Τις πρωτοβουλίες και τις πολιτικές που εφαρμόζει για την ανάπτυξη των νησιών και την καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιωτών, ανέλυσε σήμερα με ομιλία του στη Βουλή ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης, απατώντας σε σχετική επερώτηση Βουλευτών του κόμματος της «Δημοκρατικής Αριστεράς» , έκανε μια σύντομη αναφορά όλων των ενεργειών που έχουν γίνει στην κατεύθυνση της νησιωτικής πολιτικής, η οποία, άλλωστε, αποτελεί έναν από τους σημαντικούς άξονες προτεραιοτήτων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Ξεκινώντας την ομιλία του, έδωσε έμφαση στην ανάδειξη της «Θάλασσας» από την Κυβέρνηση, ως θεμελιώδη πυλώνα της Ελληνικής Προεδρίας στην Ε.Ε: «Αυτό το οποίο προσπαθούμε στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Προεδρίας –πράγμα που  μόνο η Ελλάδα μπορεί να κάνει - είναι να αναδείξουμε ακριβώς την ιδιαιτερότητα της θαλάσσιας πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, ειδικότερα, της πολιτικής για τη νησιωτικότητα», σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ προσέθεσε:«Εμείς ως νησιωτικότητα αντιλαμβανόμαστε ένα πράγμα: Το νησί στα λατινικά λέγεται isola και, γι αυτό ο τίτλος τον οποίο βάζουμε είναι ‘Ιslands against isolation’. Δε θέλουμε  δηλαδή να είναι αποκλεισμένα. Επιθυμία μας  να φτάσουν σε ένα επίπεδο συγκοινωνιακής, οικονομικής, εφοδιαστικής, ενεργειακής, εκπαιδευτικής, ιατροφαρμακευτικής, πολιτιστικής επάρκειας, για να μπορέσουν να μπουν μέσα σε συνθήκες ανταγωνισμού. Αυτός είναι ο στόχος που θέλουμε να δείξουμε στην Ευρώπη. Να δείξουμε, δηλαδή, ότι δεν μπορεί να βάζει το κάθε νησί στην ίδια μοίρα με οποιαδήποτε περιοχή της ηπειρωτικής χώρας».

 Ιδιαίτερη έμφαση, ο κ. Βαρβιτσιώτης, έδωσε και στο ζήτημα της παράνομης μετανάστευσης,αναφέροντας: «Βεβαίως, σε αυτά τα θέματα, είναι και η αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης γιατί εμείς - πέρα από όλα όσα αναφέρατε- αυτό το οποίο βλέπουμε στο νησιωτικό μας περιβάλλον είναι ότι είναι και ένα περιβάλλον στο οποίο έχουμε τα θαλάσσια σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτοί είναι οι άξονες της πολιτικής μας. Εγώ χαίρομαι γιατί η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση όσον αφορά την απώλεια ανθρώπινων ζωών στη θάλασσα, στην αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης. Σήμερα οι άνδρες και οι γυναίκες του Λιμενικού Σώματος καταβάλλουν πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια για να πετύχουν αυτά τα αποτελέσματα, αλλά νομίζω ότι πρέπει να δούμε αυτό το ζήτημα συνολικά ως Ευρώπη».

Στη συνέχεια της τοποθέτησής του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, ξεκίνησε την απαρίθμηση των μέχρι στιγμής ενεργειών που έχουν υλοποιηθεί στην κατεύθυνση της νησιωτικής πολιτικής:  «Προχωρήσαμε κατ’ αρχάς σε μία θεσμική θωράκισή του ίδιου του Υπουργείου με έναν καινούριο οργανισμό. Μέχρι τώρα, μέσα από τις διαρκείς διοικητικές μεταβολές που είχε υποστεί, λειτουργούσε με πολλούς και διαφορετικούς οργανισμούς.Σήμερα, βρίσκεται, ήδη, στην τελική φάση επεξεργασίας από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ο νέος οργανισμός, με τον οποίο θωρακίζεται, επιτέλους, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου στον αποκλειστικό στόχο που πρέπει να έχει, στην εξυπηρέτηση, δηλαδή, της ρήτρας νησιωτικότητας», υπογράμμισε.

