«Εμείς πιστεύουμε ότι η αναπτυξιακή ματιά στη χώρα, είναι να δημιουργήσουμε υποδομές και ένα περιβάλλον για προσέλκυση διεθνών επενδύσεων, ώστε η Πάτρα που χειμάζεται από την ανεργία και την οικονομική δυσπραγία να αποκτήσει πραγματικά αναπτυξιακά ερείσματα», επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, σήμερα στη Βουλή.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε, στο πλαίσιο σχετικής επίκαιρης ερώτησης, σήμερα στη Βουλή, στο παραλιακό μέτωπο της Πάτρας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να αποκτήσει η πόλη την πρόσβαση, που δεν είχε μέχρι σήμερα. Παράλληλα, τόνισε ότι ο δήμος πρέπει να δείξει ότι μπορεί να αξιοποιήσει αυτόν το χώρο και να αξιοποιηθεί η γεωστρατηγική θέση του λιμανιού και της μαρίνας για αναπτυξιακούς σκοπούς.

Επιπρόσθετα, σημείωσε ότι αποδίδεται στο Δήμο της Πάτρας ένα μεγάλο κομμάτι παραλίας, το οποίο πρέπει να αναπλαστεί και ότι ο ΟΛΠΑ προχωράει στην ανάπλαση του υπολοίπου, διατηρώντας το δικαίωμα σε περίπτωση ανάγκης να επεκταθούν οι εμπορικές δραστηριότητες. «Μακάρι να παραστεί ανάγκη γιατί αυτό θα σημαίνει δουλειά και ανάπτυξη για την Πάτρα», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. υπουργός.

«Αν μεθαύριο οι αρχές της Πάτρας αποφασίσουν να μπλοκάρουν μία επένδυση, είναι πάρα πολύ απλό: Μαύρες σημαίες σηκώσαμε σε πάρα πολλά σημεία της χώρας. Διώξαμε διεθνείς επενδυτές και φτάσαμε στο σημείο στο οποίο φτάσαμε. Αν θέλουμε να επαναλάβουμε αυτές τις ίδιες λογικές που μας οδήγησαν εδώ σήμερα, ας τις επαναλάβουμε. Κακό του κεφαλιού μας θα κάνουμε όμως», κατέληξε χαρακτηριστικά ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου:

«Είναι γεγονός ότι, όντως, κατόπιν εντολής του τότε Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και νυν Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, του κ. Βενιζέλου, παραχωρήθηκε προσωρινά προς τον Δήμο Πατρέων –προσωρινά!- ένα μέτωπο περίπου τρεισήμισι χιλιόμετρων που περιλαμβάνει το χώρο βορείως του καινούριου λιμανιού, ο οποίος είναι ο μοναδικός χώρος στον οποίο μπορεί να επεκταθεί το λιμάνι όταν παραστεί ανάγκη, όλο το παλιό λιμάνι και η μαρίνα της Πάτρας στο Δήμο της Πάτρας.

Αυτή η προσωρινή παραχώρηση ουδέποτε έγινε οριστική. Για τη  μεταβίβαση δημόσιας περιουσίας δεν αρκεί απλώς το συνυποσχετικό μεταξύ του Οργανισμού Λιμένα Πατρών και του Δήμου της Πάτρας, αλλά χρειάζεται και μία πράξη με την οποία θα εκχωρηθεί οριστικά η δημόσια περιουσία, η οποία ποτέ δεν έγινε.

Σε αντίθεση, πέρσι τον Νοέμβριο, ο Οργανισμός Λιμένα Πατρών και το σύνολο της περιουσίας, που αυτό διαχειρίζεται, μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ.

Το ΤΑΙΠΕΔ πλέον ως βασικός και μόνος μέτοχος του Οργανισμού Λιμένος Πατρών έχει ορισμένες αρχές, βάσει των οποίων κινείται για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Η πρώτη είναι να βρει επενδυτές γι’ αυτήν την περιουσία και η δεύτερη είναι ότι δεν μεταβιβάζει περιουσία του δημοσίου, ιδιαίτερα, δε, σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Για το λόγο αυτό το ΤΑΙΠΕΔ έχει καταρτίσει ένα Master Plan για την αξιοποίησή του. Αφουγκραζόμενη το λογικό αίτημα της κοινωνίας της Πάτρας ότι οι Πατρινοί θα πρέπει να έχουν μια διέξοδο στη θάλασσα, η Κυβέρνηση παρενέβη προς το ΤΑΙΠΕΔ και ζήτησε μετά από αλλεπάλληλες πιέσεις και δικές μου, να παραχωρηθεί ένα κεντρικό κομμάτι προς το Δήμο της Πάτρας για χρήση και εκμετάλλευση των δημοτών και του δήμου. Αυτό το έχουμε καταφέρει αυτή τη στιγμή και το έχουμε καταφέρει ξεπερνώντας πάρα πολλές δυσκολίες.

Λοιπόν, εγώ πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι το μέγεθος αυτής της αναστάτωσης. Αντί ο δήμος της Πάτρας να σκεφτεί πώς θα αξιοποιήσει το κομμάτι το οποίο παραχωρείται, διεκδικεί ακόμα περισσότερα, ενώ ήδη έχουν ανακοινωθεί οι ανάλογες αναπλάσεις σε αυτές τις περιοχές. Και όπως διαπίστωσα ερχόμενος στην Πάτρα, η μεγάλη αγωνία της τοπικής κοινωνίας είναι πώς θα αξιοποιήσει τη γεωστρατηγική θέση του λιμανιού και της μαρίνας για αναπτυξιακούς σκοπούς και όχι για να προσπορίσει στο δήμο έσοδα από ενοίκια καφετεριών.

