Με χρήση της τεχνολογίας πραγματοποίησε σήμερα  την ομιλία του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, στο συνέδριο «Ελληνικοί Λιμένες Κρουαζιέρας: Καλές Πρακτικές & Διάδοση Εμπειρίας» , που διοργάνωσαν  από κοινού το Υπουργείο  Ναυτιλίας και Αιγαίου  με τον  Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου. Σημειώνεται ότι ο κ.Βαρβιτσιώτης αναγκάστηκε να αναβάλει εκτάκτως την προγραμματισμένη επίσκεψή του στην Κρήτη,λόγω της   ταυτόχρονης  διεξαγωγής  συζήτησης  στη  Βουλή  επί της πρότασης  δυσπιστίας  κατά  της  Κυβέρνησης,  από την Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Απευθυνόμενος στους συνέδρους μέσω skype, μεταξύ άλλων, τόνισε:

«      Λυπάμαι πάρα πολύ που δε βρίσκομαι σήμερα μαζί σας. Όπως ξέρετε, σε λίγη ώρα ξεκινά στη Βουλή  η συζήτηση  επί της προτάσεως μομφήςκαι παροχής ψήφου εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση, που κατέθεσε χθες αιφνιδιαστικά το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, και γι αυτό το λόγο στάθηκε αδύνατο να είμαι κοντά σας. 

Από την πρώτη στιγμή που σχεδιάσαμε από κοινού με τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου το σημερινό συνέδριο, δε στοχεύσαμε σε μια απλά θεωρητική ή ακαδημαϊκή προσέγγιση του ζητήματος κρουαζιέρα. Στοχεύσαμε σε ένα συνέδριο  που θα αναδείξει καλές πρακτικές πάνω στον τομέα αυτό. Το θεωρώ , προπάντων , ως μια πρωτοβουλία για την ανταλλαγή των εμπειριών ανάμεσα στα λιμάνια τα οποία φιλοξενούν την Κρουαζιέρα. 

Η Κρουαζιέρα είναι ένα από τα τουριστικά προϊόντα στα οποία η Ελλάδα οφείλει να επενδύσει. Σήμερα δεν έχουμε ακόμα κατακτήσει τα οφέλη τα οποία θα έπρεπε να είχαμε από τον τομέα  της Κρουαζιέρας, που  διεθνώς διαρκώς αναπτύσσεται. Γιατί,  μέχρι τώρα εμείς, παρέχουμε υπηρεσίες - θα λέγαμε-  «επισκέπτου». Δηλαδή, τα λιμάνια μας και οι χώροι τους  είναι portsofhomeκαι όχι  homeports. Ποια είναι η μεγάλη διαφορά; Η διαφορά είναι ότι στο πρώτο έχεις έναν επισκέπτη ο οποίος  έρχεται και φιλοξενείται για μερικές ώρες. Συνήθως,  όμως, λόγο ελλείψεως υποδομών μόνο ένα μικρό μέρος από αυτούς αποβιβάζονται από το πλοίο, ενώ στην περίπτωση του porting  έχεις του επιβάτες που επιβιβάζονται, που  αρχίζουν και τελειώνουν το ταξίδι τους στο λιμάνι, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιήσουν περαιτέρω υπηρεσίες. Να χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες αλλά και να διαμείνουν μία -δύο μέρες και σε κάποιο ξενοδοχείο της περιοχής.  Νομίζω, λοιπόν, ότι ο βασικός στόχος είναι να αναπτύξουμε  το home porting.Για  να το αναπτύξουμε όμως, πρέπει να κάνουμε ορισμένα πράγματα.

 Πρώτα απ΄όλα να κάνουμε τα λιμάνια μας  ασφαλή. Γι’  αυτό χρειάζεται σε όλα τα λιμάνια που φιλοξενούμε Κρουαζιέρα να είμαστε πιστοποιημένοι  μέσα από το Διεθνή Κώδικα Ασφάλειας (ΙSPS), ότι παρέχουμε ασφαλείς υπηρεσίες. Ξέρετε η ασφάλεια είναι  το υπ αριθμόν ένα πράγμα που ο καπετάνιος κάθε κρουαζιεροπλοίου τσεκάρει μετά την προσέγγισή του.Σε κάθε κρουαζιερόπλοιο υπάρχει μια συγκεκριμένη φόρμα την οποία συμπληρώνει ο καπετάνιος για τις υπηρεσίες που παρέχονται στους επιβάτες αλλά και στο πλήρωμα, σε κάθε λιμάνι,  και βάσει αυτού κλείνονται τα δρομολόγια της επόμενης χρονιάς και της επόμενης περιόδου. Το θέμα,  λοιπόν, της ασφάλειας είναι το υπ’  αριθμόν ένα.

Το δεύτερο είναι οι υπηρεσίες και οι διευκολύνσεις τις οποίες παρέχουμε στους επιβάτες. Σε αυτό θα ήθελα να εξάρω τις υπηρεσίες που προσφέρει τα τελευταία χρόνια  ο  Οργανισμός Λιμένος  Ηρακλείου –τους στόχους που έχει καταφέρει – και την αίσθηση της φιλοξενίας που, βεβαίως, δίνει το Ηράκλειο. Βεβαίως, η Κρήτη συνολικά έχει μια πολύ έντονη πολιτιστική και γευστική παράδοση, όπου με τις τοπικές γεύσεις την ιδιαίτερη τοπική της κουζίνα, πέρα από  τις φυσικές της ομορφιές, μπορεί να κάνουν τον επιβάτη να αισθάνεται την απόλυτη εμπειρία φιλοξενίας.Νομίζω ότι αυτή την εμπειρία του Ο.Λ.Η A.E θα έπρεπε να τη μοιραστούνε  και οι άλλοι Οργανισμοί Λιμένων και να αναπτύξουν κι αυτοί παράλληλες δράσεις.

