε μία σειρά από άλλα έργα. Κι αν ήσασταν τόσο καλοί στη διαχείριση των έργων, τότε γιατί χρειάστηκε η Νέα Δημοκρατία, όταν ανέλαβε το 2004 τη διακυβέρνηση του τόπου, να έλθει να κάνει την οριστική παραλαβή του εθνικού δρόμου Αθήνα-Κορίνθου που είχε τελειώσει σχεδόν μία δεκαετία; Ούτε την οριστική παραλαβή δεν είχα καταφέρει να κάνετε. Κι επειδή μιλήσατε για την ποιότητα των έργων ΠΑΣΟΚ, πηγαίνετε να πείτε σε όλους τους πολίτες που πηγαίνουν στην Πελοπόννησο ποια είναι η ποιότητα των έργων μέχρι προχθές. Ποιους εθνικούς δρόμους είχατε φτιάξει; Με ποια ταχύτητα μπορούσαν να κινηθούν τα οχήματα; Τι σήμανση υπήρχε; Τι λακκούβες υπήρχαν; Τι ποιότητα οδοστρώματος; Αν συζητάτε σήμερα για το θέμα του κόστους με όλα αυτά τα κάλπικα στοιχεία τα οποία προσπαθείτε ατάκτως ερριμμένα να βάλετε σ’ έναν κουβά, θα σας πω πολύ χαρακτηριστικά ότι το μέσο κόστος εθνικού δρόμου επί κυβερνήσεών σας ήταν περίπου 32 εκατομμύρια ευρώ και με τη συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης το κόστος πάει στα 8 εκατομμύρια ευρώ κατασκευής. Αυτή είναι η αλήθεια. Βάλτε κάτω τα νούμερα για να δείτε αν ανταποκρίνονται ή όχι στην πραγματικότητα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, την πιο υποκριτική στάση την έχετε σε ό,τι αφορά την εθνική καταστροφή στην Πάρνηθα. Έχετε αυτήν την υποκριτική στάση όχι γιατί σας «καίει» πραγματικά το τι έγινε στο βουνό, όχι γιατί έχετε διαφορετική άποψη από τα μέτρα που ανέλαβε να υλοποιήσει η Κυβέρνηση διαμέσου του ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά γιατί η δική σας ιστορία, ο δικός σας σκοπός είναι να ανακαλύψετε αποκλειστικά και μόνο πολιτικές ευθύνες. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι για την καταστροφή που έγινε στην Πάρνηθα υπάρχουν βαρύτατες και ουσιαστικές υπηρεσιακές ευθύνες. Δεν έχουμε δει κανέναν από τους υπηρεσιακούς παράγοντες να έχει ούτε το θάρρος, ούτε το σθένος να αναλάβει αυτές τις ευθύνες. Περιμένουμε κι εμείς, αλλά τουλάχιστον θα τους δείξουμε την ανοχή να περάσει αυτή η κρίσιμη περίοδος των πυρκαγιών και να αναλάβουν τις ευθύνες τους την κρίσιμη ώρα, αλλά να μην έρχεται το ΠΑ.ΣΟ.Κ. να γίνει τιμητής της δασικής περιουσίας της χώρας όταν στο άλλο βουνό της Αττικής το 1995 και το 1998 κάηκαν περίπου 110.000 στρέμματα, 65.000 στρέμματα το 1995 και 96.000 στρέμματα το 1998, πενήντα εκ των οποίων είχαν ξανακαεί το 1995. Δύο φορές κάηκαν και ξέρετε τι κηρύξατε αναδασωτέο; Το ήμισυ αυτής της εκτάσεως. Όχι μόνο κηρύξατε το ήμισυ αυτής της εκτάσεως αναδασωτέο και η αναδάσωση και η προστασία της έκτασης δεν έγιναν, αλλά ένα μεγάλο κομμάτι αυτού του δάσους στα χρόνια των δικών σας κυβερνήσεων με τη δική σας ευθύνη και εποπτεία οικοπεδοποιήθηκε και χτίστηκε. Έχετε βαρύτατες ευθύνες για τις παραλείψεις και της Δασικής Υπηρεσίας και του Δασαρχείου. Βέβαια έχετε βαρύτατες ευθύνες και για τους δύο δασικούς νόμους που ψηφίσατε οι οποίοι ευθέως αμφισβητήθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας με αποτέλεσμα σήμερα να έχει ανοίξει η όρεξη οικοπεδοφάγων σε όλη τη χώρα. Μην προσπαθείτε να φύγετε έτσι όπως λέτε από τις ευθύνες που έχετε για το παρελθόν γιατί αυτά τα ξέρουν οι Έλληνες πολίτες. Οι αγανακτισμένοι πολίτες που