«Φίλες και φίλοι,

Με μεγάλη χαρά παραβρίσκομαι σήμερα στην ετήσια συνάντηση Ναυτικής Τεχνολογίας, ανάμεσα, δηλαδή, σε επιστήμονες και επαγγελματίες του χώρου της ναυτιλίας .

Τεχνολογία και Ναυτιλία, εξάλλου, είναι έννοιες άρρηκτα συνυφασμένες η μία με την άλλη. Και αυτό γιατί η ελληνική ναυτιλία αποτελούσε, ανέκαθεν, τον πρωταγωνιστή στην καινοτομία και την υιοθέτηση υψηλών τεχνολογικών προδιαγραφών, σεβόμενη πάντα τους κανονισμούς ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος.

Σήμερα, στρεφόμενη σε ναυπηγήσεις πλοίων με υψηλού επιπέδου προδιαγραφές, συνεχίζει στους τομείς αυτούς να χαράζει τη «ρότα» σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πρόσφατη έρευνα της Βoston Consulting Group δείχνει ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η πιο ανταγωνιστική , από οποιαδήποτε άλλη στον κόσμο στη διαχείριση των πλοίων. Τα πλοία που διαχειρίζονται Έλληνες εφοπλιστές έχουν ένα management cost περίπου 24% χαμηλότερα από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Αυτή η επιτυχία δείχνει ότι έχει σωρευθεί στη χώρα μας ένα τεράστιο κεφάλαιο εμπειρίας, έχουν σωρευθεί καλές πρακτικές, οι οποίες μας κάνουν να αισιοδοξούμε για το μέλλον.

Το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας στο χώρο της ναυτιλίας,εξάλλου, ήταν πάντα οι άνθρωποί της.

Εμείς, δεν προτάσσουμε ούτε το μεγάλο κατασκευαστικό μας τομέα, ούτε τις τεράστιες οικονομικές μας δυνατότητες. Προτάσσουμε τους εξειδικευμένους ανθρώπους μας (ναυτικούς, πλοιοκτήτες, τεχνικούς κλπ.), που είναι διαχρονικά συνυφασμένοι με το θαλάσσιο στοιχείο, έχουν ευρύτερη κατάρτιση και υπερτερούν έναντι των άλλων χωρών. Αυτό είναι το στοιχείο που μας καθιστά πρώτους και μας δίνει την πρωτοκαθεδρία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημά μας είναι η ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών μας. Το ελληνικό κράτος δεν υψώνει απλά μια σημαία σε ένα καράβι, όπως τα περισσότερα. Επιβλέπει το καράβι αυτό με εξειδικευμένους επιθεωρητές, παρέχοντάς του, επίσης, ένα ολοκληρωμένο πακέτο υπηρεσιών.

Επιπρόσθετα, η εκπαίδευση των ναυτικών μας είναι πολύ πιο σύνθετη και εμπεριστατωμένη, από όλες τα άλλα κράτη που δραστηριοποιούνται στα ναυτικά δρώμενα.

Σήμερα η συσσώρευση ποιοτικού ανθρώπινου δυναμικού στη ναυτιλία συνεχίζεται. Ολοένα και περισσότεροι νέοι άνθρωποι, υψηλού μορφωτικού επιπέδου, στρέφονται στη θάλασσα. Παιδιά του 17 και του 18 δήλωσαν φέτος προτίμηση εισαγωγής στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού .

Δικές μας προτεραιότητες τώρα είναι να αναπτύξουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που σας ανέφερα. Να αξιοποιήσουμε ακόμη περισσότερο αυτούς τους ανθρώπους.

Η πρώτη προτεραιότητα, είναι να διευρύνουμε τους τεχνολογικούς ορίζοντες του Έλληνα ναυτικού. Και σε αυτήν την κατεύθυνση βρισκόμαστε, ήδη, σε συνεργασία με τα ΤΕΙ και με το Πολυτεχνείο, ώστε και να ανοίξουμε το επάγγελμα του ναυτικού σε άλλες κατηγορίες, όπως παραδείγματος χάριν στους ηλεκτρονικούς, αλλά και να ενισχύσουμε το καταρτισμένο προσωπικό που θα απασχολείται στο πλοίο και γύρω από αυτό.

