ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Αφού καλωσορίσουμε τον Υπουργό και Υφυπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας στα νέα τους καθήκοντα και ευχόμενος να κάνουν σωστά τη δουλειά τους πάνω απ’ όλα, θα ήθελα να πω ότι έχω σοκαριστεί από την ιδεολογική σύγχυση που επικρατεί ιδιαίτερα σε ορισμένα κόμματα. Είναι απίστευτο αυτό το οποίο εκστόμισε ο κ. Ροντούλης. Μάλλον, βρίσκεται βαθιά εκτός γραμμής με τον κ. Καρατζαφέρη, ο οποίος έχει κάνει   σημαία τα τελευταία χρόνια, έναν αγώνα κατά της τρομοκρατίας. Μιας μορφή της τρομοκρατίας για τα πλοία μας είναι η πειρατεία. Σήμερα, η πειρατεία, ιδιαίτερα στις θάλασσες της Ινδονησίας, είναι καθημερινό φαινόμενο.  Την προηγούμενη μόνο χρόνια, 98 περίπου ναυτικοί από όλο τον κόσμο έχασαν τη ζωή τους ως θύματα πειρατείας, ενώ πολλά πλοία κατελήφθησαν και λεηλατήθηκαν.  Η Ελλάδα, ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο- όχι μόνο στην Ευρώπη- θα πρέπει να έχει στόχο να υπάρχει ασφάλεια στις θάλασσες. Εμείς είμαστε οι πρώτοι που θα πρέπει να πιέζουμε για την ασφάλειας στις θάλασσες και  όχι οι τελευταίοι.

                Ένας ακόμα λόγος είναι αυτό που έχουμε χαράξει στρατηγικά ως χώρα, έχουμε υπηρετήσει όλα αυτά τα χρόνια και έχει φανεί από την πολιτική μας μέσα από την ανάδειξη του Ευθυμίου Μητρόπουλου ως γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού είναι ότι εμείς σεβόμαστε τις αποφάσεις του ΙΜΟ. Γιατί σεβόμαστε τις αποφάσεις του ΙΜΟ; Είναι αμερικανοκίνητος ο ΙΜΟ; Σε καμιά περίπτωση. Το αντίθετο θα σας έλεγα, ότι στον ΙΜΟ εκφράζονται όλες οι άλλες φωνές που δεν μπορούν να εκφραστούν με άνεση μέσα στην αμερικανική ήπειρο και ιδιαίτερα στις Η.Π.Α.. Τι κάνανε μέχρι τώρα οι Η.Π.Α., που είναι ο βασικός οικονομικός παράγοντας της Γης, καθώς καλύπτουν το 35% του διεθνούς εμπορίου; Οι Έλληνες Εφοπλιστές με τα καράβια τους και οι ναυτικοί- πηγαίνανε τακτικά στα αμερικανικά λιμάνια. Γινόταν η υπαγωγή των ελληνικών και των υπό ελληνική σημαία πλοίων στους κανόνες του US Coast guard, της αμερικανικής ακτοφυλακής και έπαιρναν πιστοποιητικά. Μάλιστα, δεν έπαιρναν μόνο τα πλοία.  Έπαιρναν και τα πληρώματα πιστοποιητικά και υπάρχουν περιπτώσεις που, ασκώντας μονομερή, ακόμη και κακόβουλη εμπορική πολιτική, οι ΗΠΑ έδιναν προτεραιότητα στα αμερικάνικά πλοία να ξεφορτώσουν, με τη δικαιολογία όταν τα πιστοποιητικά- έστω και ένα έλασσον ενός 4ου βοηθού καμαρότου σε ένα κρουαζιερόπλοιο- δεν ήταν σε καλή κατάσταση ή αμφισβητούσαν ακόμη και την εγκυρότητα του και μπορούσαν να αφήσουν ένα κρουαζιερόπλοιο υπό ελληνική σημαία, ελληνικό πλήρωμα και ελληνική πλοιοκτησία, να περιμένει ώρες έξω από ένα λιμάνι, με αποτέλεσμα, βεβαίως να θίγονται τα Ελληνικά συμφέροντα. Αν μιλάμε για εξωτερική πολιτική συμφερόντων, εμείς πρέπει να υπηρετούμε την πολιτική μέσα στον ΙΜΟ και όχι να αντιδρούμε με αυτά τα επιχειρήματα.