μαζεύτηκαν προχθές έξω από τη Βουλή δεν ήταν μόνο για την Πάρνηθα, αλλά διαμαρτυρήθηκαν για ένα σύστημα κακό, διεφθαρμένο, ένα σύστημα οικοπεδοφάγων, ένα σύστημα το οποίο μέσα από «παραθυράκια» δημιουργούσε τις προϋποθέσεις καμένες εκτάσεις να γίνονται οικόπεδα και βίλες. Σ’ αυτήν την ιστορία οφείλουμε όλοι να ορθώσουμε το ανάστημά μας και να αλλάξουμε το πλαίσιο και το περιβάλλον στο οποίο λειτουργούμε και να σταματήσουμε επιτέλους να κάνουμε αυτό το πινγκ-πονγκ, αυτήν τη συζήτηση περί πολιτικών ευθυνών η οποία δεν προσφέρει τίποτα ούτε στον τόπο, ούτε στις επόμενες γενιές. Προσπαθείτε σε κάθε περίπτωση να βρείτε τις πολιτικές ευθύνες. Προσπαθείτε πάντα να βρείτε Υπουργούς να κάνουν «χαρακίρι» στην πλατεία Συντάγματος, αλλά πείτε μας έστω και ένα στέλεχος δικό σας που κάποια στιγμή, όταν φάνηκε να είναι ανίκανο να ανταπεξέλθει στις αρμοδιότητες που του είχατε αναθέσει, έστω να έχει υποβάλει με σεμνότητα την παραίτησή του. Δυστυχώς η μόνη παραίτηση που είδαμε ήταν κατόπιν εορτής και αυτό από τον πρώην Πρόεδρο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας και Γενικού Διευθυντή του κόμματός σας, του κυρίου Παπακωνσταντίνου, ο οποίος φαίνεται ότι στο Τ.Ε.Ο. είχε κάνει αρκετές προεκλογικές και άλλες ρυθμίσεις. Μέχρι και διαφήμιση στους δήμους της Β΄ Αθηνών και σε σωματεία της Β΄ Αθηνών έδινε μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσει τους πολιτικούς στόχους του προϊσταμένου του Υπουργού. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα τελευταία χρόνια έγινε μία πραγματική κοσμογονία στον τομέα των δημοσίων έργων όχι μόνο γιατί άλλαξε ο τρόπος με τον οποίον κατακυρώνεται πλέον ένα δημόσιο έργο. Δεν υπάρχει αμφισβήτηση του νομοθετικού πλαισίου, όπως υπήρξε αμφισβήτηση και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και από τους Έλληνες που συμμετείχαν σε έργα σε ό,τι αφορά το μαθηματικό τύπο, εκείνο το αμαρτωλό σύστημα, το οποίο δεν είχε λογική, δεν είχε συνέχεια, δεν είχε συνέπεια. Ήταν ένα σύστημα μόνο και μόνο για να μαζεύονται μεταξύ τους οι εταιρείες και να βρίσκουν τον τρόπο με τον οποίο θα κάνουν τη διανομή των έργων. Ξέρετε ότι ακόμα υπάρχουν σε εκκρεμότητα στα δικαστήρια έργα που είχατε προκηρύξει τότε. Όχι μόνο έχει γίνει κοσμογονία στην αλλαγή αλλά έχει γίνει αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο ανατίθεται ένα δημόσιο έργο, στον τρόπο με τον οποίο ανατίθεται η μελέτη του, στον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζεται η μελέτη του και βέβαια έχει γίνει μια τεράστια αλλαγή με τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Έργα σε όλη την περιφέρεια, αλλά και στο κέντρο της Αθήνας γίνονται μέσα από αυτό το επωφελές για το δημόσιο σύστημα. Αυτά που σας είπα πριν, δηλαδή τα στοιχεία σε σχέση με το 1994-2003 και τα 10,5 δισεκατομμύρια ευρώ για έργα που είχατε προκηρύξει και αναθέσει μαζί με τα Ολυμπιακά Έργα, δεν έχουν καμία σχέση με τα έργα της τριετίας που ανέρχονται στα 16,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό από μόνο του αποτελεί απάντηση σε όποιον θέλει να μειώσει το έργο αυτής της Κυβέρνησης. Αυτό, όμως, που κατάφερε σήμερα το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., ο κ. Σουφλιάς, είναι να