Στο πλαίσιο αυτό, μετά από διαπραγματεύσεις με ΠΝΟ και Ε.Ε.Ε, φθάσαμε σε μια ιστορική συμφωνία. Συμφωνία με την οποία αίρονται τα αντικίνητρα που ίσχυαν μέχρι τώρα και είχαν να κάνουν με τη διαφορετική ασφαλιστική αντιμετώπιση των σπουδαστών που εκτελούσαν το υποχρεωτικό εκπαιδευτικό τους ταξίδι με πλοίο που έφερε σημαία εκτός της ελληνικής.

Η δεύτερη προτεραιότητα, είναι να αναμορφώσουμε συνολικά τη ναυτική εκπαίδευση που παρέχει η χώρα μας, ώστε και να δημιουργήσουμε περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης, αλλά και να βελτιώσουμε τα προγράμματα εκπαίδευσης σε αρκετούς κλάδους της ναυτικής τεχνολογίας. Και, όπως έχω ξαναπεί, σκοπεύουμε την άνοιξη να έχουμε παρουσιάσει ένα πλήρες, συνολικό σχέδιο αναμόρφωσης της ναυτικής μας εκπαίδευσης.



Φίλες και φίλοι,

Η τρίτη πρόκληση που αντιμετωπίζουμε είναι ότι ο Πειραιάς αλλάζει εικόνα. Σε λίγα χρόνια, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, μετά την πρόσφατη συμφωνία που επιτύχαμε –μόλις προχθές- για τη νέα επένδυση της Cosco, θα μπορεί να φιλοξενήσει πλοία τα οποία δεν έχουν σχεδιαστεί ακόμη. Πλοία που μπορούν να έχουν 24.000 containers πάνω τους, ενώ αυτή τη στιγμή κανένα ιταλικό λιμάνι δεν μπορεί να εκπληρώσει ίδιες προδιαγραφές. Παράλληλα, μέσα από την πλήρη αξιοποίηση του λιμανιού, στοχεύουμε να καταστήσουμε τον Πειραιά μητροπολιτικό λιμάνι της Μεσογείου για τα επόμενα 25 χρόνια.

Εμείς, λοιπόν, ως Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, δε λέμε ότι θα εκμεταλλευτούμε τη δημόσια περιουσία, το λιμάνι του Πειραιά, μόνο και μόνο για να καλύψουμε το δημοσιονομικό στόχο. Εμείς μιλάμε για υψηλές επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά, που έχουν να κάνουν όχι μόνο με την επιβατηγό ναυτιλία, αλλά και σε σχέση με τη ναυπηγοεπισκευή. Διότι αυτό το οποίο έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια είναι η μεγαλύτερη αδικία σε έναν κλάδο ο οποίος έχει πάρα πολλά να προσφέρει, για διάφορους λόγους που δεν είναι της παρούσης να αναλύσω.

Η ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδαδεν προσφέρει και δεν συμμετέχει στην εθνική οικονομία στο βαθμό τον οποίο θα έπρεπε. Είτε γιατί τα ναυπηγεία μας, ιδιαίτερα το μεγαλύτερο Ναυπηγείο του Σκαραμαγκά, βρίσκονται κλειστά και, μάλιστα, η πλωτή δεξαμενή κινδύνεψε μέχρι και να βυθιστεί πρόσφατα από έλλειψη συντήρησης. Είτε γιατί η Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος πραγματικά δεν αντιπροσωπεύει αυτό το οποίο θα έπρεπε να αντιπροσωπεύει μια σύγχρονη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Γιατί η εργατική νομοθεσία γύρω από το συγκεκριμένο κλάδο, αλλά και τα διαπλεκόμενα συμφέροντα, την εμποδίζουν να λειτουργήσει ορθολογικά. Και βέβαια, ουδέποτε ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, στον οποίο ανήκει η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, έκανε τις απαραίτητες επενδύσεις. Αυτό το οποίο ζητάμε από τον επενδυτή που θα έρθει είναι ένα μεγάλο κομμάτι, κοντά στα 100.000.000 ευρώ, να επενδυθούν στη Ναυπηγοεπισκευή, με την αναβάθμιση των υποδομών της. Για να πούμε πλέον ότι στην Ελλάδα θα μπορούμε να κατασκευάζουμε πλοία με ταχύτητα, με υψηλή ποιότητα και σύγχρονες υποδομές , δίνοντας και μια ώθηση σε κλάδους που μέχρι σήμερα έχουν βρεθεί στο περιθώριο.

