ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Νίκος Μπαρδούνιας) : Μιας και ξεκινάμε από το θέμα ναυτιλία, θα πάω στα πολιτικά μετά. Κύριε Βαρβιτσιώτη το μεγάλο στοίχημα γι’ εσάς και για τον κάθε Υπουργό Ναυτιλίας, είναι να μπορέσει η ακτοπλοΐα να λειτουργήσει χωρίς προβλήματα το καλοκαίρι και κυρίως την περίοδο Ιούλιος μέχρι μέσα Αυγούστου. Είστε αισιόδοξος ότι τα πράγματα θα πάνε καλά γιατί υπάρχουν διάφορες σκέψεις και φήμες ότι η ακτοπλοΐα είναι στα όρια της στο κόκκινο και ότι θα υπάρξουν προβλήματα.

ΥΝΑ: Κοιτάξτε χρηματοοικονομικά είναι στο «κόκκινο», γιατί τα τελευταία τέσσερα χρόνια στις ακτοπλοϊκές εταιρίες έχουνε συσσωρευθεί ζημιές άνω των 800 εκατομμυρίων ευρώ, πέρα από τον δανεισμό τους. Άρα καταλαβαίνετε ότι είναι μία πολύ παθητική δραστηριότητα, η οποία αυτή την στιγμή συντηρείται με δυσκολία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και δεν βοηθάει το κράτος όσο πρέπει για να αντιπετωπιστούν τα προβλήματα. Δυστυχώς. Κυρίως το θέμα του ΦΠΑ.

ΥΝΑ: Οι επιδοτήσεις που έγιναν από το Υπουργείο Ναυτιλίας και το Υπουργείο Αιγαίου στο παρελθόν, αγγίζουν τα 130 εκ. ευρώ, σήμερα έχουμε πέσει στα 80 από τις περικοπές του προϋπολογισμού. Άρα προσπαθούμε με αυτά τα 80 να καλύψουμε όσα περισσότερα δρομολόγια γίνονται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αισιοδοξείτε ότι θα πάνε καλά τα πράγματα;

ΥΝΑ: Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος, καθώς συζητάμε για πλοία, για ναυτικούς και φυσικά συζητάμε πάντα για τον απρόβλεπτο παράγοντα, που κανείς δεν μπορεί να κάνει μία ασφαλή πρόβλεψη. Πάντως ένα δρομολόγιο στο οποίο παρουσιάστηκε πρόβλημα και αυτό ήτανε το δρομολόγιο του «ΘΕΟΦΙΛΟΣ» από το Βόρειο Αιγαίο στη Βόρεια Ελλάδα, αντικαταστάθηκε μέσα σε μία εβδομάδα, τις πρώτες ημέρες της θητείας μου στο Υπουργείο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το κομμάτι για το οποίο είχαν αντιδράσει οι ναυτεργάτες που είχε σχέση με τις ατομικές συμβάσεις που διαφωνούσαν και μάλιστα κάποιοι συνδικαλιστές το σήκωναν πολύ ψηλά λέγοντας ότι θα δέσουμε τα πλοία πάλι στο λιμάνι του Πειραιά, αυτό σας ανησυχεί να το βρείτε μπροστά σας ή θεωρείτε ότι είναι κάτι το οποίο μπορεί να συζητηθεί;