δώσει απαντήσεις σε όλα αυτά τα οποία προσπαθήσατε να βάλετε σαν σκιές σε αυτή τη Σύμβαση. Και όχι μόνο απάντησε για το θέμα ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας τελικά ήταν αυτό που αποφάσισε για την τύχη του διαγωνισμού και βεβαίως την κατακύρωση του έργου στον ένα μειοδότη, αλλά απάντησε και σε όλες τις άλλες αιτιάσεις σχετικά με το κόστος. Και απορώ, αναφερόμενος συγκεκριμένα στον κ. Φωτιάδη, ο οποίος έχει κάνει και Υπουργός Οικονομικών, άσχετα εάν είναι έγκριτος νομικός ο ίδιος, γιατί δεν αντιλαμβάνεται τον όρο και τον ορισμό των μελλοντικών χρηματικών ροών σε παρούσα αξία, ένα χρηματοοικονομικό μοντέλο το οποίο υπάρχει καταχωρημένο στο σύνολο της βιβλιογραφίας για το πώς τα λεφτά που θα εισπράξεις σε δέκα, σε είκοσι, σε τριάντα χρόνια, τα μετατρέπεις σε αξία σήμερα. Οποιαδήποτε απόφαση δικαστηρίου, αλλά και οποιαδήποτε σύμβαση που έχει εισροές στο μέλλον από τις οποίες θα καλυφθούν εκροές του σήμερα, χρησιμοποιεί τέτοια μοντέλα. Πώς, λοιπόν, εσείς φέρνετε όλες αυτές τις χρηματικές ροές που θα γίνουν σε τριάντα χρόνια σήμερα; Γιατί δεν κοιτάζετε κάτι άλλο και να δείτε εάν είναι επ’ ωφελεία του ελληνικού δημοσίου και επ’ ωφελεία του Έλληνα καταναλωτή η Σύμβαση; Πείτε πόσο πληρώνει διόδια ανά χιλιόμετρο. Πόσο πληρώνει ο χρήστης διόδια ανά χιλιόμετρο με την Σύμβαση; Πληρώνει 0,4 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Ξέρετε πόσο πληρώνει με τη δική σας σύμβαση το χιλιόμετρο της Αττικής Οδού; Έχετε κάνει την αναγωγή; Εκεί να την κάνετε την αναγωγή για να δείτε τι υπογράφατε πριν δέκα χρόνια και τι υπογράφουμε σήμερα και ποιος ευνοείται. Και όχι μόνο αυτό. Εδώ η χρέωση θα γίνεται και ανά χιλιόμετρο χρήσης και όχι συνολικός κεφαλικός φόρος, όπως είναι και όπως επιβάλλεται σήμερα στο χρήστη της Αττικής Οδού, που έχει γίνει ένας πολύ σοβαρός, πολύ αξιόπιστος, πολύ καλός δρόμος για την Αττική. Φαίνεται, βεβαίως, ότι ο δρόμος σχεδιάστηκε μικρότερος από ότι θα μπορούσε, αφού κάθε Σαββατοκύριακο σχεδόν είναι μπλοκαρισμένος, μιας και οι έξοδοι και οι είσοδοι σε ό,τι αφορά στους μεγάλους κόμβους και ιδιαίτερα στον κόμβο της Κηφισίας ή στον κόμβο της Εθνικής Οδού, είναι μονίμως μπλοκαρισμένες. Αυτό μόλις έξι χρόνια αφ’ ότου την παραδώσατε στην κυκλοφορία. Και πάλι παραμένει ένα σύστημα κεφαλικής εισφοράς, ακόμα και αν το χρησιμοποιήσεις για ένα χιλιόμετρο, όσο είναι από τη μια είσοδο στην άλλη έξοδο, αφού πάλι πληρώνεις τα 2,5 ευρώ. Αυτές ήταν οι συμβάσεις ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Και όταν μιλάτε για τις συμβάσεις της Νέας Δημοκρατίας να είστε πολύ πιο φειδωλοί και στις εκφράσεις σας και στους χαρακτηρισμούς σας. Παρόλα αυτά, το δεύτερο στοιχείο που αποδεικνύει ότι αυτή η Σύμβαση είναι επ’ ωφελεία του ελληνικού δημοσίου, είναι ότι ενώ υπήρχε η πρόβλεψη για απόδοση ιδίων κεφαλαίων του παραχωρησιούχου της τάξεως του 8,5%, τελικά κατακυρώθηκε με απόδοση ιδίων κεφαλαίων 5,6%, όταν αντίστοιχα στην Αττική Οδό η απόδοση ιδίων κεφαλαίων είναι 12,5%. Και αυτή είναι μόνο η πρόβλεψη που υπάρχει στη σύμβαση και όχι τα πραγματικά νούμερα, τα οποία τελικά γίνονται. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ολοκληρώνοντας μια σειρά από παρεμβάσεις στα εθνικά δίκτυα της χώρας αλλάζει η μορφή της Ελλάδος. Περιοχές της χώρας, όπως η νότια Πελοπόννησος, η δυτική Ελλάδα, ακόμα και η Θεσσαλία ξαναμπαίνουν στο χάρτη των επιλογών, μέσα από μεγάλα εθνικής σημασίας οδικά δίκτυα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι κομμάτια της χώρας είχαν παραμεληθεί και δρόμοι που θα έπρεπε να είχαν φτιαχτεί, εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες, όπως ο δρόμος που ανέφερε πριν ο κ. Μπούγας, ο δρόμος Θερμοπύλες-Ιτέα-Αγρίνιο poy ήταν η εναλλακτική διαδρομή όταν ακόμη δεν υπήρχε η γέφυρα του Ρίου-Αντιρρίου και έκλεινε με κακές καιρικές συνθήκες, όχι μόνο δεν είχαν φτιαχτεί, αλλά δεν είχαν συντηρηθεί επί σαράντα χρόνια. Και ξέρουμε και ξέρει και ο κάθε Έλληνας πολίτης, ότι στον τομέα των δημοσίων έργων, το ΠΑ.ΣΟ.Κ δεν έχει να επιδείξει ένα ξεκάθαρο, διάφανο και αποτελεσματικό παρελθόν. Αυτό που έχει να παρουσιάσει είναι όχι μια σειρά από κορδέλες κομμένες ή άκοπες, αλλά μία σειρά από κακοτεχνίες, μία σειρά από εγκατάλειψη, μία σειρά από κούφιες υποσχέσεις. Το ξέρουν οι κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδας, το ξέρουν οι Θεσσαλονικείς που δεν είδαν ποτέ την υποθαλάσσια αρτηρία και το μετρό να δημιουργείται, το ξέρουν οι Αθηναίοι πολίτες που ξέρουν ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το 1993 ξεκίνησε επιτέλους το Μετρό, το ξέρουν οι κάτοικοι της Αττικής που έχουν γνώση και θυμούνται, ότι όταν ξεκινούσαν στη δεκαετία του ΄70 οι προσπάθειες για τη δημιουργία του αεροδρομίου το ΠΑ.ΣΟ.Κ συνδιαδήλωνε με αυτούς με τις μαύρες σημαίες που δεν θέλανε τη μεταφορά του ελληνικού, το ξέρουν οι κάτοικοι όλων των προαστίων της Αθήνας, οι οποίοι έχουν δει τα μεγάλα τους έργα να καθυστερούν. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συγκεκριμένη στόχευση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι να δοθούν τα λεφτά και από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και από το Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ως επί το πλείστον στην περιφέρεια και αυτή η στρατηγική επιλογή έχει ως μόνο στόχο, το αντιστάθμισμα των οφελών που πήραν οι κάτοικοι της Αττικής, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, σε έργα όμως, τα οποία δε βελτίωσαν, ούτε δραματικά μετέβαλαν την καθημερινότητά τους. Διότι το να φτιάχνεις γήπεδα που δεν ξέρεις την επόμενη μέρα τι να τα κάνεις, αυτό δεν είναι έργο παραγωγής πολιτικής, αλλά είναι ένα έργο κατασπατάλησης πόρων. Εμείς δεν θα σπαταλήσουμε πόρους. Δεν θα πετάξουμε ευρώ για εντυπώσεις. Εμείς, θα κάνουμε έργα που και αύριο και μεθαύριο και αντιμεθαύριο θα είναι χρήσιμα, θα είναι ωφέλιμα, θα ενώνουν το κέντρο με την περιφέρεια, θα δίνουν προοπτικές στους Έλληνες πολίτες και σε αυτά τα έργα ζητάμε να μη βάλουμε ταμπέλες κομματικές. Ζητάμε να μην βάλουμε ταμπέλες προσωπικές, αλλά να βάλουμε ταμπέλες εθνικές. Αν σε αυτή τη διαδικασία, αν σε αυτή την προσπάθεια, εσείς έχετε τη διάθεση να συμμετάσχετε, είμαστε εδώ για να πάμε μαζί. Εάν έχετε τη διάθεση να κάνετε φυγή προς το παρελθόν, τότε φυγή προς το παρελθόν θα κάνετε και στις κάλπες και θα πάρετε τα ίδια αποτελέσματα, όπως την προηγούμενη φορά. Ευχαριστώ. (Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)