ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ’ αρχάς θα ήθελα να κάνω ορισμένα σχόλια για τη χθεσινή συζήτηση και θέλω να κάνω αυτά τα σχόλια, πρώτα απ’ όλα, γιατί δεν είχαμε την ευκαιρία να δευτερολογήσουμε και δεύτερον, γιατί είναι σημαντικό να αντικρούονται ορισμένα επιχειρήματα, απ’ όπου κι αν καταθέτονται, αν δεν έχουν βάση.

Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να τοποθετηθώ στην ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσαν οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, η οποία όχι μόνο ήταν αβάσιμη, αλλά την κατέθεσαν και σκοπίμως εκπρόθεσμα, ώστε να μην μπορεί να συζητηθεί και βέβαια χωρίς να βασίζεται σε καμία μα καμία έννοια δικαίου.

Ο κ. Σταθάκης, έγκριτος καθηγητής, δεν υπέπεσε σε τέτοιο σφάλμα ,να συμμεριστεί την αίτηση αντισυνταγματικότητας, γιατί αντιλαμβάνεται ότι δεν υπάρχει. Αυτά τα οποία περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, είναι ένα σύνολο ρυθμίσεων που βρίσκονται και εδράζονται στο νομικό μας πολιτισμό και σύστημα και βέβαια δημιουργούν αυτό που διάφοροι είπαν ότι κάνουμε, μία υπέρβαση στη γραφειοκρατία. Έχει δίκιο όποιος λέει ότι δεν λύνουμε το πρόβλημα της γραφειοκρατίας γύρω από τις επενδύσεις αλλά δημιουργούμε έναν παράλληλο μηχανισμό γραφειοκρατικό, που όμως θα λειτουργεί με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα για την εκπόνηση των μεγάλων επενδύσεων. Διότι θα ήταν πολύ μεγάλη η τομή, θέλει πολύ μεγαλύτερη συζήτηση, δεν αφορά το Υπουργείο Ανάπτυξης, αφορά το σύνολο της κρατικής λειτουργίας, το σύνολο των θεσμών της αυτοδιοίκησης, το σύνολο των θεσμών ακόμα και της δικαστικής εξουσίας, η οποία σε πάρα πολλές περιπτώσεις βρίσκεται πάνω από τις πράξεις της διοίκησης, για να αντιμετωπίσεις τα γραφειοκρατικά προβλήματα γύρω από τις επενδύσεις.

Εδώ, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να σας πω το εξής: Είναι πάρα πολύ σωστή η ρύθμιση που κάνετε για τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, τα οποία θα εκδίδονται με όλους τους όρους που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία περί του περιβάλλοντος.

Όμως, αν αυτά τα χωροταξικά σχέδια υπόκεινται πάλι στον έλεγχο του Συμβουλίου Επικρατείας και η οποιαδήποτε πράξη έκδοσης άδειας υπόκειται στην αναστολή εκτέλεσης από το Συμβούλιο της Επικρατείας, πάλι δεν είμαι βέβαιος ότι θα δούμε να προχωράνε γρήγορα οι επενδύσεις.

Είναι συγκλονιστικό αυτό το οποίο συνέβη στην Κασσιώπη. Το ελληνικό δημόσιο έχει μια έκταση την οποία παραχώρησε στο ΤΑΙΠΕΔ. Το ΤΑΙΠΕΔ βγήκε σε διεθνή διαγωνισμό. Για πρώτη φορά εφαρμόστηκε ο θεσμός της επιφανείας, δηλαδή νοικιάσαμε την έκταση για ενενήντα εννέα χρόνια αντί να την πουλήσουμε και δώσαμε το δικαίωμα σε αυτόν που την αναλαμβάνει για ενενήντα εννέα χρόνια. Μην ξεχνάτε ότι με αυτόν τον τρόπο είναι νοικιασμένο το σύνολο σχεδόν των ιδιοκτησιών του Λονδίνου. Όλο το Λονδίνο είναι χτισμένο πάνω στο θεσμό της επιφάνειας. Δεν είναι κάτι καινούριο, πρωτόγνωρο νομικά.