Παράλληλα,  επικεντρώθηκε στις καινοτομίες που εφαρμόζονται αυτή τη στιγμή για τον εξορθολογισμό της ακτοπλοΐας. «Διοικητικές πράξεις και χρηματοδοτήσεις θα πρέπει να φεύγουν από έναν κουβά. Μέχρι τώρα είχαμε δύο Διευθύνσεις, μία στο Υπουργείο Ναυτιλίας και μία στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου να κάνουν ακριβώς την ίδια δουλειά, να χρηματοδοτούν δρομολόγια, με αποτέλεσμα να κάνει άλλα ο Πειραιάς, άλλα η Μυτιλήνη, άλλα χαρτιά να ζητάει ο Πειραιάς, άλλα η Μυτιλήνη, άλλη διαδικασία να έχει ο ένας και άλλη ο άλλος. Στο πλαίσιο του εξορθολογισμού οργανώσαμε μία Διεύθυνση να κάνει αυτήν τη δουλειά, την επιδότηση,  και να έχει μία συνολική εποπτεία όλων των συνδέσεων στο Αιγαίο».

Επιπρόσθετα, σημείωσε τη βαρύτητα που δίνεται στην προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, καθώς, όπως είπε, «πλέον στον κλάδο ελέγχου εμπορικών πλοίων αναθέτουμε μόνο ελεγκτικές αρμοδιότητες και του αφαιρούμε τις νομοθετικές αρμοδιότητες. Δεν  μπορούσαμε να έχουμε και τον ελεγκτή και τον ελεγχόμενο στο ίδιο πρόσωπο, στον ίδιο φορέα».

Σχετικά με την ενίσχυση της φύλαξης των θαλάσσιων συνόρων, αλλά και των νησιωτικών περιοχών, επικεντρώθηκε στην Αναδιάρθρωση του Λιμενικού Σώματος, επισημαίνοντας ότιμε τον τρόπο αυτό αναβαθμίστηκε η παρουσία τουσε όλα τα νησιά, δίνοντας, παράλληλα, ιδιαίτερο βάρος στην επάρκεια αστυνόμευσης και επιτήρησης. «Και βέβαια μειώνουμε τη γραφειοκρατία σε όλους τους άλλους κλάδους για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα το προσωπικό μας», σημείωσε.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Βαρβιτσιώτης και για την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην ακτοπλοΐα, τονίζοντας: «Το γεγονός ότι δεν έχουμε υποστεί δραματικές περικοπές δρομολογίων οφείλεται στον εξορθολογισμό των δρομολογίων, αν λάβουμε υπόψη μας ότι το 2009 ο προϋπολογισμός για την επιδότηση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων ήταν 130 εκατομμύρια και σήμερα ξεπερνά μόλις τα 70 εκατομμύρια», ενώ  συμπλήρωσε:«Αποφασίσαμε να αξιολογήσουμε την αποδοτικότητα των ποσών που επιδοτούμε. Γι’ αυτό προσθέσαμε συμβατικό όρο, για πρώτη φορά, να αποκτήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στοιχεία για την κίνηση από τις εταιρείες που δεν τα είχε μέχρι τώρα. Επιπλέον, δώσαμε τη δυνατότητα να φεύγουν τα πλοία όχι μόνο από τον Πειραιά, αλλά και από το Λαύριο, ώστε να μειώσουμε τη διαδρομή για το Βόρειο Αιγαίο κατά μιάμιση ώρα. Παράλληλα, αλλάξαμε την προκήρυξή μας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις Δυτικές Κυκλάδες. Δεν περιοριστήκαμε μόνο σε πλοία τρίτης κατηγορίας, αλλά επαναπροκηρύξαμε  τη γραμμή  για να μπουν πλοία και πρώτης και δεύτερης κατηγορίας. Εξορθολογήσαμε τις επιδοτήσεις, ώστε να αξιοποιήσουμε τους πόρους μας».

