Οι σπουδαστές της Σχολής Εθνικής Άμυνας επισκέφθηκαν σήμερα την Βουλή και ενημερώθηκαν για το έργο και τους στόχους της Διαρκούς Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και Άμυνας της Βουλής από τον Πρόεδρο κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη ενώ εισηγήσεις έκαναν και οι εκπρόσωποι των κομμάτων.

 

Ειδικότερα ο κ. Βαρβιτσιώτης αφού καλωσόρισε τους σπουδαστές της Σχολής Εθνικής Άμυνας και τον Διοικητή Αντιναύαρχο κ. Κουρκούλη στην ομιλία του επεσήμανε:

 

Κύριε Διοικητά, Κυρίες και Κύριοι Σπουδαστές,

 

                Αποτελεί τιμή για το Σώμα η παρουσία της Σχολής Εθνικής Αμύνης στην Βουλή και ιδιαίτερη τιμή για εμένα ως Προέδρου της Επιτροπής Εξωτερικών και Αμύνης, που μαζί με τον κ. Πρόεδρο της Βουλής σας υποδεχόμαστε στους χώρους της και τις εργασίες της. Η παρουσία στο Κοινοβούλιο της Διοίκησης και των σπουδαστών του κορυφαίου εκπαιδευτικού ιδρύματος των Ενόπλων Δυνάμεων είναι ενδεικτική του ενδιαφέροντος, που επιδεικνύεται από την Σχολή, να προσφέρει πολύπλευρη ενημέρωση και επιμόρφωση στους σπουδαστές της. Αποδεικνύεται έτσι έμπρακτα ότι αποστολή της είναι να αποδώσει «μορφωμένα» και όχι απλά «εκπαιδευμένα» στελέχη, δημιουργώντας ένα πρότυπο αξιωματικού και υπαλλήλου κοινωνικά αποδεκτού, ακαδημαϊκά ολοκληρωμένου και επαγγελματικά επαρκούς. 

               

                Γνωρίζω ότι η εκπαιδευτική φιλοσοφία, που έχει υιοθετηθεί από την Σχολή σας στα 57 έτη λειτουργίας της, προσεγγίζει αυτή των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και αποσκοπεί στην ανάπτυξη της κρίσης και της αντικειμενικής εκτίμησης των πραγμάτων ή καταστάσεων που οδηγούν μέσα από την πληρέστερη κατά το δυνατόν ενημέρωση στην επιλογή των καλυτέρων λύσεων ή αποφάσεων και όχι στην παροχή τυποποιημένων απαντήσεων και συνταγών για κάθε περίπτωση. Στην διάρκεια της φοίτησής σας θα σας δοθεί η ευκαιρία να αναδείξετε την προσωπικότητά σας και συνεργαζόμενοι με άλλους συναδέλφους σας, να επιβεβαιώσετε ότι ο ανθρώπινος παράγοντας και ιδιαίτερα τα στελέχη που σχεδιάζουν, κατευθύνουν, ηγούνται και διαχειρίζονται τους πόρους των Ενόπλων Δυνάμεων και της Ελλάδας γενικότερα, δηλαδή εσείς, αποτελούν αποφασιστικό συντελεστή της προαπαιτούμενης για την χώρα μας ποιοτικής υπεροχής. Ποιοτική υπεροχή, η οποία αποτέλεσε για την Ελλάδα μας, σε όλη την μακραίωνη ιστορία της, την απάντηση στην ποσοτική υπεροχή των αντιπάλων μας.         

 

Η Διαρκής Επιτροπή Εθνικής 'Άμυνας

Η Βουλή των Ελλήνων έχει στρέψει την προσοχή της, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, στην ανάπτυξη της κοινοβουλευτικής διπλωματίας. Έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των διεθνών της σχέσεων, την προώθηση των εθνικών θεμάτων και γενικά την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό. Με το τελευταίο Κανονισμό της, έχει διαμορφώσει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που αναβαθμίζει το ρόλο της και τη συνεργασία μεταξύ Βουλής και Κυβέρνησης στα ευρωπαϊκά θέματα.