ΥΝΑ: Κοιτάξτε, εμείς πιστεύουμε σε μία πολιτική ατομικών συμβάσεων, που άλλωστε προβλέπεται από τον κώδικα Ναυτικού Δικαίου. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση, βεβαίως, θα πρέπει να υπάρχει μία σύμβαση που θα κατοχυρώνει τον εργαζόμενο, θα του δημιουργεί ασφάλεια, αφού δεν μπορεί ο εργαζόμενος να δουλεύει στο κενό. Στην ακτοπλοΐα υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία βρίσκεται σε ισχύ, την έχει υπογράψει η Π.Ν.Ο. και η Ένωση των Εφοπλιστών της ακτοπλοΐας, άρα δεν έχω κανένα λόγο ανησυχίας, ότι θα αποτελέσει αντικείμενο απεργιών, καθυστερήσεων ή οτιδήποτε άλλο. Το πρόβλημα βρίσκεται στις εταιρίες, που δεν έχουν εξοφλήσει ακόμα τα δεδουλευμένα στους ναυτικούς. Υπάρχει μία διαρκής πίεση και προς τις εταιρίες να τα εξοφλήσουν και προς τους ναυτικούς, από την πλευρά μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάτι τελευταίο για την ακτοπλοΐα θα ήθελα να σας ρωτήσω για την ακτοπλοΐα, ως πάγιο αίτημα έθεταν στο Υπουργείο Ναυτιλίας το θέμα του κόστους των καυσίμων, ζητούσαν να μειωθεί το ΦΠΑ, λέγοντας ότι εάν αυτό το πετύχουμε μπορεί να έχουμε μειώσεις στους ναύλους, αλλά μέχρι τώρα όσο καλή διάθεση να υπήρχε από τον εκάστοτε Υπουργό Ναυτιλίας το θέμα κόλλαγε στο Υπουργείο Οικονομικών. Εκτιμάτε ότι υπάρχει η δυνατότητα να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα;

ΥΝΑ: Τα δημοσιονομικά έσοδα δεν επιτρέπουν στο Υπουργείο Οικονομικών να προχωρήσει σε περαιτέρω μειώσεις. Θεωρώ ότι αυτό που πρέπει να δούμε, είναι το πώς θα καταφέρουμε να μειώσουμε άλλες κρατήσεις υπέρ τρίτων και όχι το ΦΠΑ, ο οποίος είναι ένας φόρος ενιαίος για όλη την οικονομία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει περιθώριο να μειωθούν άλλες μειώσεις π.χ. ο Επίναυλος;

ΥΝΑ: Ο επίναυλος είναι αυτός που χρηματοδοτεί τις άγονες γραμμές. Υπάρχουν κάποιες άλλες κρατήσεις τις οποίες τις συζητάμε, μήπως μπορέσουμε και δούμε κάποιο περιθώριο μείωσης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ κρατάω την αισιοδοξία σας ότι η ακτοπλοΐα, θα λειτουργήσει κανονικά χωρίς προβλήματα, άρα δεν θα έχουμε ταλαιπωρίες και με αυτό θέλω να περάσω λίγο στα πολιτικά, που απ’ ότι φαίνεται στο επόμενο διάστημα στο επίκεντρο θα βρεθεί το πολυνομοσχέδιο, το οποίο φέρνει σημαντικές αλλαγές και κυρίως στους εργαζόμενους στο δημόσιο και δυστυχώς κάμποσοι χιλιάδες εργαζόμενοι μπορεί να βρεθούν σε ανεργία, όπως είναι δημοτικοί υπάλληλοι, σχολικοί φύλακες ή δημόσιοι ιδιωτικού δικαίου που είναι σε φορείς που καταργούνται ή θα καταργηθούν οι θέσεις που υπάρχουν. Σας φοβίζει αυτό κύριε Βαρβιτσιώτη;

ΥΝΑ: Κοιτάξτε, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αλλαγές που θα έπρεπε να είχαν γίνει στον δημόσιο τομέα, εδώ και πάρα πολύ καιρό, έχουν καθυστερήσει, γιατί δεν έχει εφαρμοστεί ούτε η κινητικότητα, που θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί, ούτε έχει εφαρμοστεί ένα δίκαιο και αποτελεσματικό σύστημα για την γρήγορη απομάκρυνση αυτών που δεν προσφέρουν. Διότι αυτοί που προσφέρουν δεν θα έπρεπε να αισθανόντουσαν σε καμία περίπτωση, ότι βρίσκονται υπό διωγμό. Αυτές τις καθυστερήσεις θα πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε ως κυβέρνηση δρώντας συλλογικά και μέσα από την δράση μας να πετύχουμε τη μεγαλύτερη δικαιοσύνη στις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να υλοποιηθούν. Εγώ προέρχομαι από την τοπική αυτοδιοίκηση, έχω υπηρετήσει τον θεσμό της τοπικής αυτοδιοίκησης και αντιλαμβάνομαι ότι πρέπει να υπάρχει από την πλευρά των δημοτικών αρχόντων μία αντιπρόταση, εάν δεν θέλουν να προχωρήσουν σε αλλαγή καθεστώτος στη δημοτική αστυνομία. Θα πρέπει να υπάρχει μία αντιπρόταση ουσιαστική, μία αντιπρόταση λειτουργική.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρετε τι φοβούνται οι περισσότεροι; Ότι αυτοί οι 4.000 – 5.000 που είναι στην Δημοτική Αστυνομία σε διάφορους δήμους, τελικά δεν θα είναι όλοι που θα πάνε στην Ελληνική Αστυνομία. Οι μισοί φοβούνται ότι θα απολυθούν στο δρόμο. Εκεί είναι το μεγάλο αγκάθι. Και το πρόβλημα είναι ότι μπορεί να εγγυηθεί η κυβέρνηση ότι δεν θα έχουμε απολύσεις;

