Παρέμβαση στη Βουλή σχετικά με την αύξηση της ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών πραγματοποίησε σήμερα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μετά από την επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Α΄ Πειραιά του Λαϊκού Συνδέσμου-Χρυσή Αυγή κ. Νικολάου Κούζηλου.

        Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο κ. Βαρβιτσιώτης,ανέφερε τις δυο βασικές ρυθμίσειςπου προωθεί για την ενίσχυση της ναυτικής εργασίας.Παράλληλα, γνωστοποίησε την πρόθεσή του μέχρι την άνοιξη να έχει παρουσιάσει ένα συνολικό και ολοκληρωμένο σχέδιο αναμόρφωσης της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Συγκεκριμένα, ανέφερε:

«Είναι αλήθεια ότι έχει αυξηθεί η ανεργία των ναυτικών, λόγω της αύξησης της προσφερόμενης εργασίας. Πολλοί άνθρωποι, που είχαν φύγει από τη θάλασσα, επανέρχονται και επανεργοποιούν τα ναυτικά τους φυλλάδια, γιατί δεν βρίσκουν δουλειά στην ξηρά.

Για εμάς, αυτό που είναι το κύριο μέλημά μας, είναι να αναβαθμίσουμε τη ναυτική εκπαίδευση και να δώσουμε περισσότερες δυνατότητες στους σπουδαστές που βρίσκονται στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Γι’ αυτό το λόγο, άλλωστε, προχωρήσαμε σε μια συμφωνία με την ΠΝΟ και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ώστε να μπορούν να ναυτολογούνται και να παίρνουν προσόντα, όχι μόνο στα πλοία υπό ελληνική σημαία, που είναι περίπου οκτακόσια ενενήντα, αλλά και στα ελληνόκτητα πλοία υπό ξένη σημαία, που είναι περίπου άλλα δύο χιλιάδες. Έτσι, δίνουμε τη δυνατότητα περισσότερης απασχόλησης.Δίνουμε, δηλαδή,  τη δυνατότητα να επανδρώσουν πολύ περισσότερα πλοία. Πιστεύουμε ότι μόλις εκδοθεί η συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση θα λύσουμε ένα χρόνιο πρόβλημα.

Ο νόμος στον οποίον αναφέρεστε, έκανε δυο ρυθμίσεις: Αναφέρει ότι στα πλοία της ακτοπλοΐας που κάνουν εσωτερικούς πλόες, το ξενοδοχειακό προσωπικό -και μόνο- τους χειμερινούς μήνες θα μπορεί να μειωθεί. Θέλουμε να δούμε τα τελικά αποτελέσματα αυτού του νόμου, επειδή άρχισε να εφαρμόζεται, μόλις,  από την 1η Νοεμβρίου.

Σε ό,τι αφορά τα πλοία που κάνουν τις γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας, στα οποία επήλθε η μείωση των οργανικών συνθέσεων περίπου κατά 40%, θέλω να σας πω ότι όχι μόνο δεν μειώθηκαν οι θέσεις απασχόλησης, αλλά αυξήθηκαν. Δηλαδή, τα στοιχεία που είχαμε μέχρι και το Σεπτέμβριο στη διάθεσή μας είναι ότι αυξήθηκαν κατά τι οι απασχολούμενοι ναυτικοί, σε σχέση με αυτούς που προβλέπονταν από τις οργανικές συνθέσεις.

Εμείς προχωράμε στην ενίσχυση της ναυτικής εργασίας και προχωράμε με δυο βασικές ρυθμίσεις.

Πρώτα απ’ όλα, αναβαθμίζουμε το ΓΕΝΕ, το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, μέσα από την ενσωμάτωσή του στον Οίκο Ναύτου, ώστε να παρέχουμε πιο ολοκληρωμένες υπηρεσίες: Και να κάνουμε μείωση στο διοικητικό κόστος, αλλά και να έχουμε καλύτερες υπηρεσίες προς τους ναυτικούς μας.

Το δεύτερο το οποίο κάνουμε είναι μια αναβάθμιση στη ναυτική εκπαίδευση. Η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης γίνεται μέσα από την αναβάθμιση κατ’ αρχάς των ίδιων των σχολών.

 

Η δική μας στόχευση είναι μέχρι την άνοιξη να έχουμε παρουσιάσει ένα συνολικό σχέδιο αναμόρφωσης της ναυτικής εκπαίδευσης, γιατί είναι αμαρτία σε μία χρονιά όπου έρχονται πλέον μαθητές του δεκαεπτά και του δεκαοκτώ στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, να μην μπορούν να αξιοποιηθούν αυτά τα παιδιά.