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης των διεθνών σχέσεων της χώρας κινείται και η Διαρκής Επιτροπή Εθνικής 'Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής. Η βασική της αποστολή κινείται σε τρία επίπεδα:

- Πρώτον την επεξεργασία των Νομοσχέδιων των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών.

-  Δεύτερον την συζήτηση των γενικότερων ζητημάτων εξωτερικής πολιτικής με την παρουσία των αρμόδιων υπουργών και

- Τρίτον την ανάπτυξη συνεργασίας με αντίστοιχες επιτροπές ξένων Κοινοβουλίων.

 

Η κοινοβουλευτική διπλωματία

 

Με την άσκηση της κοινοβουλευτικής διπλωματίας, η Βουλή των Ελλήνων στοχεύει:

-Στην ενίσχυση των σχέσεων με τα Κοινοβούλια άλλων χωρών και, κατ' επέκταση των δεσμών μεταξύ των λαών.

-Στην ανάπτυξη της συνεργασίας των Κοινοβουλίων στο πλαίσιο των Διεθνών Οργανισμών.

-Στην προβολή της χώρας μας και του πολιτισμού μας στο εξωτερικό και, ειδικότερα, στα ξένα Κοινοβούλια.

-Στην ενημέρωση των ξένων Κοινοβουλίων και των Διεθνών Κοινοβουλευτικών Οργανισμών για τις θέσεις της χώρας μας στα διεθνή ζητήματα και, ειδικότερα, στα εθνικά μας θέματα.

 

Η διεθνής παρουσία της Βουλής

 

Κατά το πρόσφατο παρελθόν, επισκέφθηκαν την Βουλή των Ελλήνων περισσότεροι από 60 Πρόεδροι Κοινοβουλίων ξένων χωρών και Κοινοβουλευτικών Συνελεύσεων Διεθνών Οργανισμών, αρχηγοί Κρατών και Πρωθυπουργοί, πάνω από 30 Αντιπρόεδροι Κυβερνήσεων και Υπουργοί Εξωτερικών και Άμυνας, καθώς και Προκαθήμενοι Πατριαρχείων και Εκκλησιών και παράγοντες της Ομογένειας.

Επίσης, η Βουλή εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο της σε πολλές χώρες στο εξωτερικό, καθώς και σε δεκαπέντε και πλέον Ευρωπαϊκές και Μεσογειακές Διασκέψεις.

Τέλος, από το 1997, το Ελληνικό Κοινοβούλιο διοργάνωσε στην Αθήνα Διασκέψεις Προέδρων Κοινοβουλίων και νέων Κοινοβουλευτικών, από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Μεσογείου, της Παρευξείνιας Συνεργασίας και, για πρώτη φορά, της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενώ, παράλληλα, προώθησε τη διοργάνωση Διεθνών Συναντήσεων και στη περιφέρεια (Θεσσαλονίκη, Βόλος, Λάρισα, Σαντορίνη, Ρόδος, Χανιά).

Ιδιαίτερα πλούσια είναι η δράση και συμμετοχή των Ελλήνων Βουλευτών σε Κοινοβουλευτικές Διασκέψεις, Συνελεύσεις Διεθνών Οργανισμών, όπως του Συμβουλίου της Ευρώπης, της Δυτικοευρωπαϊκής Ένωσης, της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, του Οργανισμού Ασφάλειας και Συνεργασίας για την Ευρώπη, της Οικονομικής Συνεργασίας Εύξεινου Πόντου και της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης.

Επίσης, σημαντική είναι η συνεισφορά τους στη διεθνή προβολή της Βουλής με την ανταλλαγή επισκέψεων των Ομάδων Φιλίας και τη συμμετοχή τους σε Ομάδες Παρατηρητών σε εκλογικές αναμετρήσεις διαφόρων χωρών.

 

ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στον αιώνα που ξεκίνησε έχουν αναδυθεί νέες απειλές και προκλήσεις για ολόκληρη την διεθνή κοινότητα. Η διασπορά των όπλων μαζικής καταστροφής είναι μία σοβαρή πρόκληση. Το οργανωμένο έγκλημα και η παράνομη διακίνηση ανθρώπων συνιστούν μία άλλη απειλή, η οποία μπορεί να έχει αποσταθεροποιητικά αποτελέσματα.