ΥΝΑ: Κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί κ. Μπαρδούνια. Όπως δεν μπορεί να εγγυηθεί και σε καμία περίπτωση και το μέσο μαζικής ενημέρωσης, όπως το δημοτικό μέσο μαζικής ενημέρωσης στο οποίο δουλεύετε, ότι δεν θα προχωρήσει σε περικοπές, εάν ο προϋπολογισμός είναι μικρότερος. Αυτό έχει συμβεί σε όλο τον ιδιωτικό τομέα. Δε μπορούμε να λέμε, ότι στον ιδιωτικό τομέα έχουν υπάρξει 1,5 εκ. άνεργοι και στο δημόσιο τομέα ότι θα συνεχίσει να διατηρείται η ίδια κατάσταση, όπως μέχρι σήμερα. Αυτό είναι μία αρχή. Από εκεί και πέρα έχω εμπιστοσύνη στον κ. Μητσοτάκη ότι με τον καλύτερο τρόπο θα κάνει αυτήν την διαπραγμάτευση και θα δει όλες τις εναλλακτικές σε συνεργασία με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Σε συνεργασία όλα πρέπει να τα δούμε και πώς θα είναι πιο αποτελεσματική αυτή η αλλαγή. Είναι γεγονός πάντως ότι στους Δήμους υπάρχουν υπηρεσίες, στις οποίες υπάρχει πληθώρα εργαζομένων και υπηρεσίες οι οποίες υποστελεχώνονται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ εχθές φαντάζομαι, ενδεχομένως να παρακολουθήσατε και την συνέντευξη του κ. Κουβέλη στους φακέλους του ΣΚΑΙ. Ήθελα λίγο να σχολιάσουμε δύο – τρία πράγματα, γιατί ίσως για πρώτη φορά ο κ. Κουβέλης ασκεί τόσο έντονη κριτική στον κ. Σαμαρά λέγοντας ότι δημιούργησε την κρίση στην ΕΡT γιατί ήθελε εκλογές, γιατί λειτούργησε ως επικεφαλής μονοκομματικής κυβέρνησης και ότι η EΡT ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι στις σχέσεις της ΔΗΜΑΡ με την κυβέρνηση. Το ερώτημα είναι γιατί τα λέει τώρα ο κύριος Κουβέλης και δεν τα έλεγε νωρίτερα;

ΥΝΑ: Πέρα από την προσχηματική μετάλλαξη του κ. Κουβέλη, την οποία δεν νομίζω ότι την ασπάζεται ούτε η πλειοψηφία των στελεχών του κόμματός του, θα σας πω και το εξής: Ακόμη στο δημόσιο τομέα υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι έχουν επιλεγεί και υπηρετούν σε θέσεις ευθύνης προερχόμενοι από την ΔΗΜΑΡ. Αν θεωρούν ότι είναι αγκιστρωμένα ψάρια δεν υπάρχει λόγος να παραμένουν στην θέση τους. Ας παραιτηθούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Νομίζω ότι είναι μία λογική προσέγγιση αυτή. Φαντάζομαι δεν ξέρω τι θα απαντήσει η ΔΗΜΑΡ η οποία δεν τα έχει λύσει και με τον εαυτό της που θα είναι υπέρ και που θα είναι κατά.

