Σχετικά με το «συγκρουσιακό σκηνικό» Κυβέρνησης & Τρόϊκας, τι είναι πραγματικό και τι εξυπηρετεί επικοινωνιακές ανάγκες;

Υπουργός Ναυτιλίας & Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης: Σε σχέση με την Τρόϊκα γίνεται μια διαπραγμάτευση. Είναι η Τρίτη χρονιά που βλέπουμε να γίνονται διαπραγματεύσεις με την Τρόϊκα. Ο καθένας ξεκινάει με μια βάση σε αυτή τη  διαπραγμάτευση. Εμείς έχουμε μια  ξεκάθαρη βάση, ότι το βασικό  στόχο για το 2013, τον έχουμε ικανοποιήσει. Κι αυτός είναι η δημιουργία του πρωτογενούς πλεονάσματος.  Βεβαίως, δεν έχουν τηρηθεί όλοι οι επιμέρους στόχοι. Αλλά ο βασικός έχει υπηρετηθεί. Άρα, δεν θεωρούμε ότι θα πρέπει σε καμία περίπτωση να οδηγηθούμε  στη λήψη νέων μέτρων.  

Τώρα, επειδή είναι και η τελευταία διαπραγμάτευση με την Τρόϊκα υπό την παρούσα της μορφή, καταλαβαίνετε ότι η πίεση που ασκείται έχει να κάνει και με εξωγενείς με εμάς παράγοντες. Δηλαδή, διάσταση απόψεων μεταξύ του Διεθνούς  Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής  Επιτροπής, αυτό είναι σαφές.  Σε αυτή τη διάσταση των απόψεων ο καθένας από τους δύο οργανισμούς προσπαθεί να επιβάλει και τη δικιά του, βεβαίως σε μια τριγωνική σχέση, η οποία μας περιλαμβάνει.

 Όμως, νομίζω ότι έχουμε μια ισχυρή επιχειρηματολογία, ότι οι επί μέρους διαπραγματεύσεις με τα Υπουργεία έχουν πάει εξαιρετικά καλά, ώστε να μην υπάρξουν σοβαρά πατήματα για να ληφθούν αυτά τα νέα μέτρα. Σίγουρα, όμως, χρειάζονται οι διασφαλίσεις ότι δεν θα  εξωκείλει την επόμενη χρονιά το πρόγραμμα των δημοσίων οικονομικών. Νομίζω ότι αυτές τις διασφαλίσεις μπορεί να τις καλύψει και τις έχει καλύψει ήδη,  με επάρκεια ο κ. Στουρνάρας. Το επόμενο βήμα είναι να μην δούμε δραματικές αλλαγές  στην ολοκλήρωση αυτών των διαπραγματεύσεων.

 

Για το αν αυτές οι γραπτές «διασφαλίσεις» μπορεί να είναι ένα είδος Μνημονίου,  ενδεχομένως.  Κι αν το Μάϊο που  τέλειωνει το Μνημόνιο, θα έρθει καινούργιο;

ΥΝΑ, Μ.Βαρβιτσιώτης: Όχι.Κοιτάξτε, είμαστε σε Μνημόνιο και αναθεωρείται.  Για άλλη μεγάλησυμφωνία δεν νομίζω ότι συζητάμε.  Τα prioractions– έτσι όπως ονομάζονται – για το τι θα γίνει, βεβαίως και  μεταβάλλονται και εξελίσσονται.

 

Σχετικά με αυτά που προκύπτουν από το ρέπορταζ αλλά και από το Εξωτερικό,  αναφορικά,  με τη  «μεγάλη»  λύση   για τη  βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους  και  παράταση  της εκκρεμότητας.  Και  αν  στο ενδεχόμενο  καλύτερης  λύσης   -σε σχέση με αυτή που συζητείτο  το προηγούμενο  διάστημα-   από τους πιστωτές   χωρίς να πάρουμε  νέα μέτρα ή να υπάρξει ένα νέο Μνημόνιο. 

ΥΝΑ, Μ.Βαρβιτσιώτης: Κοιτάξτε, στα πλαίσια, του ρεπορτάζ πολλά πράγματα μαθαίνονται και πολλά πράγματα γίνονται. Νομίζω, ότι θα πρέπει να παρακολουθήσουμε καλύτερα αυτές τις διαπραγματεύσεις, έτσι όπως γίνονται και να δείξουμε την εμπιστοσύνη μας  απέναντι στην ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, που μέχρι τώρα, θα σας έλεγα ότι  δεν έχουμε σε καμία περίπτωση δεί να μας απογοητεύει.