 

Το κυρίαρχο όμως και πιο πιεστικό πρόβλημα των καιρών μας είναι η τρομοκρατία, που αγγίζει όλους μας, ανεξαρτήτως θρησκείας, φυλής ή φύλου. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτόν τον μεγάλο κίνδυνο συλλογικά, διότι κανείς, όσο ισχυρός και αν είναι, δεν μπορεί να το κάνει μονομερώς.  

 

Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αντιμετωπίσουμε την τρομοκρατία στη ρίζα της είναι να προωθήσουμε την ανεκτικότητα, την αμοιβαία αποδοχή, την αλληλοκατανόηση και, πάνω απ’ όλα, την ανάπτυξη – την δυνατότητα για όλους να έχουν πρόσβαση στα αναγκαία αγαθά για τη ζωή τους. Γι’ αυτό θεωρούμε  και ως μια από τις σοβαρότερες πηγές κινδύνου τον Ισλαμικό φονταμεταλισμό και θεωρούμε ότι η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να εργαστεί με ακόμα πιο έντονο τρόπο για την αντιμετώπιση του. Επίσης με τον ίδιο έντονο τρόπο θα πρέπει να εργαστεί και για την επίλυση του Μεσανατολικού που αποτελεί την πιο σοβαρή πηγή παραγωγής τριβών και συγκρούσεων στην περιοχή.

 

Η Ελλάδα καταδικάζει απερίφραστα όλες τις τρομοκρατικές ενέργειες ως εγκληματικές και αδικαιολόγητες πράξεις ανεξάρτητα από τα κίνητρα και τις μορφές τους. Επίσης έχει επικυρώσει και τις 12 Διεθνείς Συμβάσεις κατά της τρομοκρατίας, ενώ έχει υπογράψει τη Διεθνή Σύμβαση για την Καταπολέμηση της Πυρηνικής Τρομοκρατίας. Η Ελλάδα υποστηρίζει, επίσης, την προσπάθεια της διεθνούς κοινότητας για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας σε επίπεδο και άλλων Διεθνών Οργανισμών (ΟΑΣΕ, Συμβούλιο της Ευρώπης, κλπ.), που δραστηριοποιούνται στο θέμα. Η στήριξη μας σε αυτόν τον αγώνα είναι έμπρακτη με την αποστολή Ελληνικής δύναμης στο Αφγανιστάν. Με το ψήφισμα 1386/2001 ΣΑ/ΟΗΕ συνεστήθη η International Security Assistance Force (ISAF) δηλαδή η Πολυεθνική Δύναμη για την τήρηση της τάξεως στο Αφγανιστάν, στην οποία συμμετέχει και η Ελλάδα.

 

Σε όλες αυτές τις επισκέψεις και επαφές που περιέγραψα προηγουμένως στο πλαίσιο της Κοινοβουλευτικής Διπλωματίας δίνεται η δυνατότητα στους έλληνες Βουλευτές να εκφράσουν τις απόψεις της χώρας μας για την προώθηση:

 

-               Των δημοκρατικών αρχών διακυβέρνησης, και των ευρωπαϊκών αξιών

-                      Της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών,

-                      Της αυστηρής τήρησης των κανόνων του διεθνούς δικαίου και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων,

-                      Της αποτελεσματικής αντιμετώπισης των σύγχρονων πολύπλοκων απειλών,

-                      Της άμυνας μας απέναντι στην τρομοκρατία,

-                      Της αντιμετώπισης της λαθρομετανάστευσης,

-                      Της προώθησης της διεθνούς συνεργασίας και αρωγής,

-                      Της αναζήτησης ενισχυμένων στρατιωτικών συνεργασιών 

 

ΟΙ ΑΞΟΝΕΣ

 

Η επιδίωξη της ειρήνης και της ασφάλειας και ο σεβασμός των αρχών του Διεθνούς Δικαίου αποτελούν σταθερούς άξονες της εξωτερικής μας πολιτικής. Με βάση αυτές τις σταθερές αρχές η Ελλάδα τοποθετείται και προσεγγίζει όλα τα ανοικτά εθνικά θέματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Παράλληλα με συγκεκριμένες πολιτικές όπως η μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο τις οποίες δρομολόγησε ο σημερινός Πρόεδρος της Βουλής κ. Δημήτρης Σιούφας επενδύουμε στο μέλλον και μετατρέπουμε την γειτονιά μας σε περιοχή ειρήνης, συνεργασίας, σταθερότητας και δημοκρατίας.