Σημαντικό χρόνο της τοποθέτησης του αφιέρωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης  και στην αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών: «Αξιοποιούμε τα λιμάνια μας. Γίνεται ένα τεράστιο έργο αναβάθμισης και βελτίωσης όλων των λιμενικών υποδομών, γιατί το λιμάνι είναι πύλη ζωής για κάθε νησί. Και όχι μόνο κάνουμε έργα. Θα σας πω ότι συνολικά στο Αιγαίο, από τα στοιχεία που έχουμε σήμερα, χρηματοδοτούνται χίλια διαφορετικά έργα ύψους 1 δισεκατομμυρίου ευρώ , από διάφορα προγράμματα. Τα περισσότερα από αυτά έχουν σχέση με τις υποδομές και ειδικά με τις λιμενικές υποδομές. Είναι μία πάρα πολύ μεγάλη δουλειά η οποία γίνεται και από τις Περιφέρειες», ανέφερε.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, αφού απαρίθμησε  και άλλες πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της ζωής των νησιωτών, όπως η σύνταξη νομοσχεδίου για την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων του θαλασσίου τουρισμού και η διασφάλιση, μέσω προωθούμενης νομοθετικής ρύθμισης,  της ελάχιστης επικοινωνίαςμεταξύ των νησιών,όταν υπάρχουν έκτακτες ανάγκες ,στάθηκε με έμφαση στην πρόοδο που σημειώνεται- για πρώτη φορά- στο ζήτημα της υδροδότησής τους:«Μου κάνει εντύπωση, γιατί ασχοληθήκατε με πάρα πολλά και διαφορετικά θέματα, αλλά δεν θίξατε ένα μείζον θέμα σε όλη σας την επερώτηση. Μιλήσατε για όλα, με εξαίρεση το νερό. Η υδροδότηση των νησιών είναι το υπ’ αριθμόν ένα ζήτημα.

Θα σας πω ότι μέχρι σήμερα το ελληνικό κράτος πληρώνει,περίπου 10.000.000 ευρώ ετησίως για τη μεταφορά νερού. Και αυτόεπειδή κανένας δεν είχε ασχοληθεί με τον ενιαίο συντονισμό των δράσεων των υδροδοτήσεων των νησιών. Με πολύ λιγότερα χρήματα από το αντίστοιχο κονδύλιθα είμαστε έτοιμοι,σε λίγο καιρό,να προκηρύξουμε έναν ενιαίο διαγωνισμό που θα έχει σχέση με την τροφοδοσία και την επάρκεια των νησιών σε νερό, αξιοποιώντας τις υποδομές που υπάρχουν», είπε.

Επιπρόσθετα,ο κ. Βαρβιτσιώτης έκανε εκτενή αναφορά σε σειρά από προωθούμενες δράσεις  για την πολιτιστική, τουριστική και αθλητική ανάδειξη των νησιών: «Για το 2014 προχωρούμε και χρηματοδοτούμε τους ετήσιους κωπηλατικούς αγώνες, τη Ρεγκάτα, τους Αιγαιοπελαγίτικους αγώνες στίβου, τις θεατρικές συναντήσεις ερασιτεχνικών και όχι μόνο θιάσων. Κάνουμε εκδόσεις και βεβαίως διοργανώνουμε εκθέσεις. Παράλληλα, προσπαθούμε να φιλοξενήσουμε μία τεράστια αθλητική διοργάνωση και να φέρουμε προπονητικά κέντρα για ιστιοπλοϊκούς αγώνες στο Αιγαίο», σημείωσε.

Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Βαρβιτσιώτης, υπογράμμισε τη σημασία που θα πρέπει να δίνεται στο εξής από όλους τους φορείς που νομοθετούν στη νησιωτική ιδιομορφία της χώρας μας:«Το δικό μας Υπουργείο έχει ένα στόχο που θέλει να αναδείξει. Και αυτός είναι να υπάρξει, επιτέλους,μία επιτήρηση εφαρμογής της ρήτρας νησιωτικότητας στην εθνική νομοθεσία. Εμείς  αποκόψαμε τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου από τα διοικητικά πάρεργα, τα οποία είχε συνηθίσει να κάνει όλα αυτά τα χρόνια. Σήμερα της προσδώσαμε όχι μόνο επιτελικό χαρακτήρα, αλλά, παράλληλα, και ένα χαρακτήρα προβολής της ιδιαιτερότητας της νησιωτικότητας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση», κατέληξε συγκεκριμένα.