 

Για το αν θεωρεί ότι οι χειρισμοί του  κ. Στουρνάρα μέχρι στιγμής εξυπηρετούν πλήρως τους εθνικούς στόχους και τις υποχρεώσεις της χώρας. Και αν  υπό αυτή την έννοια  θωρακίζει  τη χώρα και  όχι  την εκθέτει σε κινδύνους.  

 ΥΝΑ, Μ.Βαρβιτσιώτης: Βεβαίως.Είναι ξεκάθαρο, νομίζω και προσωπικά αλλά και νομίζω ότι και το σύνολο της Κυβέρνησης εμπιστεύεται τους χειρισμούς του κ. Στουρνάρα.  

 

Σχετικά  με  τις  εσωτερικές εντάσεις στην Κυβέρνηση  και  την «κόντρα» Βενιζέλου με Αβραμόπουλο, αν σημαίνουν κάτι ή αν είναι αποσμασματικά προβλήματα που απλώς δημιουργούν κάποιες εντάσεις  και μετά η Κυβέρνηση προχωράει παρακάτω.

ΥΝΑ, Μ.Βαρβιτσιώτης: Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στις «πλάτες» όλου του πολιτικού προσωπικού αλλά ιδιαίτερα των βουλευτών που στηρίζουν αυτή την εθνική προσπάθεια υπάρχει  πάρα πολύ μεγάλη πίεση. Η πίεση αυτή την οποία αισθανόμαστε όλοι όσοι πολιτευόμαστε,  είναι μια πίεση από την κοινωνία, η οποία ασφυκτιά  από την υψηλή φορολογία,  την επενδυτική καχεξία και την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά. Είναι ξεκάθαρο! Και βέβαια με ένα δείκτη ανεργίας,  ο οποίος αγγίζει τους νέους ανθρώπους στο 60%.  Με αυτή την κοινωνική πίεση είναι αλίμονο να μην υπάρχει και από την πλευρά των βουλευτών μια μετατόπιση αυτής της πίεσης προς την Κυβέρνηση. Αλίμονο! Οι βουλευτές δεν είναι απλώς νούμερα σε μια αριθμητική κατάσταση. Είναι άνθρωποι, οι οποίοι πολιτεύονται,  συναλλάσονται  και  βρίσκονται σε επαφή  με την κοινωνία. Δεν μπορούμε να τους βγάζουμε απ’ έξω.

 

Αναφορικά  με  τη φόρτιση που υπάρχει εξ αιτίας  κάποιων  αιχμών  που θεώρησε ο κ.  Βενιζέλος  ότι έγιναν εναντίον του για μια συγκεκριμένη Σύμβαση, και προκάλεσαν πολιτική συζήτηση και το ενδεχόμενο την επόμενη εβδομάδα να συζητηθεί και σε Εξεταστική Επιτροπή στη Βουλή.   

ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης :  Κοιτάξτε, κ. Παπαπαναγιώτου, έχω  υπάρξει  μέλος  σε προανακριτικές και εξεταστικές επιτροπές σχετικά  με τα υποβρύχια δύο φορές. Σε ότι αφορούσε την εκτέλεση των συμβάσεων  του κ. Τσοχατζόπουλου  εξετάστηκαν σε βάθος όλες οι πτυχές του θέματος  που  αφορούσαν τα υποβρύχια. Ο κ. Βενιζέλος ήλθε και κατέθεσε  σε εκείνη την επιτροπή.  Εξετάστηκαν και τα διλήμματα, ενώπιον των οποίων,  ετέθη ο ίδιος,  όταν πήγε να υπογράψει  αυτή την καινούργια σύμβαση. Λοιπόν, νομίζω ότι το θέμα σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό έχει εξαντληθεί στα επίπεδα της διερεύνησης. Είναι σήμερα προσχηματική  η απαίτηση του ΣΥΡΙΖΑ  για νέα εξεταστική επιτροπή για τα υποβρύχια. Προσχηματική, γιατί  συμμετείχε ο ΣΥΡΙΖΑ στην τελευταία εξεταστική που έγινε για τη σύμβαση των υποβρυχίων.

 

Σχετικά με τις επιφυλάξεις  του ΣΥΡΙΖΑ ως προς την εμπλοκή του κ. Βενιζέλου, αλλά  και  την απαίτηση για νέα διερεύνηση σε επίπεδο εξεταστικής επιτροπής, αναφορικά με  την  υπόθεση  της  σύμβασης των υποβρυχίων.

ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης:  Μπορεί ο Σύριζα να είχε κρατήσει επιφυλάξεις  αλλά  δεν ξέρω ποιο καινούργιο στοιχείο υπάρχει από τον Αύγουστο  του  ’11 και έπειτα.  Επειδή, το παρακολουθώ το θέμα,  δεν έχω δει ποια καινούργια στοιχεία υπάρχουν,  που  να δικαιολογούν την περαιτέρω διερεύνηση αυτού του  θέματος. Πραγματικά σας το λέω και τώρα ως Υπουργός  Ναυτιλίας  με απασχολεί  το θέμα της λειτουργίας  των ναυπηγείων  Σκαραμαγκά,  με απασχολεί  το γεγονός  ότι απαξιώνεται πλέον η υποδομή του. Μόλις,  προχθές,  διακινδύνευσε να βουλιάξει η πλωτή εξέδρα,  η οποία είναι μοναδική  στον  Πειραιά  για  την εξυπηρέτηση  μεγάλων πλοίων.  Είναι  ένα ζωντανό θέμα.  Δεν έχω δει όμως  τι έχει προκύψει  καινούργιο σε σχέση με τη σύμβαση που έχει ο  κ.Βενιζέλος . Τι καινούργιο στοιχείο έχει προκύψει.  Πραγματικά,  δεν έχω δει κανένα.

 

Αναφορικά  με  τις άγονες γραμμές και  με τα παράπονα που γίνονται  για το ότι κόβονται δρομολόγια  και μένουν αποκλεισμένα  νησιά  όλη αυτή την περίοδο  και κυρίως σε μία κρίσιμη περίοδο  με την είσοδο  στο  χειμώνα. 

ΥΝΑ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης :  Υπάρχουν επιμέρους θέματα. Υπάρχουν θέματα που αφορούν το  Βόρειο Αιγαίο,   όπου κάποιες εταιρείες μείωσαν- στα πλαίσια της ελεύθερης δρομολόγησης-   τη συχνότητα των δρομολογίων τους. Δε σημαίνει ότι δεν εξυπηρετούνται.  Βρισκόμαστε σε μία συζήτηση και με τις εταιρείες  για  να δούμε  πως θα μπορέσουμε  να το βελτιώσουμε.  Δεν  θα πάμε σε λογική «αγόνων γραμμών» στα μεγάλα νησιά της χώρας. Δεν  μπορούμε να πάμε στην λογική των «αγόνων γραμμών». Δεν  το αντέχει  ο  προϋπολογισμός.  Δεν υπάρχουν τα χρήματα,  δεν  υπάρχουν οι  δυνατότητες  να καλυφθούν τόσο μεγάλες ανάγκες  με τη λογική  της  επιδότησης.  Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι,  να  έχουμε   όσο  περισσότερα ελεύθερα  δρομολογημένα  πλοία.   Δεν υπάρχουν πολλές δυνατότητες, -ξέρετε κ. Παπαπαναγιώτου  και  κ. Ραβανέ-  όταν  ο  προϋπολογισμός σου για τις επιδοτήσεις  περιορίζεται,  λόγω  όλων  των  οικονομικών περικοπών.  Δεν έχεις τη δυνατότητα  να  πεις  ότι  θα αρχίσω  να επιδοτώ  ακόμα και αυτές τις γραμμές που σήμερα εξυπηρετούνται οικονομικά.  

Ελπίζω, ότι θα καταφέρουμε  σε συνεννόηση  με τις εταιρείες και με όλο τον κλάδο να βρούμε λύσεις. Ήδη, έχουμε  κάνει ορισμένες  συζητήσεις με τις   βασικές  εταιρείες.  Από την προηγούμενη Παρασκευή,  έχουμε ξεκινήσει αυτό το διάλογο και θα τον συνεχίσουμε  ώστε να δούμε πως κι αυτοί με όρους οικονομικής βιωσιμότητας  θα εξυπηρετούν αυτά τα νησιά. Οι τοπικές κοινωνίες, πάντως, πρέπει να αντιληφθούν ότι έχουμε μπει σε μια άλλη φάση, ότι  δεν  υπάρχουν  τα χρήματα  για να δίνουμε τόσο μεγάλες επιδοτήσεις όσες  δίναμε στο παρελθόν και για τόσους πολλούς προορισμούς.