                Μπορώ να σας πω δε ότι η χώρα μας και η ελληνική σημαία έχει καταφέρει με κόπο να είναι σήμερα μέσα στις αναγνωρίσιμες σημαίες και θα πρέπει να διατηρήσουμε ακριβώς αυτό το κεκτημένο.

Πάμε τώρα στα ζητήματα της λαθρομετανάστευσης. Ο ISPS, τον οποίο σήμερα κυρώνουμε, είναι ένας κώδικας ο οποίος προστατεύει τα λιμάνια ακόμη και από την απειλή της λαθρομετανάστευσης.

Ανέφερε ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ δε το λιμάνι της Πάτρας, που είναι η βασική πύλη εξόδου λαθρομεταναστών προς την Ευρώπη. Δεν είναι σπάνιο να βρούμε λαθρομετανάστες στα πλοία τα οποία πηγαίνουν στην Ιταλία, οι οποίοι να έχουν πεθάνει μέσα στα αμπάρια ή μέσα στο γκαράζ του πλοίου από τις εξατμίσεις ή να έχουν παγώσει μέσα σε ψυγεία. Είναι διαρκής η «επίθεση» που δέχεται το λιμάνι της Πάτρας και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες, οι οποίες κάνουν τα δρομολόγια προς την Ιταλία, από λαθρομετανάστες. Το κόμμα του κ. Καρατζαφέρη έχει χαράξει στρατηγική γύρω από τους λαθρομετανάστες, έρχεται εδώ και αντιδρά στην κύρωση ενός διεθνούς κώδικα, που έχει ως στόχο τη θωράκιση των λιμανιών. Νομίζω ότι θα πρέπει τα κοινοβουλευτικά καθήκοντα να συνάδουν με αυτά τα τηλεοπτικά σόου, στα οποία οι συνάδελφοι  του ΛΑ.Ο.Σ. έχουν αυτή την ιδιαίτερη αδυναμία και έφεση και αυτά τα οποία λένε στα τηλεοπτικά παράθυρα του δικού τους σταθμού, να λέγονται και στην αίθουσα της Βουλής, ώστε να μη μεταδίδει άλλα το κανάλι της Βουλής και άλλα το ΤΗΛΕΑΣΤΥ. Αυτά όμως, σαν παρατήρηση.

Παράλληλα, θα ήθελα να σας πω ότι με έκπληξη διαπίστωσα και τα υπόλοιπα κόμματα να καταψηφίζουν την εφαρμογή αυτού του κώδικα, το Κ.Κ.Ε. και ο Συνασπισμός και θα σας πω γιατί. Υπάρχουν τρεις βασικοί κώδικες ασφάλειας γύρω από το πλοίο και τη θάλασσα. Είναι η SOLAS, που ο τίτλος της σημαίνει Save Our Lives At Sea και μεριμνά για τα θέματα ασφαλείας του ναυτικού προσωπικού που βρίσκεται πάνω στο πλοίο. Υπάρχει ο ISM Code, ο οποίος είναι ο International Safety Management Code, που έχει σχέση με την ασφαλή διαχείριση του πλοίου, δηλαδή τις προϋποθέσεις καλής λειτουργίας του πλοίου, ώστε να μην έχουμε ατυχήματα και οτιδήποτε άλλο. Ο τελευταίος κώδικας είναι ο ISPS, ο οποίος έχει θέμα όχι το safety πλέον – γιατί εμείς μιλάμε για ασφάλεια – αλλά υπάρχει το safety και υπάρχει και το security, δηλαδή η εξασφάλιση του πλοίου και του λιμανιού απέναντι σε έκνομες ενέργειες. Σας ανέφερα μια περίπτωση, που είναι το θέμα της λαθρομετανάστευσης.