Θα ήθελα να σταθώ στο θέμα αυτό καθώς η  διαχείριση των διεθνών ενεργειακών ζητημάτων δεν έχει μόνο οικονομικές διαστάσεις. Αδιαμφισβήτητα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά κεφάλαια για την παγκόσμια οικονομία. Αφορά όμως και τη σύγχρονη οικονομική διπλωματία. Ενεργειακή Διασύνδεση σημαίνει Αναπτυξιακή Διασύνδεση, σημαίνει σύγκλιση συμφερόντων, σημαίνει σταθερότητα, σημαίνει συνεργασία με αμοιβαία οφέλη. Εν κατακλείδι τα σύνορα που τα περιδιαβαίνουν εμπορεύματα δεν τα περνούν στρατοί.

 

ΤΟΥΡΚΙΑ

 

Το Ελληνικό αμυντικό Δόγμα και η Ελληνική εξωτερική πολιτική είναι προσανατολισμένη στην αποτροπή του εξ’ ανατολής κινδύνου. Μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 1999 και με την έκφραση αλληλεγγύης που έδειξαν οι δύο λαοί η Ελληνική πολιτεία χάραξε μια νέα στρατηγική προσέγγισης με την γειτονική χώρα υποστηρίζοντας σθεναρά την προοπτική ένταξης της στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όμως, η πλήρης ένταξη της Τουρκίας στην Ένωση απαιτεί την πλήρη προσαρμογή της στα ευρωπαϊκά προαπαιτούμενα. Δυστυχώς, και η φετινή έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας διαπιστώνει έλλειψη προόδου στην εκπλήρωση κριτηρίων και προαπαιτούμενων. Η πορεία της Τουρκίας προς την Ε.Ε. θα είναι μακρά και δύσκολη. Σε αυτήν την πορεία εμείς έχουμε χρέος να καταστούν ευρωπαϊκά όλα τα Ελληνικού ενδιαφέροντος ζητήματα. Ήδη η πολιτική μας αυτή έχει απτά αποτελέσματα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαιτεί από την Τουρκία την επιδίωξη σχέσεων καλής γειτονίας. Για πρώτη φορά στην έκθεση που δημοσίευσε στις 6 Νοεμβρίου  κάνει σαφείς αναφορές στο casus belli, το οποίο χαρακτηρίζεται ως απειλή. Επίσης για πρώτη φορά κάνει αναφορά και στις αεροπορικές παραβιάσεις του εναέριου χώρου της Ελλάδας. Ελπίζουμε ότι η νέα τουρκική κυβέρνηση θα δώσει νέα ώθηση στις μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν την Τουρκία πιο κοντά στην Ευρώπη. Ώθηση όχι μόνον στις οικονομικές μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται, αλλά και στην ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών, τον περιορισμό του ρόλου των στρατιωτικών, τον έμπρακτο σεβασμό των θρησκευτικών ελευθεριών, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του διεθνούς δικαίου, των σχέσεων καλής γειτονίας.

 

ΚΥΠΡΙΑΚΟ

 

Είναι αυτονόητο ότι η πλήρης εξομάλυνση των Ελληνο-τουρκικών σχέσεων που η Ελλάδα επιδιώκει δεν νοείται και δεν είναι εφικτή χωρίς τη δίκαιη, βιώσιμη και λειτουργική λύση του Κυπριακού προβλήματος. Η εφαρμογή, το ταχύτερο δυνατόν, της συμφωνίας της 8ης Ιουλίου 2006, είναι ζήτημα κρίσιμης σημασίας για την επανεκκίνηση της προσπάθειας για επίλυση του Κυπριακού, υπό την αιγίδα του Ο.Η.Ε. Δυστυχώς, η κωλυσιεργία της τουρκοκυπριακής πλευράς δεν έχει επιτρέψει να εφαρμοστεί η συμφωνία αυτή μέχρι σήμερα, παρά τις εντατικές και συνεχείς προσπάθειες της Κυπριακής Κυβέρνησης.