Εμείς, πιστεύουμε στην αξιοποίηση των λιμενικών μας υποδομών και στις προοπτικές που δημιουργούν. Πιστεύουμε ότι τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να γίνουν πραγματικές «κυψέλες επιχειρηματικότητας» για τις περιοχές τους, που θα φιλοξενούν start-upεπιχειρήσεις και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ναυτιλίας, διαχέοντας πλούτο, καινοτόμες ιδέες και τεχνογνωσία στις τοπικές κοινωνίες.

Σε επίπεδο τεχνολογικών καινοτομιών, έχω θέσει εξαρχής τη δική μου, προσωπική πρόταση.Να προχωρήσουμε στον τομέα της ακτοπλοΐας στην τμηματική αντικατάσταση του κλασικού καυσίμου, του λεγόμενου ναυτιλιακού πετρελαίου, από το υγροποιημένο φυσικό αέριο(LNG). Με αυτόν τον τρόπο, υιοθετούμε ένα καύσιμο πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ, επιπρόσθετα, εξασφαλίζουμε πολύ χαμηλότερα κόστη λειτουργίας, χαμηλότερη εκπομπή ρύπων και περισσότερα δρομολόγια.



Φίλες και φίλοι,

Θέλω να σας μεταφέρω ότι το κλίμα έχει αλλάξει και το διαπιστώνω στα ταξίδια μου στο εξωτερικό. Χθες, μάλιστα, στο Λονδίνο, δίνοντας συνέντευξη σε ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά δίκτυα στον πλανήτη, το CNBC, διαπίστωσα ότι το κλίμα , ακόμα κι από εκείνους που ασκούσαν μια κριτική απέναντί μας όλα αυτά τα χρόνια, έχει αλλάξει. Και αυτό είναι η μεγαλύτερη κατάκτηση που έχουμε καταφέρει τον τελευταίο χρόνο. Ότι, δηλαδή, φύγαμε από το σενάριο της ανασφάλειας και του “GREXIT”. Διότι κανένας δεν έρχεται να επενδύσει σε μια χώρα, ούτε ένα ευρώ, αν έχει την «προοπτική» ότι αυτή θα πάει χειρότερα, αν έχει την επικινδυνότητα της νομισματικής και πολιτικής ανασφάλειας. Είναι ο υπ’ αριθμόν ένας παράγων ο οποίος κοιτάζει κάποιος που επενδύει.

Και μπαίνουμε τώρα στη λογική του “Greekcovery”. Δε λέω ότι θα φάμε αύριο με χρυσά κουτάλια. Δεν λέω ότι θα επανέλθουμε στο επίπεδο ζωής του 2007 ή 2008 ως δια μαγείας. Πρέπει να επανέλθουμε με άλλους τρόπους, όχι με βάση τη λογική των φθηνών δανεικών, αλλά με τη λογική των ισχυρών αναπτυξιακών κινήτρων και της αξιοποίησης- πάνω από όλα- αυτής της νέας γενιάς, η οποία είναι η πιο προσοντούχα από όλες τις προηγούμενες γενιές. Μια γενιά που είναι πολύγλωσση, καλοσπουδαγμένη. Μια γενιά που πιάνει τον παλμό της παγκόσμιας λειτουργίας, με ανοιχτούς ορίζοντες, που σκέφτεται ως «πολίτης του κόσμου» και νομίζω ότι αυτό θα μπορέσει να είναι και το συγκριτικό μας πλεονέκτημα.

Και σήμερα που έχουμε την ευκαιρία, η επένδυση μας πρέπει να είναι το πώς να δώσουμε στους νέους ανθρώπους τη δυνατότητα απασχόλησης και της κατάκτησης της εμπειρίας, μέσα από την προσέλκυση καινούργιων επενδύσεων στη χώρα, που θα μεταφέρουν τεχνογνωσία, θα δίνουν λύση σε αναπτυξιακά διλλήματα και πάνω από όλα θα μας βάζουν στην επόμενη εποχή.»