Είναι επίσης, το θέμα του λαθρεμπορίου, από το οποίο προστατεύεται ένα λιμάνι και μια λιμενική ζώνη και, βεβαίως, είναι και το θέμα της τρομοκρατίας, για το οποίο, εμείς ως χώρα, και ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στην Ευρώπη, θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ υπέρ του να εφαρμοστούν και να μπουν αυτοί οι κανόνες, να βάλουμε υψηλά στάνταρτς για την ασφάλεια στα λιμάνια μας. Θα σας έλεγα μάλιστα ότι θα ήμουν πολύ δεκτικός στο να ασκηθεί μια κριτική στην Κυβέρνηση για την ελλιπή εφαρμογή, μέχρι τώρα, του ISPS στα ελληνικά λιμάνια. Αυτό θα ήταν μια γόνιμη κριτική από την Αντιπολίτευση και όχι τα θεωρητικά. Επί της ουσίας, έχει ο ΟΛΠ σήμερα Safety Manager ή είναι η θέση κενή; Κύριε υπουργέ, δυστυχώς είναι κενή. Είστε καινούριος στα θέματα του λιμανιού, αλλά – με συγχωρείτε – στα ελληνικά λιμάνια δεν μπορούμε να συζητάμε για σχέδια ασφάλειας και θα πρέπει να πούμε ορισμένες αλήθειες. Θα πρέπει να πούμε την αλήθεια – και έχουν δίκιο συνάδελφοι που έθεσαν το θέμα της προσβασιμότητας στην ακτή – ότι πάρα πολλά λιμάνια μέσα στη χώρα, μικρά, περιφερειακά, αποτελούν μέρος του κοινωνικού γίγνεσθαι και δεν μπορούν να οχυρωθούν και ενδεχομένως θα πρέπει να εξαιρεθούν από τους διεθνείς πλόες του ISPS, ώστε να είναι προσβάσιμα μόνο σε εσωτερικής κατανάλωσης πλόες και να μην μπορούν ενδεχομένως μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια, τα οποία τα προσεγγίζουν μια φορά την εβδομάδα, να τα προσεγγίσουν, επειδή πέντε εβδομάδες το χρόνο θέλει κάποιο κρουαζιερόπλοιο να προσεγγίσει, ενδεχομένως, ένα μικρό λιμανάκι του Αιγαίου, στο οποίο βεβαίως αδυνατούμε και να το περιφράξουμε και να το ασφαλίσουμε. Αλλά δεν μπορεί να μην υπάρχουν αυστηροί κανόνες εφαρμογής στα θέματα του Ο.Λ.Π., από τον οποίο διακινούνται περίπου 12 εκατ. επιβάτες ετησίως.

Νομίζω ότι, πέρα από το τι ψηφίζουμε και τι κυρώνουμε αυτό το οποίο πρέπει να πιεσθεί πολύ και η διοίκηση του Ο.Λ.Π. να προχωρήσει είναι στην εφαρμογή των κανόνων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ήθελα να τοποθετηθώ και σε άλλες δύο ρυθμίσεις. Η μία αφορά στο θέμα της διαχείρισης του 5% υπέρ λιμανιών, το οποίο διαιρείται αυτή τη στιγμή σε 2,5% και σε 2,5% στο λιμάνι της επιβίβασης και στο λιμάνι της αποβίβασης ως τέλος. Το πρόγραμμα της Ν.Δ. μιλάει για κατάργηση των τελών και κρατήσεων υπέρ τρίτων στο επιβατικό εισιτήριο. Γιατί μιλάει για κατάργηση και συμφωνεί με την κυρία Παντελάκη; Εμείς θέλουμε το εισιτήριο να μην είναι μια μέθοδος εισπράξεων υπέρ του κράτους μόνο και μόνο διότι αποτελεί σε πολλές περιπτώσεις είδος ανάγκης και έτσι επιβαρύνεται. Διαφωνήσαμε με την τοποθέτηση και την επιβολή του επίναυλου, που είναι μη αποδοτικό τέλος. Κύριε Διαμαντίδη, είναι μη αποδοτικό, δεν το έχουμε καταργήσει και οφείλουμε να το καταργήσουμε. Διαφωνήσαμε με όλες τις άλλες επιβαρύνσεις, οι οποίες είναι υπέρ λεμβούχων, υπέρ αχθοφόρων παρόλο που κανείς επιβάτης δεν βλέπει κανέναν αχθοφόρο σε κανένα λιμάνι ώστε να βοηθήσει μια ταλαίπωρη γιαγιά και βεβαίως, όλα αυτά υπέρ των λιμένων. Θέλουν τα λιμάνια να έχουν κίνηση; Ας κάνουν συμβάσεις με τις ακτοπλοϊκές εταιρίες και να πουν πόσο χρεώνουν το  κάθε πλοίο για την προσέγγιση. Να μπει στα συνολικά έξοδα του πλοίου και να κριθεί από τον ανταγωνισμό εκεί που υπάρχει και αν μια εταιρία θέλει να χρηματοδοτεί την κίνησή της σε ένα λιμάνι, να το κάνει μέσα από εκπτώσεις και προσφορές.

