"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" Διαφημιστικές πινακίδες καλύπτουν το εξωτερικό του κτιρίου Φιξ στη Συγγρού, υποβαθμίζοντας το μουσείο Η κατάσταση με την εξωτερική εικόνα που παρουσιάζει το κτίριο του Φιξ στη Λεωφόρο Συγγρού διαρκώς επιδεινώνεται. Οι διαφημιστικές πινακίδες κάθε είδους (συμβατικές, ηλεκτρονικές, μεγάλης επιφανείας) τείνουν να καλύψουν και το τελευταίο ελεύθερο τετραγωνικό μέτρο των όψεων του ταλαιπωρημένου κτιρίου. Θα περίμενε κανείς ότι η συστηματική λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο ισόγειο του παλιού εργοστασίου θα έβαζε ένα τέλος στην κραυγαλέα αισθητική υποβάθμιση. Αλλά όσο η κυριότητα του Φιξ παραμένει στην «Αττικό Μετρό Α.Ε.» και η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεν υπογράφει την παραχώρηση του συνόλου του κτιρίου στο υπουργείο Πολιτισμού (βλ. «Κ», 17.1), δεν προβλέπεται η παραμικρή πρόοδος. Κι αυτό γιατί οι διαφημιστικές πινακίδες αποτελούν ένα πρώτης τάξεως έσοδο για την «Αττικό Μετρό Α.Ε.» η οποία επινοικιάζει τον εξωτερικό χώρο σε μεγάλη εταιρεία εκμετάλλευσης υπαίθριας διαφήμισης (την «ALMA-ATERMON»). Η «Αττικό Μετρό Α.Ε.», παρά τις επανειλημμένες ενοχλήσεις μας, αρνήθηκε να μας ενημερώσει για το ακριβές ποσό. Εν τούτοις, μιλάμε με βεβαιότητα για εξαιρετικά σοβαρό έσοδο πολλών εκατομμυρίων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δώδεκα συμβατικές θέσεις κοστίζουν κατά μέσον όρο σε μία διαφημιστική εταιρεία 10 εκατ. δρχ. για δύο εβδομάδες. Το ποσό αυξομειώνεται ανάλογα με διάφορους παράγοντες, όπως η θέση του προσφερόμενου διαφημιστικού χώρου ή η πυκνότητα των θέσεων• από αυτήν την άποψη, το Φιξ δεν είναι ιδανικό σημείο αφού συνωστίζονται περισσότερες από πενήντα διαφημίσεις. Η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Αννα Καφέτση υποστηρίζει ότι οι διαφημίσεις θα μπορούσαν να έχουν απομακρυνθεί και αύριο το πρωί. Αρκεί να υπήρχε η πολιτική βούληση: «Οταν είχε πραγματοποιηθεί η πρώτη έκθεση στο Φιξ, η έκθεση Τσαρούχη, η «Αττικό Μετρό» είχε ξηλώσει όλες τις διαφημίσεις από το μέτωπο της Καλλιρρόης, ύστερα από απαίτηση του Ιδρύματος Τσαρούχη. Οταν εγκαταστάθηκε το μουσείο ζητήσαμε από τον πρόεδρο της Εταιρείας, τον κ. Κίκηρα, να τύχουμε της ίδιας αντιμετώπισης. Αλλά βλέπετε τι συμβαίνει!». Το ζήτημα με τις αφίσες δεν είναι μόνο αισθητικό. Λίγες ημέρες μετά τα εγκαίνια της έκθεσης Τσόκλη, τον περασμένο Νοέμβριο, ο εκθεσιακός χώρος πλημμύρισε, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο την ίδια την έκθεση. Ο σωρός με τις πεταμένες αφίσες είχε φράξει τα φρεάτια, με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η ομαλή απορροή των υδάτων. Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε για το θέμα και ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης: «Το θέαμα που αντικρίζουν οι χιλιάδες περαστικοί από τον κεντρικό αυτό δρόμο, αλλά και οι επισκέπτες του μουσείου όταν προσεγγίζουν τον χώρο», αναφέρει ανάμεσα στα άλλα ο κ. Βαρβιτσιώτης, «είναι όχι μόνο αποκρουστικό αλλά και προσβλητικό. Ο βουλευτής ερωτά τον υπουργό Πολιτισμού Ευάγγελο Βενιζέλο τι προτίθεται να πράξει προκειμένου να απομακρυνθούν οι διαφημιστικές πινακίδες που περιβάλλουν το κτίριο και πότε προβλέπεται η έναρξη των εργασιών ανάπλασής του. Η Αννα Καφέτση θεωρεί ότι η σημερινή κατάσταση, εκτός των άλλων, υπονομεύει την ίδια τη λειτουργία του μουσείου: «Είναι άδικο ένα πραγματικά σημαντικό έργο που επιτελείται εδώ να θάβεται κάτω από τόννους διαφημίσεων». Δημητρης Ρηγοπουλος