Παραχωρήσαμε αυτή την έκταση και έρχεται το Συμβούλιο της Επικρατείας και τι λέει; Υπάρχει ένας σταθμός ραντάρ που βρίσκεται στην περιοχή και το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού αποφάσισε να τον μετακινήσει σε άλλο λόφο, ψηλότερο από αυτόν που βρισκόταν, για να διευκολυνθεί και η αξιοποίηση του ακινήτου από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου. Και συζητάμε ότι το ελληνικό δημόσιο όχι μόνο θα εισπράξει ένα υψηλότατο τίμημα, αλλά θα προσελκύσει δια της αξιοποίησης αυτού του ακινήτου και πάνω από 150 εκατομμύρια ευρώ επένδυση. Οι κάτοικοι της Βόρειας Κέρκυρας έχουν υποδεχθεί αυτή την επένδυση γιατί δίνει αναπτυξιακή πνοή στην περιοχή τους. Έρχεται το Συμβούλιο της Επικρατείας και λέει ότι, επειδή ο χάρτης και το τοπογραφικό σημείωμα, πάνω στο οποίο αποφασίστηκε να μετακινηθεί το ραντάρ, δεν ήταν υψίστης ακριβείας θα πρέπει να ανασταλεί η εκτέλεση της απόφασης του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού.

Όταν, λοιπόν, η δικαιοσύνη δημιουργεί τέτοια προσκόμματα σε όποια επένδυση έρχεται να γίνει στη χώρα, καταλαβαίνετε ότι εδώ πρέπει κάποια στιγμή να συζητήσουμε σοβαρά για το εύρος, την έκταση και τις δυνατότητες του Συμβουλίου Επικρατείας να παρεμβαίνει στις πράξεις της διοίκησης. Θέτω αυτόν τον προβληματισμό και νομίζω ότι είναι ο πιο βασικός και γόνιμος προβληματισμός που μπορεί να θέσει κανένας. Αυτό πρέπει να το δούμε και ο καθένας στο δικό του κόμμα μέσα στα πλαίσια μιας συζήτησης στη συνταγματική αναθεώρηση και ο καθένας να εκφραστεί και να τοποθετηθεί ξεκάθαρα.

Και γιατί το λέω αυτό; Γιατί έχει άμεση συνάφεια με το νομοσχέδιο. Γιατί σε τέτοιο κίνδυνο βρίσκονται τα ΕΣΧΑΣΕ, δηλαδή τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων, που είναι μια καινούρια μορφή χωροταξικής τακτοποίησης περιοχών. Ισχύουν ήδη τα ΕΣΧΑΔΕ. Δηλαδή, στο νομικό μας πολιτισμό υπάρχουν τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Επενδύσεων και σήμερα επεκτείνουμε αυτήν τη ρύθμιση και για τις στρατηγικές επενδύσεις.

Νομίζω, λοιπόν, ότι σ’ αυτό οφείλουμε να τοποθετηθούμε. Ξέρω τις αντιρρήσεις και τις ενστάσεις που έχουν εκφραστεί ήδη εδώ μέσα. Σίγουρα, όμως, αυτή η καινοτομία δεν μπορεί να πει κανείς ότι γίνεται σε λάθος κατεύθυνση, ότι δηλαδή δίνουμε τη δυνατότητα στη διοίκηση να δημιουργεί αυτά τα σχέδια χωρικής ανάπτυξης για τις στρατηγικές ιδιωτικές επενδύσεις, όταν δηλαδή υπάγονται μέσα στις προϋποθέσεις που θέτει αυτός ο νόμος.

Παράλληλα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι -και με την ανοχή του Προεδρείου, γιατί είναι αρκετά τα άρθρα και δεν σκοπεύω να ζητήσω να γίνει κατάτμηση της συζήτησης σε όλα τα κεφάλαια- νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό το ότι αλλάζει το Invest in Greece.