Εάν θέλουμε να τονώσουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα λιμάνια υπάρχει εάν δεν κάνω λάθος και αυτό το χρηματοδοτικό πρωτόκολλο, το οποίο έχει διαφημισθεί τα τελευταία χρόνια με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, τα 3 δις ευρώ μέσα από τα οποία οφείλουμε να τα αξιοποιήσουμε και να κάνουμε τις αναγκαίες επενδύσεις, που φαίνεται ότι η προηγούμενη ηγεσία στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είχε προχωρήσει αφού τόσο πολύ το είχε διαφημίσει.

Σχετικά με το Ναυτικό Νοσοκομείο στα Βριλήσσια δεν θα διαφωνήσω, διότι είναι και στην εκλογική μου περιφέρεια και έτυχε να το επισκεφθώ φέτος το καλοκαίρι. Δεν θα διαφωνήσω με κανέναν ότι είναι όντως σκάνδαλο και μια βάναυση μορφή εγκατάλειψης. Είναι όμως, ένα πάρα πολύ ακριβό ακίνητο και είναι αναμφισβήτητα περιουσία των Ελλήνων ναυτικών. Σήμερα ο Δήμος έχει  βλέψεις, να το οικειοποιηθεί και να το κάνει δάσος, άλσος ή τέλος πάντων να το χρησιμοποιήσει υπέρ του Δήμου. Εάν η περιουσία δεν γίνει εκμεταλλεύσιμη από το Ν.Α.Τ., αυτή θα είναι η φυσική του κατάληξη. Θα βρεθούμε μαζί με το Δήμο…

ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ (Ειδική Αγορήτρια του Κ.Κ.Ε.): Κύριε Βαρβιτσιώτη, πληρώνουν οι εφοπλιστές.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Κυρία Παντελάκη, είναι πολύ εύκολο να πληρώνουν οι εφοπλιστές τα πάντα. Έχω εξηγήσει και νομίζω ότι έχετε αντιληφθεί, ότι τα καράβια έχουν και σημαία και προπέλα και αλλάζουν και λιμάνια και ονόματα και χώρες πλοιοκτησίας. Έχει γίνει μια υπεράνθρωπη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια να αυξηθούν και η απασχόληση των Ελλήνων ναυτικών και να αυξηθεί συνολικά η ελληνική ναυτιλία. Το ότι σήμερα από τα 600 καράβια που κτίζονται σε γυάρδες ανά τον κόσμο ελληνικής πλοιοκτησίας και θα προσεγγίσουμε τα 80 να έρθουν υπό ελληνική σημαία, είναι πρωτοφανές, διότι κάποτε κανένα καινούριο καράβι δεν ύψωνε ελληνική σημαία. Για να διατηρήσουμε την ισχύ της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία είναι πέρα από οικονομική βασικά πολιτική και καθιστά τη χώρα μας σημαντικό παράγοντα, θα πρέπει να ξεκαθαρίζουμε τι θα πρέπει να πληρώνουν. Φυσικά δεν μπορούν να πληρώνουν υπερδεκαπλάσια από ότι θα πληρώνουν στον ευρωπαϊκό ή στον διεθνή ανταγωνισμό. Όπως δεν πληρώνουν οι ναυτικοί φόρους, ασφαλιστικές εισφορές, διότι τους ενισχύουμε, έχουμε αφήσει πολύ μεγάλα περιθώρια στους εφοπλιστές. Όλα αυτά είναι συνταγματικά κατοχυρωμένα από το 1952 και το 1975 με την επιβεβαίωση της πράξης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι σε ό,τι αφορά τα θέματα του ISPS και της εφαρμογής του κάνουμε ένα σημαντικό βήμα και πρέπει οπωσδήποτε να ψηφίσουμε μια διεθνή Σύμβαση, η οποία απορρέει από τις διεθνείς συνθήκες αλλά και από τον ηγετικό ρόλο τον οποίο θέλουμε να διαδραματίσουμε στα παγκόσμια ναυτιλιακά πράγματα.

Σχετικά με τα τέλη καλώ την Κυβέρνηση να σκεφθεί την αντιμετώπιση των τελών υπέρ τρίτων μέσα από τη συνολική κατάληξή τους και την ενσωμάτωσή τους στο εισιτήριο. Σε ότι αφορά το Ν.Α.Τ. να αντιληφθούν οι εκάστοτε διοικήσεις, ότι πρέπει να προχωρήσουν με γενναία βήματα στην αξιοποίηση αυτής της περιουσίας…