Η Ελλάδα και η Τουρκία έχουν αυτή τη στιγμή κυβερνήσεις ισχυρές με νωπή λαϊκή εντολή. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ότι τον Φεβρουάριο θα διεξαχθούν και οι Προεδρικές εκλογές στην Κύπρο συνιστά μια ευκαιρία για την δρομολόγηση σημαντικών εξελίξεων στα εθνικά μας θέματα. Τόσο η Ελλάδα όσο και η Κυπριακή Δημοκρατία που είναι θύμα της εισβολής και κατοχής του βόρειου τμήματος της νήσου είναι σταθερά προσηλωμένες στην ανάγκη επίτευξης διζωνικής δικοινοτικής λύσης και αυτήν την πρόθεση θα πρέπει να αποδείξει και η Τουρκική κυβέρνηση.

 

ΚΟΣΟΒΟ

 

Αδιαμφισβήτητα το μείζον πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Βαλκανική χερσόνησος και η Ευρώπη αφορά τον καθορισμό του μελλοντικού καθεστώτος του Κοσόβου. Όπως γνωρίζετε από την έναρξη των διαπραγματεύσεων η Ελλάδα υποστήριζε ότι η λύση αυτή δεν θα πρέπει να είναι προϊόν επιβολής αλλά διαλόγου μεταξύ των εμπλεκομένων. Τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα στον διάλογο που είχαν τεθεί αρχικά από τις μεγάλες δυνάμεις ευτυχώς ξεπεράστηκαν. Σήμερα όμως βρισκόμαστε και πάλι μπροστά στο ενδεχόμενο λήψης αποφάσεων. Οι Αλβανόφωνοι του Κοσσυφοπεδίου απορρίπτουν τις προτάσεις του Βελιγραδίου για ευρεία αυτονομία στο πλαίσιο ενός ομόσπονδου κράτους και αξιώνουν πλήρη ανεξαρτησία. Η μονομερής ανακήρυξη της ανεξαρτησίας πιστεύουμε ότι δεν θα βοηθήσει στην σταθερότητα της περιοχής ούτε βέβαια εξασφαλίζει την απαραίτητη διεθνή νομιμοποίηση που κατά την γνώμη της Ελλάδας είναι εκ των ων ουκ άνευ για την σταθερότητα στην περιοχή.  Εμείς εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε τις προσπάθειες που γίνονται για τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των Αλβανόφωνων και των Σέρβων.  Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί να προκύψει λύση που να είναι συμβατή με τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες. Να επιτρέπει την ευρωπαϊκή προοπτική της περιοχής, να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητά της.

 

ΣΚΟΠΙΑ

 

Τον σεβασμό των ευρωπαϊκών αρχών η Ελλάδα τον επιδιώκει όχι μόνο για το Κόσοβο αλλά και για τα εθνικά μας θέματα. Με αυτό το πνεύμα προσεγγίζουμε το ζήτημα της ονομασίας των Σκοπίων. Έχουμε καταστήσει προς όλους σαφές ότι συμμαχικές σχέσεις δεν μπορούν να κτισθούν όταν υποσκάπτεται η πολιτική της καλής γειτονίας, όταν επικρατεί πνεύμα αδιαλλαξίας και προωθούνται  αλυτρωτικές πολιτικές.

Το έχουμε κάνει σαφές: δεν πρόκειται για ζήτημα ψυχολογικής ή συναισθηματικής φύσης. Είναι κατεξοχήν πολιτικό θέμα. Είναι ζήτημα έμπρακτης επιδίωξης σχέσεων καλής γειτονίας. Είναι ζήτημα περιφερειακής σταθερότητας και συνεργασίας. Προϋποθέσεις αυτονόητες για την οικοδόμηση οποιασδήποτε συμμαχικής ή στενής εταιρικής σχέσης μεταξύ κρατών.