Η εταιρεία «Επενδύστε στην Ελλάδα» αποκτά πλέον ρόλο στρατηγικό, έχει πόρους, διότι ο επενδυτής θα πληρώνει ένα ποσοστό επί της επένδυσής του για να κάνει το Invest in Greece όλη τη γραφειοκρατική δουλειά και έτσι θα αποκτήσει όχι μόνο έσοδα αλλά και ικανότητα είσπραξης σημαντικότατων κονδυλίων. Αυτό θα φέρει και στον Κρατικό Προϋπολογισμό έσοδα αλλά και το ίδιο το Invest inGreece θα μπορεί να αναπτυχθεί σωστά.

Επίσης, δημιουργείται και η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων και θέλω να επισημάνω ότι είναι αρκετά φιλόδοξη η διάθεση της Κυβέρνησης ώστε να βρεθεί το προσωπικό και να καλυφθούν οι σαράντα επτά θέσεις που προβλέπονται για τη στελέχωσή της.

Το λέω αυτό γιατί έχουμε δει ότι τα Υπηρεσιακά Συμβούλια καθυστερούν -απαράδεκτα πολλές φορές- για την έκδοση αποφάσεων μετακινήσεων υπαλλήλων. Σήμερα υπάρχει μια απροθυμία από τους υπαλλήλους να τοποθετηθούν σε θέσεις ιδιαίτερης ευθύνης -εφόσον δεν υπάρχει καμία επιπλέον αμοιβή- και σε θέσεις οι οποίες συνεπάγονται πολύ περισσότερες ώρες εργασίας.

Άρα, νομίζω ότι είναι φιλόδοξος ο στόχος να βρεθούν άμεσα και να επανδρωθεί αυτή η Γενική Γραμματεία. Με όλες μου τις ευχές προς την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, νομίζω ότι θα δεχθεί προτάσεις από όποιον συνάδελφο έχει υπ’ όψιν του άξιους επιστήμονες που σήμερα υπηρετούν στο ελληνικό δημόσιο, για να υπηρετήσουν σε αυτή τη Γενική Γραμματεία.

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές στους αναπτυξιακούς νόμους, δεν υπάρχει αμφιβολία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι τόσο οι ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων όσο και της παροχής φορολογικών κινήτρων και βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου βρίσκονται σε άμεση συνάφεια με προβλήματα που έχουν ανακύψει από την εφαρμογή των αναπτυξιακών νόμων μέχρι σήμερα. Οι ρυθμίσεις αυτές λύνουν θέματα και πάνω απ’ όλα δίνουν μία ώθηση στη ρευστότητα των επιχειρήσεων, αφού φέρνουμε πιο μπροστά τις προκαταβολές, μειώνουμε την ανάγκη των εγγυητικών επιστολών και δίνουμε ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες επενδύσεις τη δυνατότητα να παίρνουν μόνο απευθείας ενισχύσεις και στις μεγαλύτερες επενδύσεις η ενίσχυση αυτή να έρχεται μέσα από φορολογικά κίνητρα. Οι μεγάλες επενδύσεις χρειάζονται μεγάλη χρηματοδότηση και μπορούν να έχουν διάρκεια στη χρηματοδότησή τους, ενώ οι μικρές και οι μεσαίες επενδύσεις δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα της χρηματοδότησης και πρέπει να ενισχυθούν.

Τέλος, έρχομαι στα θέματα που αφορούν την ίδρυση, λειτουργία, εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών και επισημαίνω για άλλη μια φορά ότι το σύνολο των ρυθμίσεων του Ε΄ Κεφαλαίου αφορούν τη βελτίωση του νομικού καθεστώτος, το οποίο στο παρελθόν είχε λειτουργήσει. Αντιμετώπισε προβλήματα, αντιμετώπισε ελλείψεις, έφυγαν τα υδροπλάνα από τη χώρα, και σήμερα με αυτές τις ρυθμίσεις λύνονται πολλά προβλήματα.