Τέλος, νομίζω ότι πολύ σημαντικό είναι να δούμε μέσα από τον τομέα της Κρουαζιέρας τοπώς θα επεκτείνουμε και την τουριστική μας περίοδο. Εχθές, στο λιμάνι του Πειραιά, βρισκόντουσαν 3 πολύ μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Είναι σπάνιο για την ημερομηνία αυτή να έχουμε  τόσο μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Τα στοιχεία του Οκτωβρίου δείχνουν μια σημαντική αύξηση προς το homeport.  Η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να παρέχει υπηρεσίες Κρουαζιέρας όλο το χρόνο, διαμορφώνοντας διαφορετικά δρομολόγια. Δρομολόγια τα οποία έχουν σχέση με αρχαιολογικούς, τουριστικούς  χώρους και με πόλεις που μπορεί να είναι φιλόξενες ιδιαίτερα το χειμώνα. Θα σας πω κάτι, ειδικά το Ναύπλιο,  όπου μέχρι και τώρα δεν μπορεί να φιλοξενήσει κανένα κρουαζιερόπλοιο.Σήμερα η Κυβέρνηση έχει αποφασίσει, μέσω του ΕΣΠΑ, να  επεκτείνει και να βελτιώσει το λιμάνι του Ναυπλίου, για να μπορέσει να φιλοξενήσει Κρουαζιέρα. Είναι σημαντικό, επομένως, να επεκτείνουμε αυτή την περίοδο.

Παράλληλα, νομίζω,  ότι είναι πολύ κομβικό το να δούμε σε ποια λιμάνια μπορεί να γίνει αυτό. Στα λιμάνια της Ηπειρωτικής χώρας, της Κρήτης, της Ρόδου, τα Κέρκυρας; Εκεί, δηλαδή, όπου το τουριστικό περιβάλλον θα μπορέσει να προσφέρει υπηρεσίες εκτός της  περιόδου αιχμής. 

Πέρα από τις σκέψεις αυτές  θέλω να σας πω,  ότι εμείς έχουμε  εστιάσει πάρα πολύ στην αναβάθμιση των υπηρεσιών αυτών. Μάλιστα, προχθές υπέγραψα την απόφαση με την οποία εγκρίθηκε και αδειοδοτήθηκε το έργο επέκτασης της νότιας πλευράς  του Επιβατηγού Λιμένα Πειραιά. Με την ολοκλήρωση αυτού του έργου καθίσταται ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια Κρουαζιέραςστη Μεσογείου.

Πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι η κρουαζιέρα εξαρτάται από τις υποδομές, από το σύνολο  των υπηρεσιών μας, εξαρτάται, επίσης, από τον τρόπο με τον οποίο οι αρχαιολογικοί – τουριστικοί χώροι δέχονται τους τουρίστες. Εξαρτάται   όμως , επιπρόσθετα, και από το διεθνές περιβάλλον. Είναι γεγονός ότι η αναστάτωση η οποία επικρατεί στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, έχει οδηγήσει  τις εταιρείες  στο να μειώσουντις  προσεγγίσεις τους στην ευρύτερη περιοχή.Δικός μας  στόχος είναι  να διατηρήσουμε τον ίδιο περίπου αριθμό προσεγγίσεων για την επόμενη χρονιά και να κρατήσουμε περισσότερα πλοία στον Ελλαδικό χώρο. Δηλαδή,  να μην πάνε στην Αίγυπτο, να μη πάνε στην Τουρκία, αλλά να κάνουν περισσότερες προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια.Για το λόγο αυτό βρισκόμαστε  σε διαρκή συνεργασία με όλους  τους  Οργανισμούς Λιμένων. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, μέσα από την αναδιοργάνωσή του αλλά και μέσα  από νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα πάρει το αμέσως επόμενο διάστημα για τη διευκόλυνση των λιμενικών έργων, θα βρίσκεται στο πλευρό -όπως υπήρξε  μέχρι σήμερα - όλων των λιμανιών της χώρας. Θα πρέπει, όμως,  και αυτά να δείχνουν υπευθυνότητα, σοβαρότητα και, βεβαίως, να προχωρήσουν με γοργό ρυθμό στην αντιμετώπιση των προβλημάτων  που προέρχονται είτε από την ασφάλεια, είτε από τη διαχείριση των  λημμάτων, είτε αφορούν στην υποδοχή του επιβάτη. 

Με αυτές τις σκέψεις, θέλω να σας ευχαριστήσω για την προσοχή σας και να σας ζητήσω για μια ακόμα φορά συγγνώμη που δεν είμαι σήμερα μαζί σας. Υπόσχομαι και επιφυλάσσομαι ότι θα επισκεφθώ την Κρήτη πολύ σύντομα. Γιατί και δικός μου στόχος είναι να δω και από κοντά τα μεγάλα λιμάνια της χώρας, αλλά και  να αντιμετωπίσουμε μαζί με τις τοπικές κοινωνίες, μαζί με την τοπική αυτοδιοίκηση, τους Οργανισμούς Λιμένων ,αλλά  πάνω από όλα μαζί  με τις Λιμενικές Αρχές, τα προβλήματα τα οποία ενδεχομένως έχουνε.Στόχος μας πρέπει να είναι να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη χρονιά, για την επόμενη τουριστική περίοδο  με  πολύ περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες προς τους επισκέπτες μας.

Σας ευχαριστώ πολύ».