Κύριε Τσούκαλη, πρέπει να είμαστε πολύ ειλικρινείς. Ας ξεκαθαρίσουμε ποια είναι η αναπτυξιακή ματιά που βάζουμε στη χώρα. Αν είναι η αναπτυξιακή ματιά να είναι μόνο καφετέριες, από τις οποίες ο δήμος θα εισπράττει ενοίκια, εμείς διαφωνούμε. Εμείς πιστεύουμε ότι η αναπτυξιακή ματιά στη χώρα είναι να δημιουργήσουμε υποδομές, ένα περιβάλλον για προσέλκυση διεθνών επενδύσεων, ώστε η Πάτρα που χειμάζεται από την ανεργία και την οικονομική δυσπραγία να αποκτήσει πραγματικά αναπτυξιακά ερείσματα.

Για να το κάνουμε σαφές, να το ξεκαθαρίσουμε, να ξέρουμε τι λέμε και να είμαστε ειλικρινείς απέναντι στους πολίτες, τα τρεισήμισι χιλιόμετρα τα οποία περιγράφονται, αφορούν τους εξής χώρους και ας σταματήσουμε να λαϊκίζουμε εύκολα. Το ένα κομμάτι είναι ο μοναδικός φυσικός χώρος στον οποίο μπορεί να επεκταθεί η εμπορική δραστηριότητα του Λιμανιού της Πάτρας, αν χρειαστεί να επεκταθεί.

Θέλει ο Δήμος και θέλουν –λέτε- όλοι οι φορείς –εγώ δεν βλέπω όλους τους φορείς, βλέπω πολύ συγκεκριμένους φορείς- να μην υπάρχει η δυνατότητα ποτέ να επεκταθεί η εμπορική δραστηριότητα του Λιμανιού της Πάτρας.

Σε αυτόν το χώρο ο ΟΛΠΑ αναλαμβάνει την υποχρέωση να κάνει αστική ανάπλαση, αλλά παράλληλα θα διατηρεί τη δυνατότητα να επεκτείνει τις εμπορικές δραστηριότητές του όποτε χρειαστεί, γιατί αυτό είναι στρατηγικής σημασίας για αυτό το οποίο όλη η Πάτρα ονομάζει τη «δυτική πύλη της Ελλάδος».

Σε ό,τι αφορά το κομμάτι της μαρίνας και τις δύο λιμενολεκάνες, στις οποίες έχει ήδη σχεδιαστεί, έχει ήδη προκηρυχθεί από τον ΟΛΠΑ η κατασκευή ναυδέτων  για τη μαρίνα των μέγα-γιοτς, τη μοναδική στη δυτική πλευρά της χώρας, να ξέρετε ένα πράγμα, ότι δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να πετύχει οποιαδήποτε επένδυση, αν υπάρχει δίπλα ανταγωνιστική μαρίνα από άλλο φορέα. Καμία επένδυση στο θαλάσσιο τουρισμό, καμία! Αυτό είναι ένα σαφές πόρισμα που βγαίνει από όλες τις συζητήσεις με όλους τους υποψήφιους επενδυτές.

Αυτό το οποίο προτείνουμε είναι να αποκτήσει η πόλη την πρόσβαση που δεν είχε μέχρι σήμερα, γιατί συμφωνώ μαζί σας ότι είναι στερημένη. Ο δήμος πρέπει να δείξει ότι μπορεί να αξιοποιήσει αυτόν το χώρο, ο οποίος του παραχωρείται σήμερα γιατί στα δύο χρόνια που έχουν περάσει δεν έχω δει να γίνεται καμιά ανάπλαση να έχει γίνει, ούτε εσείς την έχετε δει.

Η εκμετάλλευση της προσωρινής παραχώρησης ήταν μόνο σε επίπεδο του ποιος εισπράττει τα υφιστάμενα ενοίκια. Μόνο αυτό είχε γίνει μέχρι σήμερα. Δεν υπήρχε καμία άλλη πράξη ανάπλασης, εξωραϊσμού ή οτιδήποτε άλλο.

Εσείς μπορεί να θέλετε να στοχοποιείτε τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, εγώ πολύ απλά σας λέω ότι εδώ δεν έρχεται κανένας να στερήσει τους Πατρινούς από το δικαίωμα της πρόσβασης στη θάλασσα.

Δίνουμε στο Δήμο της Πάτρας ένα μεγάλο κομμάτι παραλίας, το οποίο ευελπιστούμε να αναπλάσει. Ο ΟΛΠΑ προχωράει στην ανάπλαση του υπολοίπου, διατηρώντας το δικαίωμα σε περίπτωση ανάγκης να επεκταθούν οι εμπορικές δραστηριότητες και μακάρι να παραστεί ανάγκη γιατί αυτό θα σημαίνει δουλειά και ανάπτυξη για την Πάτρα. Βεβαίως, προχωρούμε και στην ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού.

Αν μεθαύριο οι αρχές της Πάτρας αποφασίσουν να μπλοκάρουν μία επένδυση, είναι πάρα πολύ απλό: Μαύρες σημαίες σηκώσαμε σε πάρα πολλά σημεία της χώρας. Διώξαμε διεθνείς επενδυτές και φτάσαμε στο σημείο στο οποίο φτάσαμε.

Αν θέλουμε να επαναλάβουμε αυτές τις ίδιες λογικές που μας οδήγησαν εδώ σήμερα, ας τις επαναλάβουμε. Κακό του κεφαλιού μας θα κάνουμε όμως».