Κομβική, θεωρεί ο βουλευτής Β' Αθήνας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, την θέση που κατέχει ο Πειραιάς στο διεθνές ναυτιλιακό γίγνεσθαι. Για να διατηρηθεί όμως η περίοπτη θέση που κατέχει, θεωρεί ότι χρειάζεται σκληρή δουλειά. Θα πρέπει , όπως τονίζει, το λιμάνι να «αφουγκραστεί» τα επιτυχημένα μοντέλα ανάπτυξης της αγοράς που ανταγωνίζεται.


Συνέντευξη: Νίκος Μπαρδούνιας


Ερώτηση: Μπορεί ο Πειραιάς να εξελιχθεί σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο; Έχουν γίνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση;


Απάντηση: Ο Πειραιάς έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο, χωρίς όμως να έχει καταφέρει να κερδίσει θέση ανάλογη με αυτή της Ελληνικής ναυτιλίας.


Η πορεία του Πειραιά είναι συνυφασμένη με την εξέλιξη της παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών στην Ελλάδα. Καμία όμως ναυτιλιακή εταιρεία ποντοπόρου ναυτιλίας δεν έχει εισαχθεί στο ΧΑΑ, παρότι υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο. Δεν υπάρχει σκέψη για την δημιουργία ενός P&I Club, και ο Ελληνικός Νηογνώμονας εξαιρείται από την διεθνή κατάταξη. Ένα ακόμα σημείο αδυναμίας, είναι το γεγονός ότι στο λιμάνι δεν στεγάζεται κανένας διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός.


Η αποτυχία των προηγούμενων κυβερνήσεων, να φέρει τον Πειραιά σε θέση ισχύος για την διεκδίκηση της έδρας του ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Ναυσιπλοΐας, μείωσε περαιτέρω τις δυνατότητες μας. Όλα αυτά, σηματοδοτούν ελλιπή εμπιστοσύνη στις Ελληνικές ναυτιλιακές υπηρεσίες.


Για να γίνει ο Πειραιάς πιο ελκυστικός πρέπει να δουλέψουμε σκληρά, ώστε να αποκτηθεί εμπιστοσύνη στις Ελληνικές υπηρεσίες. Να καταστούν πιο παραγωγικά τα Ελληνικά Ναυτικά Δικαστήρια. Να δημιουργηθεί η κατάλληλη επιστημονική τεχνογνωσία. Και βεβαία, να αποκτήσει η πόλη ανάλογες υποδομές, όπως συνεδριακές, ξενοδοχειακές, συγκοινωνιακές και βέβαια θέσεις στάθμευσης.


Ερώτηση: Το τελευταίο διάστημα καταγράφεται μια φυγή των Ελλήνων εφοπλιστών από το Λονδίνο, για δυο κυρίως λόγους. Πρώτος, η κατακόρυφη αύξηση των τιμών και δεύτερος, λόγω της φορολογικής πολιτικής της βρετανικής κυβέρνησης . Πιστεύετε ότι ο Πειραιάς , όπως είναι σήμερα, θα μπορούσε να προσελκύσει την πλειοψηφία των εταιρειών που εγκαταλείπουν το Λονδίνο;


Απάντηση: Ο Γκόρντον Μπράουν από την εποχή που ήταν υπουργός Οικονομικών, στην πρώτη κυβέρνηση Μπλαιρ, επιθυμούσε να φορολογήσει τους ξένους που ζουν στην Αγγλία, και ιδιαίτερα τους εφοπλιστές. Η εισαγωγή όμως κεφαλικού φόρου, που αφορά ξένους επιχειρηματίες, είναι πράξη που αντιβαίνει στις αρχές ελεύθερης εγκατάστασης πολιτών στις χώρες της ΕΕ. Το γεγονός αυτό, πέρα από τους εύλογους προβληματισμούς, δημιουργεί και το φόβο να μειωθεί τόσο η παρουσία των Ελλήνων στην Αγγλία, όσο και στα διεθνή ναυτιλιακά φόρα.


Για πρώτη φορά στην ιστορία, η ηγεσία της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας ανήκει σε Έλληνες. Επίσης, το Committee έχει αποκτήσει μία ιδιαίτερη θέση, τόσο στον IMO, όσο και στα όργανα της Ε.Ε., με τις σοβαρές και τεκμηριωμένες θέσεις που εκφράζει. Άρα, δεν θα έβλεπα θετικά την πλήρη μετακίνηση από το Λονδίνο στον Πειραιά, όλων των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η διπλή παρουσία της Ελλάδας, σε Πειραιά και Λονδίνο, προσφέρει πολλά.


Ερώτηση: Κατά τη γνώμη σας, ποιο ρόλο καλείται να διαδραματίσει ο Πειραιάς, στο διεθνές ναυτιλιακό γίγνεσθαι;


Απάντηση: Με την πρόοδο της τεχνολογίας και των επικοινωνιών, η Αττική και όχι μόνο ο Πειραιάς, έχει καταφέρει να γίνει η έδρα της πλειοψηφίας των Ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Σήμερα όμως ανταγωνιζόμαστε, όχι μόνο το Λονδίνο ή την Νέα Υόρκη, αλλά την Σανγκάη, το Χονγκ Κονγκ και την Σιγκαπούρη. Θα πρέπει να πάρουμε παραδείγματα από αυτές τις αγορές, για να διατηρήσουμε την περίοπτη θέση που κατέχουμε.


Παράλληλα, σαν λιμάνι, ο Πειραιάς θα πρέπει να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς στις διαδικασίες αποκρατικοποίησης που έχουν ήδη ξεκινήσει, ώστε να καταστεί πέρα από επιχειρηματικό και εμπορευματικό κέντρο. Οι τελευταίες αποφάσεις του ΥΕΝ βρίσκονται στην σωστή κατεύθυνση και νομίζω ότι ξεπερνώντας τα προβλήματα που προβάλλουν οι συνδικαλιστές, σε λίγο καιρό, θα μπορούμε να μιλάμε για πραγματική ανάκαμψη του Πειραιά.