Από την πλευρά μας, βρισκόμαστε, ήδη, σε συνεργασία με τα ΤΕΙ και με το Πολυτεχνείο, ώστε να ανοίξουμε το επάγγελμα του ναυτικού και σε άλλες κατηγορίες, όπως παραδείγματος χάριν στους ηλεκτρονικούς. Σήμερα, εξάλλου, τα πλοία έχουν εξελιχθεί. Χρειάζονται ηλεκτρονικοί πάνω σε αυτά.

Και, βεβαίως, πρέπει να δούμε πώς θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τη δύναμη και τον πλούτο του ελληνικού στόλου.

Δεν είναι εύκολη η διαδικασία και δε θα δούμε δραματικά αποτελέσματα σε ένα βράδυ. Είμαι βέβαιος, όμως, ότι σε αυτή τη διαδικασία, με τη συνδρομή, επαναλαμβάνω, και της ΠΝΟ και της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, στο τέλος της πορείας θα μπορέσουμε να δούμε πολύ περισσότερες θέσεις απασχόλησης για τους Έλληνες ναυτικούς.

Πιστεύω ότι μέσα από τις περικοπές των μισθών και την αύξηση της φορολογίας δεν λύνουμε βασικά προβλήματα.

Θα σας πω, όμως, ότι στους ναυτικούς δεν έχει γίνει περικοπή των μισθών. Μάλιστα, σύμφωνα με τη συλλογική σύμβαση που υπάρχει στην ακτοπλοΐα -γιατί αυτή είναι η ενεργή συλλογική σύμβαση, δεν υπάρχει στην ποντοπόρο ναυτιλία ενεργή συλλογική σύμβαση- ο μισθός δεν έχει πέσει καθόλου από την εποχή που μπήκαμε στην κρίση.

Προσέξτε τι μπορεί να γίνει, αν βάλουμε υποχρεωτικά περισσότερους στα ελληνικά πλοία. Το μόνο που θα κάνουμε, είναι ουσιαστικά να επιβαρύνουμε το κόστος του ελληνικού πλοίου και, τελικά, να δημιουργήσουμε τάσεις φυγής από την ελληνική σημαία.

Μπορούμε, όμως, να κάνουμε το αντίστροφο. Μπορούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις -και αυτό προσπαθούμε- να ναυτολογούνται Έλληνες στα ελληνόκτητα πλοία υπό ξένη σημαία. Και αυτό προσπαθούμε, διότι τελικά το κύριο κομμάτι του στόλου μας, του ελληνόκτητου στόλου, είναι υπό ξένη σημαία και όχι υπό ελληνική.

Συμφωνώ μαζί σας ότι η προσπάθειά μας πρέπει να είναι -και θα είναι- να προσελκύσουμε περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία.
Και σε αυτήν την κατεύθυνση, προσπαθούμε να κάνουμε τις υπηρεσίες μας πιο φθηνές, πιο λειτουργικές.

Χθες παρουσίασα το νέο οργανόγραμμα και Οργανισμό του Υπουργείου που στοχεύει ακριβώς σε αυτό, να γίνουμε, δηλαδή, πιο ανταγωνιστικοί. Διότι υπάρχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην ελληνική πλοιοκτησία. Η διαχείριση του πλοίου, του ελληνόκτητου, είναι 20% φθηνότερη από οποιαδήποτε άλλο πλοίο στον κόσμο. Όταν, όμως, μπαίνει ελληνικό πλήρωμα, αυτό το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα χάνεται.

Άρα, πρέπει να βρούμε μια ισορροπία σε αυτά τα δύο πράγματα.Και η οποία τι θα κάνει; Πρώτα από όλα θα δημιουργεί θέσεις απασχόλησης στη θάλασσα. Και δεύτερον, θα δίνει τη δυνατότητα στους νέους που έρχονται στο ναυτικό επάγγελμα.

Ξέρετε κάτι; Πρέπει να στοχεύσουμε στην ποιοτική Ναυτιλία. Και ποιοτική Ναυτιλία σημαίνει αξιωματικούς. Δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι θα πρέπει να επανέλθουμε στη λογική των ναυτών, των λοστρόμων ή οποιονδήποτε άλλων. Χρειαζόμαστε τους αξιωματικούς, χρειαζόμαστε τα παιδιά με προσόντα.

Σήμερα, στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού έχουμε ίσως την καλύτερη φουρνιά που μπήκε ποτέ.

Σε αυτά, λοιπόν, τα παιδιά πρέπει να δώσουμε την ευκαιρία να βγουν γρήγορα στη θάλασσα και να μην περάσουν από όλη αυτή τη διαδικασία την οποία περνούσαν οι παλαιότεροι, που δεν έβρισκαν τα μπάρκα τους.

Εγώ είμαι ανοιχτός σε γόνιμες προτάσεις. Σε προτάσεις, δηλαδή,  που θα στοχεύουν να γίνουμε πιο λειτουργικοί και να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τόσο το πλοίο, όσο και τους ναυτικούς μας.

 
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.»