Πόσο σημαντική είναι η επένδυση της Cosco στον Πειραιά και τι σημαίνει αυτό για την ελληνική οικονομία;

H συμφωνία για νέα επένδυση ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά έρχεται σε ένα χρονικό σημείο για τη χώρα, που οι επενδύσεις είναι το βασικό ζητούμενο. Η πατρίδα μας διψάει για επενδύσεις! Διότι μόνο μέσα από αυτές μπορούμε να ελπίζουμε ρεαλιστικά στη μείωση της ανεργίας, το νούμερο ένα, δηλαδή, πρόβλημα της κοινωνίας μας. Το οξύμωρο είναι ότι αυτή η επένδυση που αποφέρει τεράστια οφέλη στην οικονομία μας, είχε πολεμηθεί στο παρελθόν όσο καμία άλλη. Και η νέα επένδυση της Cosco είναι η καλύτερη απάντηση στους λαϊκιστές εκείνης της περιόδου, αλλά, και προσωπικά στον πρόεδρο του ΣΥ.ΡΙΖ.Α που απειλεί τους επενδυτές που έρχονται να βάλουν τα χρήματα τους στη χώρα μας. Θέλω να επισημάνω ότι με την επένδυση αυτή, πέραν των χρημάτων που θα επενδυθούν, δημιουργούνται 700 νέες θέσεις εργασίας και 1.500 περίπου έμμεσες. Παράλληλα, o Πειραιάς καθίσταται λιμάνι – κόμβος εξυπηρέτησης και πλοίων νέας γενιάς, γεγονός που θα τον κατατάξει ως το πλέον σύγχρονο λιμάνι της Μεσογείου.

Η ολοκλήρωση της συμφωνίας αυτής , προήλθε μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις. Δουλέψαμε σκληρά και συστηματικά, ενώ καταλυτική για την αίσια έκβαση της ήταν και η απόλυτη στήριξη του Πρωθυπουργού στις προσπάθειές μας.



Πιστεύετε ότι θα ξεπεραστούν εμπόδια που ενδεχομένως να τεθούν από την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού;

Εμείς πιστεύουμε στον ανταγωνισμό περισσότερο από καθένα άλλο. Με τον φιλικό διακανονισμό θεωρούμε ότι δε νοθεύεται ο ανταγωνισμός και δεν υπάρχουν κρατικές ενισχύσεις. Η σύμβαση αυτή είναι προϊόν των περιορισμών της υπάρχουσας σύμβασης του 2008 αλλά και της οικονομικής πραγματικότητας που βιώνει η χώρα. Σε κάθε περίπτωση πάντως, απαντάμε στις επιφυλάξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η νέα σύμβαση θα γνωστοποιηθεί στη DG Comp. Βεβαίως, οι συζητήσεις συνεχίζονται και η συμφωνία στην οποία κατέληξαν Cosco και ΟΛΠ τελεί υπό την οριστική έγκριση τόσο της Ε.Ε όσο και του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Βουλής.



Πότε και πως θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του ΟΛΠ;


Η διαδικασία του διαγωνισμού τρέχει παράλληλα με τη συμφωνία ΟΛΠ-COSCO. Ήδη από ότι γνωρίζουμε τελείωσε η φάση του pre- marketing και προχωρά η πρόσκληση εκδήλωσης του ενδιαφέροντος. Να ξεκαθαρίσουμε κάτι, ότι την ευθύνη να τρέξουν όλα τα διαδικαστικά θέματα την έχει ο βασικός μέτοχος του λιμανιού, που είναι το ΤΑΙΠΕΔ. Εμείς, ως Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, εποπτεύουμε το χρονοδιάγραμμα και συντονίζουμε τα διαφορετικά μέρη που εμπλέκονται. Βασικός μας στόχος τώρα είναι να τρέξουμε γρήγορα και να έχουμε αποτελέσματα. Ο διαγωνισμός, πάντως, για την αποκρατικοποίηση μπαίνει σε κεντρικό πλάνο μέσα στο επόμενο δεκαήμερο.



Πως αξιολογείτε την εμφάνιση νέου επενδυτικού σχήματος από τη Νέα Ζηλανδία για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ;


Είναι μια θετική εξέλιξη και ελπίζω ότι στην πορεία θα εμφανιστούν και άλλοι ενδιαφερόμενοι. Για εμένα, πάντως, το ενδιαφέρον αυτό ενέχει τρεις σημαντικούς συμβολισμούς. Πρώτον, αποδεικνύει ότι το κλίμα για τη χώρα μας διεθνώς, αλλάζει και δείχνει ότι η Ελλάδα εκπέμπει ένα σαφές μήνυμα αξιοπιστίας σε όσους επιθυμούν να επενδύσουν τα χρήματά τους εδώ. Παράλληλα, αποδεικνύει κάτι που πιστεύω από καιρό, ότι τα λιμάνια μας μπορούν να αποτελέσουν πόλους ανάπτυξης στην προσπάθεια που καταβάλλει η χώρα να ανακάμψει. Τρίτον, δίνει μια σαφή απάντηση στις επιφυλάξεις της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού, για τις οποίες με ρωτήσατε και προηγουμένως. Και ποια είναι αυτή η απάντηση; Είναι ότι η επέκταση της συμφωνίας που υλοποιήσαμε με την Cosco, σε καμία περίπτωση δε θα αποτελέσει αποτρεπτικό παράγοντα για την προσέλκυση νέων επενδυτών στο διαγωνισμό.



Διατυπώνεται βάσιμη καχυποψία πολλών πλευρών για ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά λιμενικά συμφέροντα που αντιπαλεύουν την ανάπτυξη του Πειραιά και ειδικά την παρουσία της Cosco. Πως αντιμετωπίζετε αυτές τις πιέσεις;

Με την επένδυση που υλοποιούμε το λιμάνι του Πειραιά γίνεται η βασική πύλη εισόδου της Ευρώπης για τα προϊόντα του μεγαλύτερου εξαγωγέα του κόσμου που είναι η Κίνα. Αυτό είναι λογικό να προκαλεί ανησυχία στα παραδοσιακά κεντρικά λιμάνια της Ευρώπης. Ανταγωνισμός ανάμεσα στα λιμάνια υπήρχε και θα υπάρχει. Σε καμία περίπτωση, όμως, δε δεχόμαστε πιέσεις για να αναθεωρήσουμε τη στρατηγική μας που είναι η περαιτέρω αξιοποίηση του Πειραιά και η ανάδειξή του σε μητροπολιτικό λιμάνι ολόκληρης της Μεσογείου. Εμείς αυτό το στόχο έχουμε θέσει και αυτόν υπηρετούμε.