ΥΝΑ: Κοιτάξτε, εγώ θεωρούσα πάντα ότι η ΔΗΜΑΡ ήτανε πάντα ένας σημαντικός εταίρος στην τριτοκομματική κυβέρνηση και θεωρούσα ότι ήταν πολύ σημαντικό για την χώρα, μία δύναμη της Αριστεράς να βρίσκεται σε μία εθνική προσπάθεια αντιμετώπισης της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης που είχε ποτέ η χώρα μας. Τώρα είτε γιατί δεν άντεχε η αριστερή κουλτούρα το πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων, είτε γιατί δεν άντεχε την έννοια της απομάκρυνσης – κινητικότητας από τον δημόσιο τομέα αποφάσισε να αποχωρήσει. Τελικά, με αυτό που νομίζω ότι κάνει, δείχνει ότι σέβεται πολύ περισσότερο τις συντεχνίες, απ’ ότι την εθνική προσπάθεια. Εγώ πάντως έχω εκτίμηση στο πρόσωπο του κ. Κουβέλη και πιστεύω ότι στις δύσκολες στιγμές της χώρας, η ΔΗΜΑΡ θα επιδείξει την ανάλογη σοβαρότητα και υπευθυνότητα και θα στηρίξει την εθνική προσπάθεια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή σήμερα ξεκινάει και το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ, πιστεύετε ότι μπορεί να προκύψει από αυτό το συνέδριο, κάτι καλό; Γιατί μία χώρα θέλει και καλή κυβέρνηση και αντίστοιχα και καλή αντιπολίτευση.

ΥΝΑ: Δυστυχώς ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α έχει οχυρωθεί πίσω από το «Όχι» σε όλα και αυτό φάνηκε και στο συνέδριό της.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Τσίπρας τις προάλλες στην Ελευθεροτυπία σε συνέντευξη που έδωσε και δημοσιεύθηκε σε δύο κομμάτια είπε: ότι εμείς σας προτείνουμε να μην πληρώσουμε τόκους για μία τετραετία και αυτά τα 25 δις να τα ρίξουμε στην οικονομία. Είναι μία πρόταση.

ΥΝΑ: Ναι μια πρόταση. Το θέμα είναι, ότι για να μην πληρώσεις σε κάποιον κάτι που χρωστάς, χρειάζεται και η σύμφωνη γνώμη αυτού που τα χρωστάς. Δεν μπορείς να δρας μόνος σου. Εμείς καταφέραμε να μειώσουμε πέρυσι τον Δεκέμβριο το επιτόκιο και σήμερα να δανειζόμαστε φθηνότερα απ’ ότι αυτοί που μας δανείζουν. Και να ξέρετε, ότι εμείς δανειζόμαστε από τους Ευρωπαίους εταίρους φθηνότερα, απ’ ότι αυτοί δανείζονται για να μας δανείσουν. Αυτό είναι μία σημαντική κατάκτηση. Δεύτερον, έχουμε πετύχει δύο μέχρι στιγμής «κουρέματα» του χρέους και υπάρχει υπό συζήτηση ένα τρίτο. Για να πάρουμε το τρίτο, έχει τεθεί όμως ένας στόχος: να επιδείξει η χώρα μία σοβαρότητα στην δημοσιονομική προσαρμογή. Αυτός ο στόχος ακόμα δεν έχει επιτευχθεί πλήρως.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πολλοί που φοβούνται, ότι δεν θα πετύχουμε τον στόχο, δεδομένου ότι κάποιες κρατικοποιήσεις δεν πέρασαν.

ΥΝΑ: Ας μιλάμε για πρακτικές λύσεις, το πώς θα αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή, πώς θα αντιμετωπιστεί η εισφοροδιαφυγή, πώς θα πληρώσουν αυτοί, οι οποίοι σήμερα δεν πληρώνουν. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει πληρώσουν, όσοι μέχρι τώρα έχουν πληρώσει όλο το «μάρμαρο» της κρίσης.